Jag har ansökt om ett bygglov för att bygga ut ett befintligt garage.Garaget ligger idag 1,5m ifrån en mur som grannfastigheten byggt mot sin parkering nedanför. (10-15 år sedan)

Jag kommer bygga ut garaget på längden och vinkeln på det gör att slutet på utbyggnaden kommer hamna knappt en meter ifrån denna mur (och därmed tomtgräns). Detaljerna är kanske oviktiga för min fråga men jag lägger med dem i alla fall.

Jag skickade in min bygglovsansökan ihop med alla nödvändiga handlingar och så lång gick det bra, tills företaget som äger hyreshusen med tillhörande mur svarar att det är OK om jag då gör en undersökning av deras mur och intygar att den klarar den extra belastningen från mitt tillbygge.

Min garageutbyggnad kommer vara 4,5x9m på gjuten platta så jag tror för det första inte att detta kommer bli något problem men jag är inte heller intresserad av att göra något alls med deras mur som på något sätt gör att jag tar på mig ansvar. Jag har gått igenom bygglovshandlingar för grannfastigheten nogrant och där finns inte ens en ritning på hur denna mur är konstruerad så jag vet inte hur jag ska kunna få någon att göra ett utlåtande utan att gissa.

Kan också tillägga att denna muren byggdes efter det garage som står där, så muren måste ju från första början ha byggts för att ersätta den sluttning som fanns där innan. Muren är ju nu dessutom gammal och om problem uppstår kan det likaväl vara pågrund av bristande underhåll som att mitt garage skulle ge extra marktryck som förstör den.

Så min fråga:
Hur f-n ska man gå vidare med detta? Jag har inte talat med företaget ännu då jag vill ha mer kött på benen.
 
Du har ju ett intresse att muren håller, rasar den så undermineras ditt garage.
Så det kanske ligger i ditt intresse också att få muren "besiktad"
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Du har ju ett intresse att muren håller, rasar den så undermineras ditt garage.
Så det kanske ligger i ditt intresse också att få muren "besiktad"
Självklart har jag ett intresse i det men jag anser inte att det är mitt ansvar att utföra en besiktning. Om den skulle ha problem är det ju en risk även för den byggnad som finns där redan idag. Med andra ord: Jag vill att min granne säger att det är OK eller inte OK, inte att det är jag som ska undersöka deras mur :) Vet dock inte hur jag ska komma dit.
 
Tja, grannen har ju byggt muren utifrån att ditt garage ligger 1,5 meter ifrån.
Nu ska du bygga 1,0 meter ifrån. Det är du som ändrar på förutsättningarna.

Som granne skulle jag vara rädd att när du börjar padda ihop gruset så kommer vibrationerna att trycka omkull muren.

Hur hög är muren?

Protte
 
harry73
Det är inte grannfastigheten som ger dig bygglov, men kommunen. Vad säger kommunen omdet?
 
Det är väl ett vanligt granne-yttrande iom det korta avståndet till tomtgräns.

Protte
 
prototypen skrev:
Tja, grannen har ju byggt muren utifrån att ditt garage ligger 1,5 meter ifrån.
Nu ska du bygga 1,0 meter ifrån. Det är du som ändrar på förutsättningarna.

Som granne skulle jag vara rädd att när du börjar padda ihop gruset så kommer vibrationerna att trycka omkull muren.

Hur hög är muren?

Protte
Muren är cirka 2 meter om man står på grannens tomt. Jag håller med om att jag ändrar förutsättningarna till viss del men jag tycker inte dom är så stora. Om risken för att muren skulle välta av en sådan sak känns som det som att jag parkerar min bil brevid den varje dag likaväl skulle kunna orsaka det på lång sikt.


harry73 skrev:
Det är inte grannfastigheten som ger dig bygglov, men kommunen. Vad säger kommunen omdet?
Kommunen har tagit in den delen av hans krav som jag tagit upp ovan och säger att dom inte kan bortse från det.
 
harry73
prototypen skrev:
Som granne skulle jag vara rädd att när du börjar padda ihop gruset så kommer vibrationerna att trycka omkull muren.
Att padda på din sida av muren kan inte vara förbjuden, så testa och kolla om den håller.
sen får du också bygga en betongplatta som parkeringsyta på din tomt.
det endaste som är bygglovspliktig är den extra belastning av trästomme, fasad och tak. Det kan inte vara så mycket
 
Är muren 2 meter hög så förstår jag att grannen vill ha ett proffesionellt utlåtande om den kan stå emot ett garagebygge.

Hur skulle scenariot se ut om du bygger utan undersökning och muren börjar luta?
Tror knappast att grannen bekostar reparation.

Protte
 
  • Gilla
Richie76
  • Laddar…
Håller med prototypen här - det borde absolut ligga i ditt intresse att säkerställa att muren håller för din nya byggnad. Om du får sättningar i ditt nya garage så kan du ju knappast gå till grannen och säga att hans mur var för klen. Den är med största säkerhet byggd för de förutsättningar som fanns då den byggdes. Din byggnad skapar nya förutsättningar = du är ansvarig.
Men fråga gärna bygglovsenheten i kommunen och be om deras åsikt också.
 
  • Gilla
Richie76
  • Laddar…
Nya förutsättningar = du är ansvarig.

Näe, så kan det ju inte vara.

Om grannen har byggt en mur i tomtgräns för att slippa en slänt så måste ju denna mur byggas på ett sätt sådant att möjligheten att nyttja den högre fastigheten inte begränsas.

Dock håller jag med om att dom inte kan förväntas bygga så att byggnader kan placeras närmare än 4,5m. Men, muren måste ju hålla för att parkera tyngre fordon så då har jag svårt att se problemet med ett garage.

Jag gissar att kommunen kan välja att bortse från grannens önskemål om ansvarsfördelning.
 
  • Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
Hur mycket ska man då behöva räkna med grannens framtida markanvändning om man bygger en stödmur? Ok att någon vill parkera en 2-tons bil en meter från muren. Men nästa ägare kanske vill parkera sin 10-tons lastbil på samma ställe?
 
bmikael skrev:
Kommunen har tagit in den delen av hans krav som jag tagit upp ovan och säger att dom inte kan bortse från det.
Oddsen är tyvärr rätt låga på att du åker på att göra undersökningen om både grannen och kommunen verkar tycka så. Vad kan en undersökning tänkas kosta?
 
Om du bor på den "höga" sidan så har du de facto fått en fördel att grannen byggt en mur (vilket han inte behövt) annars hade du haft en slänt på din tomt.
I regel är det den som bor högst som får ta hand om "sin" jord mot lägre boende granne, såtillvida inte den andre grannen schaktat bort och ändrat naturliga höjdskillnader.

Fördelen nu är att du kunnat fylla jord ända ut till tomtgränsen för att kunna utnyttja en planare yta.

Om du sätter en grund lika djup (eller djupare) än grannens mur så kommer du undan problemet men det kostar förmodligen en del.
Kanske billigare att låta besiktiga muren?
 
roland53 skrev:
Om du bor på den "höga" sidan så har du de facto fått en fördel att grannen byggt en mur (vilket han inte behövt) annars hade du haft en slänt på din tomt.
I regel är det den som bor högst som får ta hand om "sin" jord mot lägre boende granne, såtillvida inte den andre grannen schaktat bort och ändrat naturliga höjdskillnader.
Nää, den som ändrar markhöjden får se till att granntomten inte påverkas, i detta fall den nedre tomtägaren.

///Abbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.