Jag ska installera luft-luftvärmepump i den sommarstuga jag f.n. håller på att bygga. Planen är att sätta utedelen UNDER huset.

Hus ca 80 m2. Plintgrund och ca 1,2 m mellan trossbotten och mark. Ca 3 m altan ut från vägg runt hela huset. I övrigt kan huset sägas stå i en sänka utan jättemycket luftgenomströmning, förutom främst mellan regel och bärlina (20 cm) längs hela långsidorna.

Några nackdelar med att placera utedelen under huset ? Eller kanske t.o.m. fördel genom att få större luftombyte ?
Kondensvatten har jag tänkt leda bort i dräneringen.

Tacksam för tips !
 
Vid en snabb tanke är det tre saker jag kommer att tänka på;
1. En llvp pressar igenom ganska mycket luft, vilket alltså skulle kunna resultera i att du drar ner fuktig inomhusluft genom golvbjälklaget, alternativt att utomhusdelen inte får tillräckligt med luft varvid du får en långt sämre effekt.
2. Hur gör du när du skall byta eller reparera den? Är den lättillgänglig?
3. Luften som passerar utomhusdelen kan bli rejält kall. Funkar det med konstruktionen? Kanske kan du placera utblåset utanför ytterväggens linje.
 
Redigerat:
+ Den sitter skyddad mot regn och snö.

- Det borde ge en större fuktbelastning av huset med allt kondensvatten som rinner ut. Allt rinner inte prydligt dit det är tänkt.
- Det låter bökigt att komma åt den för tillsyn och service.
- Om det är en sänka med dålig luftgenomströmning kan det lokalt bli kallare under huset så att värmefaktorn sjunker.

Jag vet inte om det är några starka argument. Sitter den alldeles vid kanten försvinner mina föreslagna nackdelar i stort sett.
 
A
Jag hittar faktiskt inga fördelar alls.
du kommer att kyla ner utrymmet totalt, minskar lite om du sätter den i utkanten och riktar luften utåt.
med avkylningen kommer sämre verkningsgrad (COP). ev även mindre tillförlitlig avfrostning.
dräneringen måste värmas med elslingor annars fryser det till totalt och du har inte mycket höjd att spela på.
du kanske skall installera själv? vilket nog är en förutsättning då får du ju inget problem med att hitta nån som vill installera på detta sättet. därmed gör du ju både garanti rep och service själv för det lär ju ingen vilja göra.
 
Kul ide, förstår om du vill "bygga bort" eller gömma utomhusdelen då den inte e vidare charmig. Det kommer definitivt att påverka husets undre bjälklag negativt, med både fukt och temperatur, kanske t o m uppstår mer ljud upp i huset än om den placeras vid vägg? Bygg istället ett separat hus för utedelen en bit från bodelen, kanske bakom huset?
 
electroluxaren skrev:
Jag hittar faktiskt inga fördelar alls.
du kommer att kyla ner utrymmet totalt, minskar lite om du sätter den i utkanten och riktar luften utåt.
med avkylningen kommer sämre verkningsgrad (COP). ev även mindre tillförlitlig avfrostning.
dräneringen måste värmas med elslingor annars fryser det till totalt och du har inte mycket höjd att spela på.
du kanske skall installera själv? vilket nog är en förutsättning då får du ju inget problem med att hitta nån som vill installera på detta sättet. därmed gör du ju både garanti rep och service själv för det lär ju ingen vilja göra.
Nej, utrymmet under huset kyls inte mer än till utomhustemperatur om han placerar utblåset i linje med eller utanför fasaden.

Varför skulle avfrostningen bli mindre tillförlitlig? Varför skulle dränering behöva värmas?
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Kul ide, förstår om du vill "bygga bort" eller gömma utomhusdelen då den inte e vidare charmig. Det kommer definitivt att påverka husets undre bjälklag negativt, med både fukt och temperatur, kanske t o m uppstår mer ljud upp i huset än om den placeras vid vägg? Bygg istället ett separat hus för utedelen en bit från bodelen, kanske bakom huset?
Bortsett från att dra ner inomhusluft genom golvbjälklaget...hur menar du att felaktiga luftfuktigheten höjs, och att temperaturen sänks?
 
Cancerman_777 skrev:
Bortsett från att dra ner inomhusluft genom golvbjälklaget...hur menar du att felaktiga luftfuktigheten höjs, och att temperaturen sänks?
Nja jag skrev ej "felaktig" utan att man riskerar att påverka miljön under huset negativt, exakt hur mycket är svårt att säga då temp o fukt samt flödet på fläkten varierar under året...

Tempen sänks höst/vinter /vår, alla hus lagrar värme i grunden, stillastående luft under huset håller normalt högre temp än utetemp de kalla dagarna, men är lägre vid varm uteluft. Att då dra in varm fuktbärande luft under huset är inte bra för huskonstruktionen. Som jag ser det finns det även risker att man även påverkar husets väggkonstruktion negativt med utedelen intill en fasadvägg.

