vet faktiskt inte vad snickarna använde, just plattan lät jag snickare göra i höstas.
 
Redigerat:
Mikael_L
Det ser ut som albabalk för mig.

I dina kläder skulle jag överväga att sätta en stående regelstomme 45x120-170 (beroende på hur mycket som känns bra) direkt på plattan i liv med utsida platta.
Sen 50mm cellplast med fibercementskiva utanför som gabbe1 gjorde.
Dra upp denna isolering + minerit (ivarit)-skiva en 20-25 cm upp på regelstommen, där det möts av en korsreglad 45x45 och sen korsreglat upp hela väggen.
45mm MU i korsreglingen, vindväv utanpå och slutligen spikläkt och panel.

För är det Alba-balk så ger den inte sådär jättebra isolering mot utsida vägg/mark, lite synd då det är golvvärme.
Med 5 cm cellplast ytterligare så har du nästan halverat energiläckaget där.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
konstigt att dem använde sån om tänker på att dem visst att golvvärmeslangar och isolering skulle i. hmm.

då har ju också undrar, vad kan det i månadskostnad i pengar bli att värma upp, ungefärligt sen?

om jag nu fatta rätt, så jag regla upp, stående stommen och resa alltihop, och sen efteråt kan man alltså lägga på isoleringen ner till och sen ovanför på resten av väggen på med en liggande 45mm på utsidan. Och den stående den står lägst ut, kant i kant med min plattas kant som vanligt man flyttar alltså inte in den nånting. fatta rätt då =)

då kan jag ju lägga på de där varvet leca också kanske så får jag där skyddet mot snö och vatten då vid port och insidan då. =)
 
Redigerat:
Mikael_L
Nej det är inte idiotiskt dåligt isolerat med ALBAbalk. Den är ganska tjock, så det blir bara lite sämre än vanliga L-element med 10cm cellplast.

Men du kan som sagt var få bättre om du istället för att putsa upp balkens utsida sätta cellplast + fibercementskiva.
 
okej. =) men sätta dit en skiva kan jag göra sen innan jag bestämmer mig för att sätta vindpapp, läkt och panel osv, det är inget jag behöver göra nåt å innan jag reser stommen?
men tåls att fundera på men då måste jag gräva upp det singel om ligger närmast plattan?
 
Mikael_L
Om det är ALBA-balk så är den väl i 200 eller 250 mm tjocklek.
Dvs ett u-värde på ca 1 eller 0.8.
10 cm cellplast har u = ca 0.35.
Och 5 cm cellplast alltså ca 0.7

Så du halverar värmeläckaget om du sätter 5 cm cellplast på utsidan runt om.
Och du drar givetvis också upp den över syllen, och bryter även den köldbryggan.

edit:
Läs också detta:
http://www.husgrunder.com/ordlista/albabalk-eller-kantelement/
 
Redigerat:
Mikael_L
Du får tänka på att alla mina svar och åsikter är utsprungna ur det faktum att jag själv sen ångrat att jag isolerat lite knapert.
Jag är som sagt inte förtjust att pytsa in lika mycket uppvärmningskostnad i det lilla 40kvm garaget som i hela huset. Det blir ju liksom lite löjligt ... :x
 
jo, för min del blir iaf väggen 145+45+45 iaf speciellt om jag tar ett varv leca, för de passar på 250mm.

hmm ok, ja det skulle vara fint och veta vad mitt garage kan kosta i kr för el i månaden så man ungefär vet vad man har att räkna på, menar 12x7x3.3 är ju lite volym, får man räkna med en 500 i månaden eller hur?
 
jo, för min del blir iaf väggen 145+45+45 iaf speciellt om jag tar ett varv leca, för de passar på 250mm.

hmm ok, ja det skulle vara fint och veta vad mitt garage kan kosta i kr för el i månaden så man ungefär vet vad man har att räkna på, menar 12x7x3.3 är ju lite volym, får man räkna med en 500 i månaden eller hur?
 
Jag har byggt två olika garage och använde liknande kantelement och golvvärme vid båda byggena. Det senare extraisolerades enligt bilderna i denna tråd. I mitt förra garage kändes plattan kall 1-2dm från yttervägg vintertid. I mitt nuvarande garage så känns ingen skillnad i temp oavsett vart på plattan man känner.
Ett högst ovetenskapligt test, men det bevisar ändå att den extra isoleringen i mitt fall gör stor skillnad.
 
Mikael_L
The_Nyll skrev:
hmm ok, ja det skulle vara fint och veta vad mitt garage kan kosta i kr för el i månaden så man ungefär vet vad man har att räkna på, menar 12x7x3.3 är ju lite volym, får man räkna med en 500 i månaden eller hur?
Enklast är kanske att räkna på skillnaden bara på den biten där det blir rejäl skillnad på extraisoleringen (längre upp på väggen där det är MU rätt igenom är det inte så stor skillnad).

Då vet jag inte hur långt ner och upp det är rimligt att räkna, men jag hugger i med 3 dm. Och att det sen är 250mm LECA alt 250mm LECA + 50 mm cellplast.
Jag räknar med 20°C tempskillnad, som kanske kan gälla ett par av de kallaste månaderna om man håller 10-12° i garaget.

LECA, 0,8 i u-värde:
(12+7+12+7)*0,3*20*0,8=0,18 kW värmegenomgång = 4,4 kWh/dygn.
Leca + cellplast
(12+7+12+7)*0,3*20*0,37=0,08 kW värmegenomgång = 2,0 kWh/dygn.

Så det innebär att du tjänar något i häraden 2.5 kWh / dygn när dygnsmedeltempen är 20° högre i garaget än utanför.
Kanske en hundring i månaden. Lite mindre under inte fullt så kalla månaderna.

Det sparar in sig först under rätt lång sikt, minst 10 år.
 
Mikael_L
Ekonomin beror ju också på uppvärmningssätt. En kWh värme från bergvärmepump kostar ju max 1/3 av en kWh direktverkande el.
 
nu menar du att man tjänar en hundring om man stoppar dit mer cellplast eller menar du att kostnaden är nån hundring allt som allt?

jo, finns ju en del faktorer.
 
Mikael_L
Sparar en hundring i månaden med extra cellplast, under de kallaste månaderna, menar jag.

Men jag trodde det skulle skilja mer, så jag/någon borde kanske granska min beräkning ... :surprised:
 
aha =) fast jag var mer nyfiken på allt som allt, men matte osv är inte min starka sida. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.