Hej forumet,

Snart börjar hantverkarna riva vårt gamla 80-tals kök och ska montera ett nytt, i vår bostadsrätt i en sekelskiftesbyggnad (1800/1900...). I denna veva har vi tänkt ersätta den befintliga köksfläkten med en kolfilterfläkt. "Fläkten" idag har endast ett spjäll (med en ej fungerande timer... :D) dvs. ingen fläktmotor utan från kåpan upp genom "kryddskåpet" går ett ventilationsrör som sedan löper vidare i en trumma som ligger på/över överskåpen bort till väggen ca 2,5 m bort där jag gissar att utsuget sitter (gemensam kanal med badrummet, tror jag). Sedan sitter väl en fläkt på byggnadens tak som sköter själva utsugandet.

Vår tanke är att montera en kolfilterfläkt (köket är redan beställt och på väg så går inte riktigt att ändra sig nu.. :) ) helt fristående dvs. bara på väggen som "vanligt". För att ha något form av utsug i köket hade vi tänkt sätta ett frånluftsdon över kanalen. Vår köksritare sa att detta ofta görs men att man ska tänka på att ha don som kan släppa igenom 10l/s luft. Min ordförande i föreningen sa att det inte var några problem och "utsuget gärna får klara 15 liter per minut. Det är denna nivå som är "godkänd" i den OVK som vi gör vart femte år".

Jag har dock läst runt och blivit lite orolig och har därför två frågor:

1) är den planerade lösningen tillåten/OK? jag tänker att frånluftsdonet gör att det finns en cirkulation i rummet och det är väl detta som är syfte med OVK etc.? vad gör jag om det inte är OK? (snälla säg att det är OK då det inte finns någon plan B och köket levereras inom nån vecka eller två :D) byta ut kolfilterfläkten är inget realistiskt alternativ då köket redan är ritat och beställt som sagt...

2) hur vet jag vad för frånluftsdon jag kan köpa som klarar 10 eller 15 l/s? hur kan jag ställa in och mäta detta på ett vettigt sätt? länkar uppskattas mycket. donet kommer sitta lite knepigt till för OVK-nissarna att komma åt att skruva på fysiskt. det är absolut inte "förbyggt" men kommer sitta över/bakom ett hörnskåp. lite svårt att förklara men kommer sitta bakom en passbit med ca 50 mm till närmsta skåp, och helt fritt uppåt och ut i rummet. Alternativet är att såga ett hål i insidan av det närmsta skåpet för att komma åt frånluftsdonet men detta slipper jag gärna...

Tusen tack på förhand för svar :)
 
Centralventilation är ju skitkänsligt för tex ett öppet fönster osv. Men en kolfilterfläkt låter mycket! Kolla specen hur mycket den pallar under kolfilterdrift... Alltid mindre än om man använder den som en "riktig" fläkt.

Jag har gjort lika som du har tänkt. Av diverse anledningar så har jag inget don på mitt fläktrör för tillfället... Gick ner från 100 eller 125 till 80 och låter slangen ligga ovanpå ett köksskåp på ett dolt sett (3cm spalt mellan täcksida och tak).

Då kommer jag alltså att ha problem vid ovkn!?
 
Med en kolfilterfläkt så har du en årlig driftkostnad på mellan ca 500-2500kr allt beroende på fläktmodell och hur mycket ni lagar mat.
 
larsbj skrev:
Även om jag tycker ni byter ned er med kolfilterfläkt så kan jag inte se att det skulle vara något fel med installationen.

Kanske ett sånt här don

[länk]
Stort tack för ditt svar. Det låter bra att det verkar vara en rimlig lösning. Vi kände inte att vi hade samma urval designmässigt etc och sen att utsugskanalen sitter långt ifrån placeringen av fläkten gjorde att vi inte ville dra ett långt ventilationsrör genom alla överskåp i köket....


niklaspersson skrev:
Centralventilation är ju skitkänsligt för tex ett öppet fönster osv. Men en kolfilterfläkt låter mycket! Kolla specen hur mycket den pallar under kolfilterdrift... Alltid mindre än om man använder den som en "riktig" fläkt.

Jag har gjort lika som du har tänkt. Av diverse anledningar så har jag inget don på mitt fläktrör för tillfället... Gick ner från 100 eller 125 till 80 och låter slangen ligga ovanpå ett köksskåp på ett dolt sett (3cm spalt mellan täcksida och tak).

