Nej, låter inte troligt. Men som sagt. Din ritning säger en annan sak
 
S
olofh skrev:
Nej, låter inte troligt. Men som sagt. Din ritning säger en annan sak
ritning är själva rummet. inte takstolenskonstruktion.
 
SBH skrev:
stöd benen skall gå utan kap från liggande delen till den lutande.
Vad menar du med "gå utan kap"? Det kan inte vara ett ytskikt mellan stödben och takstol? Då tillhör det inte takstolen och kan således tas bort utan oro?
 
S
eppeee skrev:
Vad menar du med "gå utan kap"? Det kan inte vara ett ytskikt mellan stödben och takstol? Då tillhör det inte takstolen och kan således tas bort utan oro?
"Det kan inte vara ett ytskikt mellan stödben och takstol?" precis.
 
Tänkte bara säga tack för hjälpen. Såhär blev det.
IMG_20150127_173447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före
IMG_1360.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Snyggt!
 
Och nu börjar snön falla.

Vi får hålla tummarna :)
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Även om reglarna inte sitter direkt mot takstolarna utan man har satt upp råspont i taket först så kan reglarna vara bärande. Det har ingen teknisk betydelse, man brukar bara inte göra så.
 
injonil skrev:
Även om reglarna inte sitter direkt mot takstolarna utan man har satt upp råspont i taket först så kan reglarna vara bärande. Det har ingen teknisk betydelse, man brukar bara inte göra så.
De reglar som satt där satt inte ens dikt an emot taket. De låg med 45 graders vinkel emot och en sne spik här och där. Kan det verkligen vara bärande då? Vad ska jag göra nu menar du? Väggen är ju borttagen.
 
Kattvind är ju ett obrukbart rum så det enda rätta är att riva väggen så man får nytta av golvytan. Jag fick två stöttor som var i vägen när jag rev kattvinds väggen, när jag sågade av dom trycktes inte ens såg snittet ihop så det kändes lugnt att ta bort dom. Satte upp en limträbalk iaf som säkerhet var säkert överarbete men det kändes bättre så.
Huset är från 1947 då det mestat var överdimensionerat så det står stadigt än 2 år senare (y) image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En liten fråga bara, om du nu tror att du avlastar två takstolar genom att lägga in en limträbalk vart leder du tyngden/lasten som balken skall fånga och bära av? Har du häng den på två andra takstolar utan att ta hänsyn till den extra belastningen eller för du ner belastningen till ett bärande underlag som tål den extra belastningen.
 
Stöttorna jag tog bort stod på samma balk/stock i golvet som dom stöttor jag sparade och ställde limträbalken på.
Balken/ stocken som är sen huset byggdes är kvar där av golv höjningen i kattvinds delen. Den har för övrigt måtten 120x350 så den klarar nog trycket(y)
 
eppeee skrev:
Tänkte bara säga tack för hjälpen. Såhär blev det.
[bild]

Före
[bild]

Fattas bara en sån här :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.