Istället för att spekulera vidare, kanske vi har någon med erfarenhet som observerat skador på olika typer att husfasader p g a utedelar till llvp-pumpar som t ex isbildning, missfärgningar, färg som flagnar i förtid, kanske mosspåväxt, döda buskar?
 
A
Cancerman_777 skrev:
Nej, utrymmet under huset kyls inte mer än till utomhustemperatur om han placerar utblåset i linje med eller utanför fasaden.

Varför skulle avfrostningen bli mindre tillförlitlig? Varför skulle dränering behöva värmas?
Nä det var väl det jag skrev?
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Nja jag skrev ej "felaktig" utan att man riskerar att påverka miljön under huset negativt, exakt hur mycket är svårt att säga då temp o fukt samt flödet på fläkten varierar under året...

Tempen sänks höst/vinter /vår, alla hus lagrar värme i grunden, stillastående luft under huset håller normalt högre temp än utetemp de kalla dagarna, men är lägre vid varm uteluft. Att då dra in varm fuktbärande luft under huset är inte bra för huskonstruktionen. Som jag ser det finns det även risker att man även påverkar husets väggkonstruktion negativt med utedelen intill en fasadvägg.

Istället för att spekulera vidare, kanske vi har någon med erfarenhet som observerat skador på olika typer att husfasader p g a utedelar till llvp-pumpar som t ex isbildning, missfärgningar, färg som flagnar i förtid, kanske mosspåväxt, döda buskar?
Sorry...autocorrect. Det skulle stått relativa, inte felaktiga.

Det kan aldrig bli kallare respektive varmare än utomhustemperaturen under förutsättning att utblåset sitter utanför grunden. Jag skulle tro att det tom kan bli bra för "grunden", då det bidrar till luftning. Alltså likt luftning av tak.
Jodå, jag vet hur relativa luftfuktigheten varierar med temperatur.

Då menar du att nästan samtliga som installerar llvp riskerar väggkonstruktion? Jag är ledsen, men med så pass många tiotusentals llvp och lvvp som sitter hängandes på eller ståendes intill husväggen, så tror jag vi skulle hört om de problemen för länge sedan.
 
electroluxaren skrev:
Nä det var väl det jag skrev?
Nej, det var inte vad du skrev. Läs ditt första inlägg igen.
 
A
Det gör inget om inte DU förstår vad jag skriver.
 
electroluxaren skrev:
Jag hittar faktiskt inga fördelar alls.
du kommer att kyla ner utrymmet totalt, minskar lite om du sätter den i utkanten och riktar luften utåt.
med avkylningen kommer sämre verkningsgrad (COP). ev även mindre tillförlitlig avfrostning.
dräneringen måste värmas med elslingor annars fryser det till totalt och du har inte mycket höjd att spela på.
du kanske skall installera själv? vilket nog är en förutsättning då får du ju inget problem med att hitta nån som vill installera på detta sättet. därmed gör du ju både garanti rep och service själv för det lär ju ingen vilja göra.
Glider vi lite på definitioner? "...kyla ner totalt...minskar lite om du sätter den i utkanten...". Det minskar inte lite om man sätter den i linje med fasaden, klimatet under huset kyls inte alls då. Vilken nedkylning skulle då påverka COP menar du? Vidare väntar mina andra två frågor på dina påståenden på svar.

Ditt förra inlägg var väldigt trist attityd. Ett forum är inte endast din och ts att lära sig av, men du kanske är en av dem som inte tål att ifrågasättas när du uttalat dig.
 
Cancerman_777 skrev:
...
Då menar du att nästan samtliga som installerar llvp riskerar väggkonstruktion? Jag är ledsen, men med så pass många tiotusentals llvp och lvvp som sitter hängandes på eller ståendes intill husväggen, så tror jag vi skulle hört om de problemen för länge sedan.
Hmm, har för mig jag läst om en hel del problem med just utedelar till llvp-pumpar, som direkt påverkar huset samt utemiljön negativt.

- isbildning under/mot husgrund vintertid (bristfällig avledning av kondensvatten)
- vibrationsljud genom fasadvägg (stomljud)
- Relationen till närmsta grannar riskeras p g a störande fläktljud (människor gillar inte förändringar och ifrågasätter gärna, grannarna är ju viktiga att vara vän med...)
- Barn som stoppar pinnar i annan skit i fläkten, höstlöven fastnar? (gissningar!)
- (Jag strök "döda buskar"! kan lägga till det om någon insisterar)
 
Allting kan bli dåligt pga felaktiga installationer, såklart, vilket nästan samtliga problem beror på av det du nämner. Kika gärna och se om du kan hitta artikeln och dela gärna med dig av den :) Det hade varit intressant att läsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.