Då kommer jag alltså att ha problem vid ovkn!?
Är inte helt säker på att jag förstår ditt inlägg (eller om du förstod mitt?)? Vi har alltså helt och hållet bytt fläkt till en annan modell, från en vanlig kåpa med spjäll "inbyggd" i ett skåp till en fritt hängande kolfilterfläkt utan någon anslutning till någon ventilationskanal (förstås). Menar du att du gjort samma sak, fast istället för att sätta ett don direkt vid kanalen/utsuget så kopplade du ett 80-rör till 100/125-öppningen och låter det ligga på överskåpet? Inte helt hundra på hur du menar med avståndet mellan täcksidan och taket men är nog jag som är trög ;).

Detta borde hur som helst, om jag inte förstår dig helt fel, bli samma lösning i praktiken som jag kör, och då borde väl jag/vi inte få problem vid OVK:n? Eller menar du att du skulle ha "för mycket" sug hela tiden om du inte har något don?



Demmpa skrev:
Med en kolfilterfläkt så har du en årlig driftkostnad på mellan ca 500-2500kr allt beroende på fläktmodell och hur mycket ni lagar mat.
Stort tack för din input. Köket inkl. fläkten är som sagt redan beställt och vi har valt en kolfilterfläkt.
 
A
en ventilations tekniker hjälper dig med att kalibrera avluft-donet.
har du för stort flöde tappar du ventilation i övriga utrymmen.

annars är det inga fel i dit tänk.
 
Blev väldigt rörigt när jag skrev. Till höger om överskåp på bilden går ventilationsstammen i lägenhetshuset. Jag ville inte ha "öppet till tak" så det sitter passbitar ovanför skåpen enligt bild. Ventilationsstamsanslutningen var 100 eller 125mm men av utrymmesskäl (för att maximera arbetshöjd osv) så var jag "tvungen" att gå ner till 80mm som ligger ovanpå överskåpen för tillfället. Glipan där luften sugs in syns till vänster på bilden.
Kolfilterfläkten är direkt till vänster om bilden också. Innan satt frånluftsventilationsfläkten på samma ställe kan man säga.
Om jag inte bygger igen 3cmglipan och borrar in en frånluftsventil kanske jag får problem vid mätning osv vid den 5årliga(?) OVKn menade jag. 2015-05-04 11.37.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det beror helt på vilket flöde glipan ger. Och hur de skall kunna verifiera detta när du inte har ett don.
Kanaler skall ju även kunna rengöras och det blir ju lite annorlunda här...

Snygg konstruktion för övrigt!
 
Det är inte injusterat heller och anledningen till 3cm-glipan är faktiskt att den passbiten jag hade kvar inte räckte längre upp.
Orkade inte beställa en ny just då helt enkelt. Får nog skruva ner den och sätta dit mitt frånluftsdon ändå. Lite mer jobb men då blir det mer "rätt" också.
 
Intressant! Blir liknande lösning för mig när renoveringen är genomförd, fast glipan kommer vara "uppåt" och inte åt "sidan" som den är på din bild. Kommer sitta innanför ett hörnskåp som inte går hela väggen in mot väggen där kanalen sitter.

Jag kommer ju dock ha ett frånluftsdon innan för min glipa men det borde ju inte spela någon roll om man har ett don eller ej - luftflödet är väl det viktiga, och det borde man ju kunna mäta även i ditt fall. Sitter ett "hål i väggen" till höger på din bild är det väl bara för OVK-nissarna att mäta suget vid din glipa?



electroluxaren skrev:
Det beror helt på vilket flöde glipan ger. Och hur de skall kunna verifiera detta när du inte har ett don.
Kanaler skall ju även kunna rengöras och det blir ju lite annorlunda här...

Snygg konstruktion för övrigt!
Har också läst lite om detta med att rengöra kanaler. Det är väl knappast ett krav om man har ett frånluftsdon direkt på hålet i väggen/öppningen till byggnadens ventilationskanal? Det går ju inte att genomföra i praktiken(?) och det finns väl mängder med även nybyggda kök som kör ett långt ventilationsrör/ventilationstrumma eller liknande till utsuget och på motsvarande sätt som i mitt fall inte kan rengöra kanalen i sig?
 
A
Kanaler skall kunna besiktigas och rengörs vid behov -OVK-

Nackdelen med att inte låta röret gå hela vägen är ju att:
Även omkolfiltert tar lukt så kommer ju all fukt att kondenseras ovan på skåpet och trä, laminat kommer att bli förstört
 
electroluxaren skrev:
Kanaler skall kunna besiktigas och rengörs vid behov -OVK-

Nackdelen med att inte låta röret gå hela vägen är ju att:
Även omkolfiltert tar lukt så kommer ju all fukt att kondenseras ovan på skåpet och trä, laminat kommer att bli förstört

Intressant synpunkt. Hade jag inte reflekterat över. Kanske kan/får dra ett rör längs överskåpen då fram till över spisen trots allt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.