Hejsan!
Jag har en byggnad på tomten som tidigare använts för förberedande trädsgårdsarbete (sätta blommor i krukor och liknande). Då varken jag eller sambon har tid eller intresse för mer avancerade trädgårdssysslor än att trimma buskarna så tänkte jag bygga om den till kallförråd för gräsklippare, spadar etc.

På två sidor är det stenmur, och på tredje sidan är det reglar på gjutna plintar.
Allting står på en cementplatta, där man sedan lagt stenplattor som golv.

Nu vill jag gjuta en ny plint, för att få en till regel att fästa en dörrkarm i för att få dörr.
Då vill jag helst göra det likadant som det är gjort tidigare, men cementplattan är nog ganska gammal (huset byggt 58), så frågan är hur det funkar att gjuta på det?
Min tanke var då att borra ett hål för ett armeringsjärn, sätta gjutform över, stoppa i stolpskor och sedan gjuta ihop allt. Går det att göra så, eller blir det för ostabilt?
Nu har jag ju redan en struktur på byggnaden som stabiliserar upp det, men eftersom det är väldigt seriöst gjort från början vill jag fortsätta på samma tema.

På den här kortsidan har jag tänkt ha dörren, då ska jag fästa dörrkarmen i den vänstra regeln närmast kameran och bygga en ny till högersidan:
VFBNzbKl.jpg

Här kan ni se hur det ser ut nere vid plattorna, plinten sticker upp lite:
qPcv7Dyl.jpg

xwAsgoll.jpg
 
Spontant svar JA. Men ta två armeringsjärn så är du säker på att plinten tinte kan rotera kring sin igen axel om du av oklar anledning skulle få en sådan belastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.