Många tror jag är i samma läge som jag; Det är ett antal halogenspottar som ska uppgraderas till LED.
I tillägg till detta ska jag bygga till huset och har några 12V halogenspot-armaturer liggande sedan innan som kanske kan användas för LED, då med enklare pottor pga mindre värmeutveckling.

LED är dock för närvarande en enorm djungel och det känns som att man bör lägga lite tid på att förstå hur det fungerar och vart vi är på väg. Så kan man bygga in sina spottar och dra kablage utan att känna att man måste hitta prisvärda LED-lampor precis nu.

Jag har läst i trådarna här och kommit fram till följande, rätta mig om jag har fel:

1. GU10 med 230 V är dyrt per lampa och kommer troligen att försinna på sikt, iaf om man vill ha dimbart.
2. GU5,3 (=MR16?, 12V är det många som har, men även dessa kommer att försvinna på sikt eftersom de bygger på CV (constant voltage) och därmed kräver extra elektronik i varje lampa, precis som 230V GU10.
3. Dimmers lirar dåligt ihop med många LED-drivers och man kan aldrig veta i förväg om det kommer att fungera med en dimmer på primär- eller sekundärsidan.
4. Det som kommer nu är seriekopplade LED CC (=Constant current) eftersom de (alltid?) är kompatibla med de nyare modeller av drivers som ofta även är internt dimbara till rimlig kostnad.
5. Inom kort finns troligen även flera bra ZWave-LED-drivers som kan styras o dimmas över ZWave.
6. Priserna är fortfarande skrattretande jfrt med vad det kommer att vara om 1-3 år, när alla köpt första generationens LED, samtidigt som det är svårt att veta hur bra det egentligen lyser och med vilken temperatur. Väl värt att vänta om man kan.

Min slutsats av allt detta är:
7. Att om man kan så bör man efterhand bygga om sina 12V och 230V halogeninstallationer till seriekopplade MR16 (eller annan lågvoltsockel), och invänta billigare LED-lampor + drivers.
Då kan man behålla både armaturer och merparten av kablaget och bara skaffa MR16-socklar om det inte redan sitter detta i armaturerna.
Man kan tom använda kablaget till GU10 för lågvolt-serie och bara byta ut socklarna till MR16 + lågvoltdrivare.

Tänker jag rätt? Vad har jag missat?
 
Redigerat:
Tycker du har gjort en bra sammanfattning. Konstant ström (punkt 4) är det bästa, vilket har funnits länge på marknaden. Det är bäst pga att det handlar om "naken" LED utan inbyggda drivdon av varierande kvalité. Man kan alltså själv välja det drivdon som passar bäst, och framför allt då få en fungerande dimring.

Hur framtiden ser ut kan jag inte uttala mig om, ej heller om punkt 7. Vi kommer aldrig undan LED med inbyggda drivdon för vi vill ju ha LED-lampor som passar i våra gamla ljusarmaturer med E14 eller E27-sockel. Det jobbas på en standard där som ska göra val av lampa och dimmer mer valfritt, men det dröjer nog flera år innan det är på plats.
 
Ok, tack för det, Bo!
Det som då stör mig mest är att det verkar jättesvårt att hitta bra lösa CC-led-lampor.
Jag läser en massa trådar där folk är glada för de hittat några som lyser bra för 70-80 kr st.
De enda jag hittat dom lyser bra i mitt tycke var vanliga 230 V GU10 3W 250lumen, (Star Promo Led, 20 kr st hos Gekås i Ullared...)
Då tycker jag det känns helt fel att beställa cc från kina för mer penga, när de istället borde vara billigare än nåt jag kan köpa i en köplada med lite tur.
Tillverkarna verkar vilja ha oss att köpa kompletta armaturer med Led som ej är utbytbara istället.
Så de ändå ska kunna klå oss på 100-150 kr st...samtidigt som man kan bli blåst på ljuskvaliten.
Men jag har kanske tittat på fel ställen..
 
