Hej.

Min ena husgavel står på berg där det rinner ner en hel del vatten när det regnar.
Mot grunden var det gjutet med betong för att inte vattnet skulle rinna in. Dock var det slarvigt gjort och inte helt urgrävt ner till berget så vattnet rann under betongen.

Jag har nu bilat upp all gammal betong och grävt bort all jord ända ner till berget.
Tänkte nu fylla igen den stora gropen som blev (se bilden) med betong, men vill samtidigt passa på att sätta isodränskivor mot väggen.

Frågan är då, kan man gjuta direkt mot isodränskivorna eller bör man ha något mellan. Jag vill inte att det ska kunna komma ner något vatten i gropen, därför vill jag fylla hela med betong som lutar ut från huset och sedan lägga en dräneringsslang en bit utanför. Ovanpå betongen ska det sen bli en gångväg av grus.

Behöver man ha geoduk om man bara har berg och grus under, det känns lite onödigt, eller...?

Bör jag putsa grunden först där jag bilat bort betongen eller behövs inte det om jag sätter dit isodränskivor?

Någon som tycker jag är helt ute och cyklar och har en bättre idé?

- Mvh Håkan

1.jpg
 
Alt.1
Sätt dit Isodränskiva med fiberduk på utsidan, gjut emot.
Nackdelen är att om det kommer in vatten i isodränskivan så blir det stående längst ner och kan tillföra grundmuren vatten.
Fördelen är att isodränskivan värmeisolerar och kan skapa uttorkning från din grund.

Alt. 2
Stryk asfalt och gjut emot.
Nackdel är att värmeisolering saknas och således kan det inte bli någon uttorkning.
Fördel är att man eliminerar vattentryck mot väggen.

Tips!
Förutsatt att golvet på insidan ligger tillräckligt högt så kan man borra hål i grundmuren och leda vatten den vägen.
kontakta även leverantören som säkerligen kan hjälpa dig. :)
 
Vad brukar man ha på ovansidan av isodränskivor?
Viker man bara över geoduken, eller finns det speciella lister eller liknande.
Det är väl inte så bra om det regnar ner i skivan?

- Mvh Håkan
 
Det finns täcklister som man normalt sätter ovanpå, glöm inte bort silicon eller liknande så det blir helt tätt mellan täcklist och grund.

Du skall även använda dig av en dukremsa eller liknande på toppen med ett överlapp på 20 cm så inte duken slits sönder när du gjuter/återfyller
 
Du har ingen nytta av isodrän som det ser ut där.
Fyll bara igen hålet, men räkna inte med att allt vatten försvinner eftersom berget är sprucket. Dock slipper du pölen.
 
Menar du att det blir för liten yta att sätta skivorna på så att det inte lönar sig?

Marknivån kommer att höjas till ungefär 5 cm under tegelkanten, men det kanske inte lönar sig i alla fall? Höjden på själva grunden inuti källaren är c:a 40-50 cm på den gaveln.

- Mvh Håkan
 
Du kan ha isodrän om den ansluter mot singellager och dränering, då funkar den som kapilärbrytande och isolerande.
Skall du gjuta mot så är det geotextil som gäller som tidigare sagts.

Någon form av isolering skall du i alla fall ha eftersom betongen effektivt lederbort värmen (köldbrygga).

/Patrik
 
  • Gilla
BLLPRE
  • Laddar…
Och vilken typ av isolering bör jag använda då?
Är det onödigt dyrt med Isodrän, ska jag ha frigolit eller något annat då istället?

- Mvh Håkan
 
Vill du isolera och gjuta på samma gång använd EPS betong, finns på tex Beijers. Det är betong med små frigolitkulor i. Ka kanske fungera bra i ditt fall.

MVH plexi

 
Nu förstår jag bättre.

Egentligen så borde du injisera berget med tätningmedel, men det är nog dyrt.
Om du kan leva med det vatten som ändå kommer att rinna in i källaren så är det inget problem.

Om du idag har fall mot huset så bör du alvarligt överväga att spränga ett dike som fångar och leder bort vattnet.

Kan du inte ansluta isodränen mot ett dränerande lager som Pasta skriver, skulle jag välja masiva frigolitskivor att sätta mot grunden, med en inskuren plåt som hindrar vatten att tränga ned bakom.

Om berget har fall från huset så skulle jag gjuta på ett ganska tunt lager betong.
Ovan på betongen skulle jag lägga ett lager med isodrän ut från väggen, tjockleken beror lite på var i Sverige du bor men du vill inte att betongen ska frostsprängas av vatten ineslutna i sprickor i berget.
Mot väggen monterar du frigolit med spår på baksidan som kan leda bort eventuellt vatten som tränger in. Den ringa höjden på muren gör att det inte "känns" meningsfullt att montera isodrän.
Ovan på isodränen lägger du sedan en geoduk och fyller med macadam. Jag skulle sedan lägga plattor för att hindra att jord infiltrerar macadamen.

