Hejsan!

Jag har läst jättemånga trådar här och googlat tills ögonen stått i kors men jag tycker att det är svårt att hitta något som går att applicera på just mitt hus så jag tänkte be om råd.

I januari köpte jag ett hus byggt 1954 som värms upp med en oljepanna(Albinpanna) från 1974. Jag använder mig av elpatronen och inte olja. Huset är byggt 1954. Det är ett 1 ½ plans hus på 120kvm + källare på 60kv. Källaren värms idag upp med en luft/luftvärmepump. Huset ligger i Norrbotten.

Jag hade tänkt mig fjärrvärme men det visade sig att i just min gata är fjärrvärme inte draget trots att det är det på alla kringliggande gator och det ligger mer än 25m ifrån granngatan så jag kan inte dra därifrån.

Jag är inte intresserad av pellets.

Jag är ensamstående med barn och känner att kostnaden för att borra för bergvärme är lite saftig just nu.Jag vill gärna byta systemet innan nästa vinter eftersom det nog kommer att bli dyra räkningar. Finns det någon här som har något förslag på vad ni tycker att jag ska investera i för värmesystem?
 
När du redan uteslutit ved pellets och bergvärme, dessutom är nog luftvatten inget lämpligt för Norrbotten.

Det enda som återstår förutom att fortsätta med elpatron är nog att sätta in en eller två till luft/luft, men luft/luft är en kompromiss när du redan har vattenburen värme.

Dom bästa alternativen är nog bergvärme eller en modern pelletspanna.

Hur många kWh gör du av med nu ?
 
Jag har som sagt bara bott här sen i slutet av januari men enligt vattenfalls prognos så kommer jag nog att göra av med ca 25000 kWh per år. Jag har inte helt uteslutit bergvärme. Tvärtom, det är nog det som känns mest vettigt men jag känner inte riktigt att jag har pengarna. Sen så har jag förstått det som att bergvärme inte är lika kostnadseffektivt när man värmer upp småhus?
 
Hej!
Det är på det viset att alla uppvärmningssystem som bygger på luft (luft-luft, luft-vatten) är bättre och effektivare ju längre söderut man kommer. I Skåne ,Halland, stora delar av Småland kan man lätt jämföra effektiviteten av dessa system med bergvärme, förutsatt att vi pratar om dom senaste modellerna av ex. Mitsubishi, Daikin etc och då är det Split versionerna vi pratar om. Men ju längre norrut man kommer desto sämre utbyte får man på luft baserade system. I Norrbotten så är det nog då någon form av eldning eller bergvärme som gäller helt beroende utomhus temperaturen.
 
Anledningen till att jag räknar bort pellets eller för den delen inte eldar med ved nu trots att jag kan, är för att jag tycker att det är för mycket jobb. Visst, man kan bygga så att man bara behöver fylla på pellets i en jättebehållare men jag känner ändå att det inte passar mig. Dessutom känns det inte som ett bra alternativ långsiktigt.
 
Låna lite till och skaffa bergvärme. Du tjänar in det på 5-8 år.
 
kulle
Om du inte är intresserad av pellets så är du förmodligen inte intresserad av ved heller då.
så det finns ju egentligen inga alternativ,
Kostnaden i drift med elpatron varje år kan du lika gärna lägga på ett lån till bergvärme.
 
Spetters skrev:
Jag har som sagt bara bott här sen i slutet av januari men enligt vattenfalls prognos så kommer jag nog att göra av med ca 25000 kWh per år. Jag har inte helt uteslutit bergvärme. Tvärtom, det är nog det som känns mest vettigt men jag känner inte riktigt att jag har pengarna. Sen så har jag förstått det som att bergvärme inte är lika kostnadseffektivt när man värmer upp småhus?
Bergvärme är nog ganska kostnadseffektivt i småhus om man tar ditt fall så kommer du med nuvarande system betala ca 30000 kronor /år för el.
Om du byter till BVP cop3,5 och man antar hushållsel till 5000 kWh så kommer du med BVP förbruka ca 11000 kWh totalt alltså ca 13000 kronor en besparing på 17000:- för en investering på 110000:-
 
Spetters: Ett alternativ är ju att byta till ett hus som passar din profil. Husen i Norrbotten kostar ju inte mycket så bergvärme blir en oproportionellt hög kostnad som man inte får igen i form av högre fastighetsvärde.
Finns det inget passande hus med tillgång till fjärrvärme?
För den som kan tänka sig pelletseldning är ditt hus attraktivt.

Blir alltid faschinerad av huru folk håller fast vid sina hus (ibland helt i avsaknad av värmesystem) i stället för att byta till ett hus som passar. Blir ju mycket billigare på det viset om man låter någon annan stackare ta kostnaderna och själv åtnjuter man frukterna.
 
Haha, grov generalisering där jp.. bostadspriserna i Luleå är tredje dyrast i landet, dyrare än hemma hos dig exempelvis. Vidare undrar man vad som skulle göra pellets till ett sämre alternativ långsiktigt?? Bärgvärmen däremot lär ju inte tuffa och gå om 15år och den som tror att elen kommer att bli billigare kan ju räcka upp en hand. En investering på 110kkr lät billigt med borrning och allt, ränta på galet låga 3,5% och den uppskattade besparingen med BV är snart borta. Sen tror jag COP 3,5 med raddar från -54 är knappast aktuellt.
Var i Norrbotten bor du? Fjärrvärme är alternativ i Luleå och Boden, annars blir det ganska dyrt..

Jag tycker det låter som huset du bor i lämpar sig bäst för pellets/el/olja och känner du inte att dessa alternativ tilltalar dig så är nog som jp säger, hitta ett hus som passar bättre.
 
När bvp rasar så är det ju inte ny borra som behövs utan betydligt mindre investering än 110000.
Elen dyrare, tja, men det kan ju pellets bli också..men då får man betala varenda % höjning, med bervärme blir det en 4e del.
Varför skulle inte raddar från -54 funka bra? Värre är det med grejor från 70-talet, när de började snåla o satte in högtempraddar.
 
Ja, vad som tar slut först, pumpen eller hålet verkar variera.. sen kan man ju välja att se det som ju dyrare elen blir desto snabbare betalar sig värmepumpen, men det är ju inte riktigt sunt kan jag tycka..
 
Det varierar nog aldrig att hålet "tar slut" innan pumpen..
 
Är du säker..
 
Ett borrhål tar inte slut.

Temperaturen i borran stabiliserar sig efter ett par år och håller sig därefter på denna temperatur. Det finns långtidsmätningar på detta, googla lite så hittar du detta.

Vad framtida energipriser kommer att vara står skrivet i stjärnorna, både vad gäller pellets och el.Historiskt har pelletspriset legat relativt konstant medans elpriset sjunkit. Idag ligger en kWh pellets ut i värmesystemet på c:a 80 öre, Elpriset behöver bli nästan 3 kr/kWh innan det blir dyrare med en värmepump. I en situation med så mycket högre pris på elenergi skulle det förvåna mig, och många andra, om inte pelletsproducenterna passade på att höja sina priser också.

Till TS: som flera andra redan skrivit så har du ju egentligen bara bergvärme kvar som alternativ, men det är som du skriver en bra hög med pengar att slanta upp. Dock blir ju din besparing större ju snabbare du kan låta installera det.

Om du har en större tomt kan markvärme också vara ett alternativ som brukar bli billigare.
 
  • Gilla
wallejr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.