Y
När jag köpte rör i en VVS-butik så bad jag om stödhylsor till detta och fick svaret att det inte behövdes till deras hårda rör. Jag ifrågasatte. Vill minnas att expediten hämtade en av deras installatörer som också sa att det inte behövdes.

Jag brukar inte ledningarna men dom är under tryck och har hållit tätt i över ett halvår.

Efter en kurs där dom nämnde detta om stödhylsor så börjar jag bli orolig igen.
- pratades om stötar som blir med äldre blandare (jag iofs nya) och att rör kan slitas isär om det är feldraget.

Stämmer det som butiken sa, finns det hårda kromrör? "cu-rör fkr h-hård 12"
 
kulle
Ja det finns mjuka , halvhårda och hårda kromade rör :)
 
Y
h-hård som kvittot säger bör ju då betyda halvhård.

Stämmer det som butiken sa, att jag inte behövde hylsor i dessa?

(klämkopplingar)
 
kulle
Ja halvhårda och hårda behövs inga stödhylsor
 
Enligt säkervattwn ska halvhårda rör ha stödhylsa..
 
Y
Inte bara butiken nekade mig hylsor, en stor vvsfirma hade dragit lite rör hos mig utan hylsor.

Men läste några gamla trådar på olika forum nu. Flesta verkar sätta hylsa även om enstaka inte gör det.

Funderar nu på om jag ska ersätta samtliga rör i mitt badrum så det blir hylsor i dom.
Tråkigt nog står ju svåra möbler ivägen.

Frågan är om det gjorts förbättrad hållbarhet i halvhårda rören så det kanske stämmer att hylsor inte behövs.
 
Redigerat:
Nej, jag tror att de halvhårda tidigare ansetts "säkra", men att man numera ändrat rek
ommendation.

Att göra om alla skarvar i hela badrummet bara för det, skulle jag inte gjort. Det går oftast inte att få in en stödhylsa i röret i efterhand. Röret trycks ihop lite av klämringen.

Det som kan hända om hylsan saknas är att en skarv efter några år börjar läcka, men det blir ju inte ett okontrollerat utflöde av vatten. Om detta då är i ett badrum så har du förhoppningsvis tätskikt i golvet, det blir ingen vattenskada av det, vattnet rinner ut i golvbrunnen. Men detta är ju något som kanske ev. kan inträffa, mest sannolikt är att det kommer att fungera badrummets livstid.
 
Redigerat:
jonko skrev:
Enligt säkervattwn ska halvhårda rör ha stödhylsa..
Under vilken punkt står det?
 
Krilleman
Y
Visst vore det rimligt att butiken ger mig nya rör då dom gav mig felaktig information?
 
Krilleman
Kolla med butiken vilken tillverkare dom har så kan du ju alltid be om att få titta på pappröret rören levereras i!

Står på klisterlappen som sitter på pappröret, RSK dimension och antal. Samt text om användning av stödhylsa.

Jag har fått leverans av både Onninen, Dahl och Ahlsell. Alla har haft denna infon oavsett tillverkare.

8564122_1.jpg

Edit:
Observera att det är halv-hårda kopparrör jag menar!
 
Redigerat:
Jag använder stödhylsor även till hårda kopparrör - hylsan sitter
i allmänhet fast som berget (fastkälmd i det hårda kopparröret
av klämhylsan edyl) efter dragning vilket indikerar att den har en
funktion och kan behövas menar jag ... .

PS. Finns det föresten stainless-stålrör för varm- och kallvatten-
istallation "i hemmet" - jag vet att det finns i grövre dimensioner,
ty det har jag sett på ett rörlager (om jag ej missförstått något ...).
Måste se bättre ut är kromade rör i så fall ... . DS.
 
Redigerat:
Rostfria rör är oftast inte snygga, rätt så gråa och trista. Jag har inte sett "stainless" rör i den bemärkelsen att de ser ut som rostfri diskbänksplåt om det äe det du är ute efter palbin?
 
Ja just det - "diskbänks-looken" :) - det är den jag är ute efter -
nu är det tom svårt få tag på blandare som ser ut så såvida man
inte hör sig för speciellt noga - men jag menar jag sett sådana
rör hos en rörgrossist ... .

Nu har jag iofs så mycket andra behövliga grejor att ta hand om
(tex byta syllar i stora delar av huset :) ...) att byta kromade kop-
parrör mot diskbänks-look-rostfria (om de finnes) vore att använda
tiden helt fel ... men jag skulle gärna vilja ha dem :) ... .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.