Tjenare!

Ska köpa hus nu och har haft besiktningsmannen på plats. i tvättstugan så konstaterade han följande:

Tvättstuga
Golvbrunn ej besiktningsbar.
Fläckar på vägg.
Taklist krackelerar.

Och när han tittade under huset och där tvättstugan låg så konstaterade han detta:

I krypgrundens blindbotten vid tvättstuga finns fuktfläckar. För att utreda dess orsak och spridning rekommenderas att man gör en fortsatt teknisk utredning.

Nu är det så att huset kommer att köpas men har ju tankar på att renovera tvättstugan med kakel och kommer ju då få sätta nya våtrumsytskikt. Och om det skulle vara helt åt helvete, att det gått vatten igenom, kommer jag att få byta ut golv mm då och vad kan det tänkas kosta? Kan tänak mig att tvättstugan är 4-5 m2.
Har även fått veta av de äldre ägarna att de haft översvämning i tvättstugan för ett x-antal år sedan, kan vara allt mellan 8-15 år sedan.

Hur hade ni gått tillväga nu? Bör jag göra en forsatt teknisk undersökning innan jag bestämmer mig för att renovera?

Tack
 
När du river upp golvet (vilket är ett måste) så blir det ju vidare teknisk undersökning, då syns det vad som är fuktskadat.
Svårt att säga nåt om kostnader när man inte sett men räkna med 10-30 tusen extra om bjälklag är skadat.
 
Om du ändå tänkt renovera tvättstugan så kan det ju vara ett bra köp för dig, du kan ju såklart försöka pruta en slant på det som besiktningsmannen hittat.

Ett träbjälklag, trossbotten och isolering till 4-5m2 kan inte kosta mycket att byta ut (om det behövs), jag gissar vilt med 10 papp + arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.