Alternativt så skippar du isodränen och macadamen och fyller med lecakulor ovan på betongen. Även att fylla med lecabetong är värt att överväga.
 
Så många kloka ord har nästan gjort mig mer förvirrad :D

Det jag funderar på nu är om denna lösning kan vara en bra idé (Se bild nedan):
Mot väggen sätter jag en Isodränskiva med en geoduk på utsidan samt runt överkanten. Monterar också en list på ovansidan av skivan så att inte vatten kan komma ner där.
Hålet fyller jag sedan upp med betong så att det blir en ränna en bit ifrån väggen. I rännan lägger jag en dräneringsslang som leder bort vattnet.
På alltihopa lägger jag sedan grus som blir själva gångvägen som jag ska ha.

Hur låter detta?

2.jpg
 
Det var så Pasta indirekt sa att du inte skulle göra.
Du har nu skapat ett dike utan avrinning runt huset.

Kan du inte lösa det på annat sätt än så här eller med sprängning så skulle jag göra så här:

Byt ut isodränen i din ritning mot en masiv skiva som du hellimmar i överkant.
Antingen väljer du en en vanlig frigolit som du putsar eller klär med minerit, eller så tar du en sockelskiva.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om man ska gjuta emot eller ha duk emellan, men det borde bli tätare med motgjutning.

Ovanför skivan skär du in en plåt och fogar med sikaflex eller motsvarande. (silikon använs till ;) )
 
Den här gaveln ligger högre än marknivån runt resten av huset, så tanken var att gjuta ett dike som dräneringsröret på min skiss ligger i och som lutar åt ena hållet och sedan ansluts till takavvattningen runt hörnet på ena långsidan av huset. Borde inte det fungera? Då kan ju inte vattnet stanna kvar vid gaveln, utan leds ut på sidan.

Jag kan också tycka att Isodrän är lite onödigt i detta fall. Hur stor skillnad rent isoleringsmässigt är det om jag istället väljer frigolit? Vad är nackdelen? Är det att eventuell fukt som kommer mellan inte kommer att vädras bort på samma sätt som om man har en Isodränskiva?

Hmm, några slutliga tips? Fredag ska material inhandlas och på lördag sätter jag igång. Är fortfarande lite villrådig :-/
 
Bleklagar att jag är kort i tonen, men jag är rätt less på att isodrän betraktas som universallösning på allt från alla dräneringsproblem till världssvälten.

Är det ren princip att du ska använda isodrän, eller är det en noga övervägd konstruktionslösning, eller har du helt enkelt blivit hjärntvättad av marknadsföringen?

Om du tar en balja och fyller den med isodränskivor så har du hälften luft och hälften frigolit. Häller du nu vatten i baljan så har du hälften vatten och hälften frigolit.

Vart tar det vatten vägen som du måste räkna med hamnar i din isodränbalja/isodrändike?

Om bottnen på den baljan är dränerad så förstår jag inte varför du ska gjuta en massa betong, och har den istället avrinning i sidled så förstår jag inte heller varför du ska gjuta höga betongsargar.
Av bilden att döma så har du vare sig avrinning i sidled eller nedåt.

Fukt kommer att vandra ut genom vanlig EPS=frigolit med.
Ventileras bort ska inte behövas, däremot kan vatten rinna in genom isodränen.

Problemet med en masivskiva är att det finns risk för kapilärsugning mellan skivan uch grunden, men lägger du lite flis mellan berget och skivan så är det avhjälp vid de mängder nedträngande vatten vi skissar på här (det lilla som tränger ned avleds via sprickor i berget).

 
Ja, det är nog som du säger, att jag blivit hjärntvättad av marknadsföringen :)

Det slutade med att jag köpte frigolit istället.
Har nu putsat väggen slät enda ner till berget. Tänkte fästa skivorna med fogskum och även täta med det i alla skrymslen.

Sen köpte jag helt enkelt fönsterbleck som jag tänkte sätta ovanför frigoliten och täta ordentligt med silikon mot väggen så att inget vatten kan komma ner innanför skivorna.

Sen tänkte jag gjuta rakt mot frigoliten utan någonting emellan, är det helt galet?

Det kommer inte att röra sig om några mängder vatten, det mesta kommer att ledas bort av dräneringen ovanför.

- Mvh Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.