Jag har upplevt samma sak med garantianspråk att det inte är danskarnas starka sida att försöka förstå felbeskrivningar på svenska.Dom sa i mitt fall när jag skickade tillbaka maskinerna för tredje gången med förtydligande, att dom kunde inte öppna worddokument se JPEG eller lyssna på ljudfiler. Eller så kanske inte viljan fanns.
I mitt fall så löste det sig till slut.

Mitt tips är att stå på dig
 
C
breakman skrev:
Dessa två punkter i manualen är lite intressant:
Ändamålsenlig användning
Elverktyget är avsett för skrubbning av metall, sten och kera-
mik och för borrning i kakel.
Ursäkta OT, men detta var ett för mig okänt och spännande användningsområde! Men hur tusan monterar man borren?
 
Man monterar en hålsåg för kakel som har ett liknande fäste som en rondell skiva? Det har jag till min vinkelslip iaf :)
 
C
Ramnemark skrev:
Man monterar en hålsåg för kakel
Fast man borrar väl inte med en hålsåg? :rolleyes:
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Hålslip borde de kanske säga när det är till kakel :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Idag ringde ÅF (Hornbach) upp mig och meddelade att Bosch inte vill reparera maskinen på garantin, precis som sagts tidigare. Därför ringde jag upp Bosch själv och frågade om detta verkligen var deras nya svar.

Bosch hade inte lämnat detta svar till ÅF utan i själva verket väntar Bosch på sin egna försäljningschef angående ett besked vad man kan göra. Så var fick Hornbach detta påhittade besked från?
 
sjukt lurigt ämne överlag.. man köper en kapsåg och låter den stå utge i regnet och den kärvar lite efter 3 dygn. Vems åtagande? Du köper en elhyvel som dör efter tre användningar där du kan ha kört på en spik. Eller så har du inte det. Vems åtagande? Du köper en cirkelsåg som visar sig vara fruktansvärt slö. Klingan kan ha kört emot metall. Eller så har den inte det. Vems åtagande?

Fasiken inte kristallklart, jag ser bara framför mig hur företag som får reklamationer får in prylar som t.ex. en cirkelsåg som uppenbarligen har kört rätt in i källarens stålregel och som reklameras som "trög".
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
shadowfire skrev:
sjukt lurigt ämne överlag.. man köper en kapsåg och låter den stå utge i regnet och den kärvar lite efter 3 dygn. Vems åtagande? Du köper en elhyvel som dör efter tre användningar där du kan ha kört på en spik. Eller så har du inte det. Vems åtagande? Du köper en cirkelsåg som visar sig vara fruktansvärt slö. Klingan kan ha kört emot metall. Eller så har den inte det. Vems åtagande?

Fasiken inte kristallklart, jag ser bara framför mig hur företag som får reklamationer får in prylar som t.ex. en cirkelsåg som uppenbarligen har kört rätt in i källarens stålregel och som reklameras som "trög".
Det är där bevisbördereglerna kommer in i spel. Enligt 20 § Konsumentköplagen ska frågan om varan är felaktig eller inte bedömas "med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas". Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig senare.

Enligt 20 a § ska ett fel som visar sin inom sex månader från köpet anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller att det är oförenligt med varans art (för byggnadsdelar gäller två år). I detta fall, när felet visar sig efter tre dagar, är det alltså säljaren som har bevisbördan för att felet inte fanns vid köpet utan beror på vanvård eller olyckshändelse som köparen svarar för.
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Exakt och om man då växlar hatt och är säljare och får in en kapsåg där tänderna är rostiga och kanske rentav saknas på vissa kuggar, hur gör man då? För säljaren är det i det här fallet uppenbart att köparen fullständigt slaktat maskineriet.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
C
shadowfire skrev:
Exakt och om man då växlar hatt och är säljare och får in en kapsåg där tänderna är rostiga och kanske rentav saknas på vissa kuggar, hur gör man då?
Det beror väl på vad man utfäst eller vad kunden kunde förvänta sig när det gäller hur maskinen skall förvaras?
Om maskinen är avsedd för utomhusbruk eller om klingan marknadsförs som rostfri så är ju rosten ett tecken på fel. Om det å andra sidan är uppenbart att maskinen skall stå torrt är rosten istället ett tydligt bevis på att kunden utsatt maskinen för något den inte är avsedd för och är därför grund till att avvisa reklamationen.

Men en bättre jämförelse skulle väl t.ex. vara att motorn var full med sågspån?

