R
Jag har problem med att jag får kirskål i vissa rabatter och de sprider sig.
Hur gör ni för att döda dem, är "Roundup" det mest effektiva?

mvh Henrik
 
Jag penslade roundup i vätskeform på bladen (givetvis med skyddshandskar) 2-3 gånger på växtsäsongen.

Det tog säkert 3-4 år innan dom gav med sig, så det är ingen "quick-fix" precis :mad:
 
I rabatter så drog/grävde jag upp plantorna och försökte följa de underjordiska revorna/rötterna mellan plantorna så att man också får med dem. Sitter de tillsammans med en annan växt så drar man bort bladen och med tiden så självdör den. Har idag inget kirskål i rabatter men det tog några år att få bort dem.
Kemiska medel har jag bara provat att använda när det gäller större områden utanför rabatter vid fritidshuset, kemiska medel blir nödlösning när handkraft inte räcker till.
 
Hade en plats där jag sprayade rikligt med Roundup. Nackdelen var att allt som var i det landet dog. Så den jorden var inte brukbar på ett år.

På ett annat ställe där jag ville göra saker lite omgående, så lät jag en bekant komma dit med en grävare och helt sonika gräva bort ett lager med jord.
 
R
Sprayade Roundup igår när det var fint väder, får se hur de ser ut i eftermiddag...?
Det verkar som att ämnet man vill åt är "glyfosat". Kanske kan man köpa billigare grejer än Roundupo, bara de innehåller glyfosat?
 
oobum skrev:
Hade en plats där jag sprayade rikligt med Roundup. Nackdelen var att allt som var i det landet dog. Så den jorden var inte brukbar på ett år.

På ett annat ställe där jag ville göra saker lite omgående, så lät jag en bekant komma dit med en grävare och helt sonika gräva bort ett lager med jord.
Roundup hindrar inte växtlighet under så lång tid, har för mig att tillverkaren hävdar att preparatet bara är verksamt i 48 timmar efter spridning. Även om den uppgiften nog skall tas med försiktighet, så går det säkert att sätta nya plantor inom någon vecka eller två.

Snarare så att mot kischkål kan man få spruta mer än en gång. De delar som besprutas dör, men plantorna har ett enormt rotsystem, så man lyckas normalt inte slå ut även det som finns kanske 10m bort med samma rot. Det kommer då tillbaka rätt snart. Men med ett par upprepade behandlingar så får man det rätt fritt.
 
R
jag har ett rätt begränsat område i en rabatt där de ligger en duk nedgrävd och sen täckbark men de jävlarna kommer ändå. Kanske 2x1 meter. Ska spraya varje dag kanske?
 
Redigerat:
Jag hade helt full i en slänt och började att trimma ner allt. När det började komma upp igen körde jag ättika en gång sedan var det i stort sett borta. Men det luktar inte hallontårta i trädgården direkt på säkert en vecka...
 
hsd
Du ska äta den, gör en sallad på kirskålen
 
Blanda Roundup i Ogräsättika istället för i vatten och blanda starkare än vad som står på förpackningen.
Kanonrecept för att få bort ogräs...

Ett annat alternativ är att köra fram och tillbaka med jordfräsen för den liksom samlar upp rötterna.
Körde ett antal gånger innan jag satte en häck för många år sedan och fick då bort dom...
 
Vi hade massvis med kirskål överallt, men när jag började klippa regelbundet (ca 1 gång per vecka under vår/sommar/höst) med gräsklippare så försvann de på några månader. Det fungerar såklart inte i en rabatt, men man kanske kan tänka sig att ta lite med en trimmer då och då?

Sen är ju frågan om de kommer tillbaka om jag skulle sluta klippa, men det är ju inte aktuellt eftersom att vi gjort gräsmatta där nu! Nu kan det ibland gå 2-3 veckor innan jag klipper, men inte ett spår av dem däremellan!
 
R
nu har de gått ett dygn sen jag sprayade och vissa blad har redan gulnat och andra är bruna! Vissa är fortfarande gröna så de åker på en omgång till men de verkar faktiskt funka med roundup! (y)
 
Roland112 skrev:
nu har de gått ett dygn sen jag sprayade och vissa blad har redan gulnat och andra är bruna! Vissa är fortfarande gröna så de åker på en omgång till men de verkar faktiskt funka med roundup! (y)
Tyvärr så räcker det inte att bara bekämpa det "gröna" när det gäller kirskål.
Därför hjälper det inte med bara ättika som tar just det gröna, som någon föreslog.

Som tidigare inlägg så är det rotsystemet som är svårbekämpat och därför måste man vara ihärdig och bekämpa under lång tid så fort bladen kommer upp.
Round-up går ner i rotsystemet till skillnad från ättika.

Så kämpa på :)
 
200 liter diesel så har de nog svårt att överleva :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.