Demmpa skrev:
Jag kan säga att när en flishög på bruket brann häromåret så var det ibland en tjock gråsvart plym av rök som drog över Europavägen, vägen ligger ca 3 km ifrån bruket, i mer än en vecka så både luktade och syntes det brandrök i samhället som ligger ca 9 km fågelvägen ifrån bruket. I en ort som ligger mer än 4,5 mil ifrån bruket luktade det brandrök i flera dygn.
Jodå, Demmpa, det tror jag säkert, men om man i sin profil uppger att man bor i Blekinge så ta fram kartan och se hur långt det är mellan Helsingborg och länsgränsen Skåne/Blekinge.
Hur trovärdigt är det? :wow:
 
Jag håller med dig roland53, det är inte trovärdigt.
Jag är uppvuxen på Öland, har kusiner som bor i Blekinge, har pluggat ett år i Olofström, mina föräldrar bor numera i Halmstad.
 
Intressant att TS får ångest över att känna lite röklukt en kväll, men att bo i ett hus helt utan ventilation är helt okej?
(Jag är ändå rätt så övertygad om att huset faktiskt har någon form av ventilationssystem)
 
TS hur gammal är du?
Så som du har skrivit ditt byggahusanvändarnamn på kuvertet (i inlägg 28) så tyder det på att du är väldigt ung.

Du bor i ett hus från 70-talet så är det stor risk att ni har självdragsventillation.

Så du har en industriluftrenare för att rena luften i sovrummet?

Vad har ni gett för pris för luftrenaren?

På 70- & 80-talet så kunde man låna en luftrenare via sjukhusets hjälpmedelscentral om man tex hade astma.
 
Allvarligt...
 
Dodenarnara
Hej på er med. Många frågor här. Jag bor i Påarp.... byn som räddningstjänsten talade om.

Jag är föga insatt i hus och bygg men det här forumet är kunnigt så varför inte posta här.

Självdrag kan det vara ja. Hur exakt skulle jag stängt ventilationen på det? Räddningstjänsten sa att man skulle stänga ventilation fönster och dörrar, har lite "dåligt samvete" över att jag inte gjorde det sistnämnda.

Ja jag har en industriluftrenare på mitt rum..
Luftrenare för 1-2k är ofta bara trams och kan tom göra luften värre.
 
Mikael_L
Ja i vilket fall kan detta forum inte hjälpa mot panikångest, nojor eller fobier.

Och det finns inga förnuftsargument som hjälper mot nojor och fobier. Det finns bara vägen med professionell hjälp att gå. Eller att stå ut.
Jag rekommenderar dig att vända dig till närmaste psykiatri, och förklara hur du mår, reagerar och hur din livsituation upplevs.
Detta forum kan inte hjälpa dig.
 
Dodenarnara
Jo tack jag vet men det har faktiskt blivit bättre.
Sådana panikattacker som igår händer en gång om året ungefär.

Om ni säger att det är okej/safe så litar jag på det.

Självdragsventilation eller inte så hade jag min luftrenare på 8 av 12 av de aktuella timmarna. Och de fyra timmarna i början av branden kände jag ingen röklukt inne på mitt rum mer än om jag öppnade fönstret så jag antar att jag inte behöver gripas av mer panik.
 
Mikael_L
Du har t.o.m hepafilterluftrenare - du behöver inte vara orolig.

Det skulle du inte behöva vara utan luftrenare heller.

Men om du nu 'är sann, så tror jag att du mår rätt illa på kanske fler vis. Fundera på vad du behöver göra för att må bättre. Det finns vägar framåt, kanske inte några lätta quickfix, men ändå.
 
En rad tråkiga inlägg i denna tråd tycker jag. Alla skulle behöva uppleva en panikångest - den är svårt att förstå annars.
 
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Dodenarnara
Ja om de inte är skämtsamma så tycker jag också de är lite väl elaka.
Det var en klar 10/10.

Till deras försvar om de nu inte är direkt onda är att jag själv två dagar senare inte fullständigt kan återkalla känslan av total panik.
 
Redigerat:
Hur blir det när grannarna sätter igång med höst & vårstädning samt påsk med bränder & eld lite varstans? Känns jättejobbigt att få panik så fort grannen eldar löv! bygg en bunker i huset som kan motstå en kärnvapen attack så kan du vänta ut grannarnas löveldande där samt en å annan brand i närheten...

http://www.technokontrol.com/img/products/panic-rooms/image047.jpg
 
Dodenarnara
Lite skillnad på om en byggnad eller löv brinner... Hursomhelst så har jag letat studier och hittade denna http://www.brandweerkennisnet.nl/pu...nceofasbestosexposuresfromlargescalefires.pdf

Som väntat finns det extremt få konkreta uppgifter om asbestförekomst i brandrök men författarna använder World trade center incidenten och försöker på det sättet få fram extremer. Något jag är väldigt tveksam över men okej.. det är ju en studie.
Talas om 0.1f/ml.
Vilket de anser är lågt men jag som inte vill ha någon onödig exponering överhuvudtaget är såklart bekymrad
 
Dodenarnara skrev:
Till deras försvar om de nu inte är direkt onda är att jag själv två dagar senare inte fullständigt kan återkalla känslan av total panik.
Vad jag förstår så känner man sig typiskt fånig efteråt och kan inte själv förstå hur man kunde må så dåligt. Likafullt är det "dödligt allvar" när det pågår... Inte lätt detta! Jag tror att kunskap och träning hjälper, på sikt, ingenting går fort att lösa här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.