Som säljare får man inte heller glömma bort sin goodwill. Att låta försäljningschefen m.fl. grubbla på detta när reparationen kanske handlar om en tusenlapp gör ju att det går back redan där och lägger man dessutom en missnöjd kund och negativ reklam på Byggahus ovanpå detta som kan vara värt bra så många tusenlappar så är det bara dumsnålt. Och dumsnålhet är knappast något man vill associera ett "proffsmärke" med.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Det beror väl på vad man utfäst eller vad kunden kunde förvänta sig när det gäller hur maskinen skall förvaras?
Om maskinen är avsedd för utomhusbruk eller om klingan marknadsförs som rostfri så är ju rosten ett tecken på fel. Om det å andra sidan är uppenbart att maskinen skall stå torrt är rosten istället ett tydligt bevis på att kunden utsatt maskinen för något den inte är avsedd för och är därför grund till att avvisa reklamationen.

Men en bättre jämförelse skulle väl t.ex. vara att motorn var full med sågspån?

Som säljare får man inte heller glömma bort sin goodwill. Att låta försäljningschefen m.fl. grubbla på detta när reparationen kanske handlar om en tusenlapp gör ju att det går back redan där och lägger man dessutom en missnöjd kund och negativ reklam på Byggahus ovanpå detta som kan vara värt bra så många tusenlappar så är det bara dumsnålt. Och dumsnålhet är knappast något man vill associera ett "proffsmärke" med.
Då skulle dom aldrig någonsin kunna neka en reklamation
 
Polos skrev:
En bil ska tåla vatten man ska kunna kör i regn , men du kan inte dränka en bil och tro att du kan köra den efteråt .
Klart en vinkelslip ska tåla damm men hur mycket ? Ingen här vet hur mycket damm det var i maskinen så att dra förhastade slutsatser att Bosch är skit är lite överdrivet
En bil har karossplåt, lister och rutor för att regnet inte ska komma in inuti bilen eller motorrummet. Skulle regnet komma in i motorrummet finns där hinder så att det inte ska ta sig in i motorns vitala delar och göra irreparabel skada.
En vinkelslip arbetar - som nästan alla andra i tråden påpekat - i en dammig miljö. Detta ska den självklart klara av. Är den konstruerad så att vanligt slipdamm orsakar sådan skada så är den felkonstruerad. Att börja spekulera i huruvida det var "väldigt mycket" damm i maskinen är väl att ta ut svängarna lite onödigt mycket. Vad skulle det bero på då? Att TS stoppat maskinen i en påse cement, slagit på maskinen och gått för att käka lunch? Inget i TS beskrivning låter påskina att så är fallet. Vi kan ju lika gärna spekulera i sannolikheten att TS sambo stått och hällt gipsdamm över maskinen under tiden TS kört den.

Av TS beskrivning att döma är det självklart att han ska ha en ersättningsmaskin eller pengarna tillbaka. Om inte annat så med anledning av argumenten från cpalm ovan.

Håller med om att detta fall inte innebär att all Bosch nödvändigtvis är skit, snarare handlar det förmodligen om ett måndags-ex kombinerat med otur när man tänkte hos de som handlagt ärendet.
 
Redigerat:
TuXy skrev:
Idag ringde ÅF (Hornbach) upp mig och meddelade att Bosch inte vill reparera maskinen på garantin, precis som sagts tidigare. Därför ringde jag upp Bosch själv och frågade om detta verkligen var deras nya svar.

Bosch hade inte lämnat detta svar till ÅF utan i själva verket väntar Bosch på sin egna försäljningschef angående ett besked vad man kan göra. Så var fick Hornbach detta påhittade besked från?
Jag tycker du ska konfrontera Hornbach med de uppgifterna och fråga vad de håller på med. Skulle vara intressant att veta på vilken nivå det samtalet beslutades...
 
shadowfire skrev:
Exakt och om man då växlar hatt och är säljare och får in en kapsåg där tänderna är rostiga och kanske rentav saknas på vissa kuggar, hur gör man då? För säljaren är det i det här fallet uppenbart att köparen fullständigt slaktat maskineriet.
Jag håller med dig om att det inte alltid är en helt lätt bedömning att göra för säljaren. Men det är därför det är viktigt för säljaren att ha en tydlig intern policy om vilka reklamationsärenden som godkänns och vilka som man tar strid för. Om en maskin går sönder inom sex månader måste ju säljaren göra bedömningen om de kan bevisa att det är kunden som orsakat felet. Om man inte tror sig kunna göra det är det ju bara att godkänna reklamationen, oavsett vad man tycker om det personligen.

Tillverkaren bör ju helst inte heller överlämna kommunikationen om reklamationen till en ÅF, eftersom det då blir betydligt svårare att upprätthålla sin policy, vilket vi ser tecken på i det här fallet.
 
C
Polos skrev:
Då skulle dom aldrig någonsin kunna neka en reklamation
Det må så vara, men varför neka om man, relativt sett alternativet, tjänar på att acceptera den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.