Redigerat:
Hittar en del på DH när jag söker på CC, är detta vad jag bör satsa på, dvs passar t.ex. dessa till drivdon för constant current?:
http://www.dhgate.com/product/2015-...v-constant/216348955.html#s4-10-1a|1489622735
Rubriken antyder ju det, men samtidigt står det samma spänning som vanliga LED-lampor, dvs 85-265 V.
Så höga spänningar lär det ju inte vara om man seriekopplar..?
Eller menar de "total" seriekopplad spännning..?

Edit:
Nej nu ser jag att det ju ändå är en integrerad lampa, dvs inte GU10 eller MR16.
När jag söker på det får jag en enda träff på DH..:
http://www.dhgate.com/product/led-spotlight-bulbs-gu1o-mr16-4w-7w/213174347.html#s1-0-1a|1297165500
Hur kan priset vara flera ggr högre för dessa?
Varför verkar det inte finnas billiga CC med sockel som passar i gamla armaturer??

Å andra sidan så finns det ju bra priser på dimbara MR16 t.ex: http://www.dhgate.com/product/high-.../212580357.html?recinfo=1,5,9#cppd-9-5|null:5
Jag fattar inte, dessa har mer elektronik i sig för de ska kunna gå på 12V och samtidigt vara dimbara, ändå är de billigare än CC-lampor??
När de skriver dimbara, med vilken sorts dimmningsteknik avses normalt då?
 
Redigerat:
Dom har nog inte riktigt begreppen klara för sig på den sidan...
 
Tips på bättre sida att söka lampor på?
 
Jag skulle leta bland svenska återförsäljare för där är det förhoppningsvis enklare att få hjälp och information, att få bra produkter, få produkter som "passar" bättre i Sverige, och att reklamera.
 
Jag efterlyser samma som TS, d.v.s. en standardsockel för led där drivdon sitter separat utanför armaturen.
Jag tror att ett stort problem är kylningen, d.v.s. en sockel som dessutom blir effektiv på att transportera värmen till kylflänsar som sitter på aramaturen.
Jag har själv löst det genom att köpa lösa cob-chip, men de har ingen sockel utan + och - måste lödas och kylpasta appliceras när det är dags för byte av "lampa" så det blir en hel del onödigt stök, men bra mycket bättre för både plånbok och miljö.
 
Ja, kanske. Men om man säljer högvoltsled som genererar mkt mer värme med gott samvete så borde de väl kunna göra lågvoltsdito med bättre prestanda o lägre temperatur iaf?
Ett problem med MR o GU är ju att man kan vända lampan fel men det borde väl inte vara något preblem att vända ej lysande LED? Kanske man kunde mäta på den först. Hmmm, är det kanske detta som är anledningen till att det bara finns ihopbyggda LEDarmaturer om man vill ha CC?
Svenska Åf har jag kollat 2, Malmbergs o Star, de verkar båda bara ha CV-ljuskällor för sockel + ihopbygda för CC.
 
Finns ju asbra led-moduler som passar i MR16-armaturer. GU10 är ju svårare.
 
Länk?
 
Bara att googla dig blå, LED-modul mr16
Personligen gillar jag xerolights 7-wattare
 
OK, men Xerolight är ju ytterligare en i raden av integrerade LED..
200:- är ju fortfarande mer än vad de tar för en dyr lös MR16-lampa på närmaste bygglada.
Och på t.ex Elbutik hittar jag bara 12V MR16. Ska man behöva chansa på Alibaba?
 
Hur menar du med integrerad led?
Tryck i LED-modulen i din MR16-armatur bara och seriekoppla ihop dom med valfri driver och sen kör du. Kan inte bli mer riktigt än så. Vill du bara byta ut din ljuskälla och ha övrig installation kvar så är du dömd till hawaiilösningar från alibaba och jula som inte är fackmannamässiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.