Hej,
Vi bor i ett hus från 1956 (med källare samt 1 och ett halvplan) och vi håller nu på med en omfattande renovering där vi installerar bla FTX. Vi har bergvärme som värmekälla.

Vi har rivit vår öppna spis och skall ersätta den med en kamin med genomsyn. När vi diskuterade detta med vår totalentreprenör så berättade han att vi skulle kunna riva hela den befintliga murstocken och ersätta med en helt ny skorsten (Isokern). Vinsten skulle då vara att man, förutom att få en ny skorsten, får en murstock som inte tar så mycket boyta i anspråk. Den fintliga murstocken är på ovanvåningen ganska stor, 120 cm x 100 cm. På entreplan är murstocken 100 cm x 100 cm. Detta kommer ge huset en luftigare känsla.

Den nya murstocken skulle då endast bli 50 cm x 50 cm på båda planen. Man låter den befintliga murstocken i källaren vara orörd. Vi har gjutet valv mellan källaren och entreplan. Mellan entreplan och ovanvåning har vi träbjälklag.

Merkostnaden för att byta hela skorstenen är inte så avskräckande.

Har några funderingar kring detta som jag tacksamt mottager er input på:

Vad är er spontana kommentar kring detta med att riva och byta till Isokern? Fördelar / nackdelar?
Är det ”helgerån” att riva en murad murstock och ersätt med blockskorsten?

Tack på förhand!
 
Jag har gjort samma manöver på en gammal 1800-tals "fiskarstuga" i Gbgs skärgård.

Murstocken var av rimliga dimensioner på bottenplanet, men var jättestor på plan två, där den gick tvärs genom en hall/trapphus med kanaler till två rum som låg tre meter isär.

Rivningen var enkel.
En traktorkärra utanför husväggen, och alla barna tyckte att det var roligt att hjälpa till och slänga ner tegelstenar på kärran :)

Sedan staplade vi upp en modern skorsten, inte Isokern men något liknande fast billigare.
Och fick som grädde på moset tre nya garderober i ett litet sovrum, där skorstenen förut gått.

Så jag säger bara: Go for it (y)
 
Vi gjorde samma sak för några år sedan. Vi rev uppifrån och ner.

Innan ni får börja riva murstocken och montera en ny skorsten så måste ni göra en bygganmälan.

Det blev ett stort lass tegel och bruk, det vägde över sex ton.

Vi drog en ny imkanal från köksfläkten och satte en ny takhuv.
 
Hej,
Tack för era snabba svar. Uppskattar det mycket. Det känns verkligen tilltalande att riva murstocken, kommer som sagt göra underverk för planlösningen.

Tack!
 
Hej!

hus_ombyggnad skrev:
”helgerån”
För det första, men tänk på hur huset kommer att se ut i sin helhet utifrån.


För det andra så tror jag att den nya skorstenen inte kommet att han någon livslängd att prata om den kommer säkert att gå sönder samtidigt som garantin på den har gått ut.

Men om ni tycker att huset blir snyggare och det inte spelar någon roll att om ni får byta skorsten inom några år go 4 it :)
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
...

För det andra så tror jag att den nya skorstenen inte kommet att han någon livslängd att prata om den kommer säkert att gå sönder samtidigt som garantin på den har gått ut.

Men om ni tycker att huset blir snyggare och det inte spelar någon roll att om ni får byta skorsten inom några år go 4 it :)
Varför skulle skorstenen "gå sönder"?
Har du några belägg för att den inte skulle hålla lika länge som huset?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har erfarenhet av att allt som är nytt och modernt bara går sönder så fort garantin gått ut, och det är säkert samma sak med skorstenar. Mer belägg än så har jag inte :)
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har erfarenhet av att allt som är nytt och modernt bara går sönder...
Mer belägg än så har jag inte...
Jag (och säkert många andra) beklagar dina dåliga erfarenheter av "allt som är nytt och modernt".
Men att på så lösa grunder kritisera något som du uppenbarligen inte alls känner till är osnyggt!

Varifrån har du förresten fått det att Iso Kern-skorstenselementen är nytt och modernt?
De har funnits åtminstone sedan 1980, dvs 35 år.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
kulle
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har erfarenhet av att allt som är nytt och modernt bara går sönder så fort garantin gått ut, och det är säkert samma sak med skorstenar. Mer belägg än så har jag inte :)
"Allt var inte bättre förr"
 
KnockOnWood skrev:
1980
,

Mmmm...men det val väll på 70-talet som fuskbyggena börjde ;)

KnockOnWood skrev:
dvs 35 år.
Men ok då 35 år är en stund och om det finns skorstenar som är så gamla så har du en poäng :) och jag får ge mig för nu och gilla ditt inlägg, och så får vi se om några år :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.