Hej,

jag tänkte byta ut det gamla proppskåpet till en normcentral. Jag vet att det gamla funkar jättefint i hundra år till, allt är i metall och porslin som never give up.
Men jag måste ha nya ledningar till badrummet.
Ska man ha en enda JFB till hela huset eller är det bättre att ha en JFB till husets belysning och en till badrum, en till köket, en till tvättstugan mm?
Vilka gruppindelningar är att föredra? Våningsvis?
 
Jag tycker att man ska ha minst två JFB så att inte hela huset slocknar vid en utlösning. Det mest praktiska är ju om det finns belysning på alla våningar även om en JFB löser.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Eventuella utomhusuttag är bra att ha på en egen. Annars går det bra att ha allt på samma. Nu verkar du ha bestämt dig för att byta allt, men det går att komplettera befintlig central med en liten vid sidan av där du kan sätta jordfelsbrytare och några grupper till.
 
Nu är du väl ganska bunden till de gruppledningar som redan finns så det går väl inte att fördela om hur som helst? Manitoba beskriver kort o kärnfullt vad som är bra att uppnå annars. Man kan även lägga till fas, alltså vad som händer om en fas faller bort, att belysningen även är utspridd på de tre faserna.

En JFB brukar gott o väl räcka till för normala förbrukare i en bostad, så det är just av skälet att inte släcka hela huset som man kan vilja ha två eller flera. Den ena lägger man lämpligen riskgrupper som uttag utomhus på. Den andra blir då lämplig för kyl/frys och annat som man inte vill att strömmen bryts till pga skarvsladdar i snön.

Några trådar i ämnet:
https://www.byggahus.se/forum/el/186133-vad-ar-brukligt-vid-sektionering.html
https://www.byggahus.se/forum/el/159566-eldragning-principer.html
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Hej,

jag tänkte byta ut det gamla proppskåpet till en normcentral. Jag vet att det gamla funkar jättefint i hundra år till, allt är i metall och porslin som never give up.
Men jag måste ha nya ledningar till badrummet.
Ska man ha en enda JFB till hela huset eller är det bättre att ha en JFB till husets belysning och en till badrum, en till köket, en till tvättstugan mm?
Vilka gruppindelningar är att föredra? Våningsvis?
Det är bra att sektionera med flera jordfelsbrytare..Helt klart. Sen är det ju en fråga om kostnad också. Själv har jag en på hela normacentralen. Det kanske är onödigt lite men har gått bra i många år. Ser man bara till att inte ha förläggningsladdar inkopplade ut när monsunregnet kommer så.. För då löser den😊.
 
Tre JFB, en för garage & utebelysning/uttag, två för _all_ inomhusel.
Dom två för all inomhusel delar man upp så att oberoende av vilken som löser ut så bör man kunna få ledljus i hela huset, vid elcentralen bör man också försöka göra så att man enkelt kan få arbetsbelysning.

Lite OT:
Man bör även fundera på om man ska ha en separat central i garaget (som matas direkt från mätarskåpet) som täcker garaget och all utomhusel. Fördelen med två centraler som matas via var sin kabel är att man kan stänga ner den ena för arbete men ändå ha tillgång till el.
 
Tack för svaren. Jag förstår tanken med att dela gruppledningar så att man alltid har belysning om någon säkring eller JFB löser ut. Jag ska följa det så långt det går.
Samtidigt tycker kanske några att det är osorterat om något uttag i något rum är säkrat över en annan säkring i grannrummet.
Verkar att det är en del smak&tycke ibland.
 
Jo, vi ska inte glömma att gruppförteckningen behöver vara tydlig. Man ska kunna förstå vad varje grupp innehåller. Det kan därför vara olämpligt med flera grupper per rum - det behöver märkas upp tydligt. Det är ganska ovanligt att ett sovrum eller vardagsrum matas med flera grupper, men däremot kök kan ha flera, där kan varje enskilt uttag ha en egen grupp. Så man ska inte hitta på finurliga lösningar helt fritt utan försöka hålla sig till hur folk förväntar sig att det är. Det är ju inte fel att låta varje rum får sin egen grupp, och därmed kunna uppnå att det alltid finns fungerande belysning i närheten ifall en fas, en grupp eller en JFB faller bort. Det är dock lite överambitiöst..
 
Tycker nog att bruket av flera jordfelsbrytare går till överdrift, i en vanlig villa löser den väl i stort sett aldrig ut, och den gången var 5:e år så får man väl tända mobilen och slå på jordfelsbrytaren.
 
tommib
Heh.... jag har inte något rum i huset som bara matas av en grupp. Alla är från minst två, ett av rummen är det tre grupper. Ledningarna går totalt ologiskt och gruppförteckningen är ett gytter. Detta är orginaldragningen från 1966....
 
Bo.Siltberg skrev:
Jo, vi ska inte glömma att gruppförteckningen behöver vara tydlig. Man ska kunna förstå vad varje grupp innehåller. Det kan därför vara olämpligt med flera grupper per rum - det behöver märkas upp tydligt. Det är ganska ovanligt att ett sovrum eller vardagsrum matas med flera grupper, men däremot kök kan ha flera, där kan varje enskilt uttag ha en egen grupp.
I mitt barndomshus (enplansvilla från -70), så hade två av tre sovrum två grupper, vardagsrummet hade tre grupper, matplatsen hade två grupper. En säkring täckte alla tre sovrummen, en säkring täckte hall och två sovrum.

I vårt hus (enplan med källare från -69), så har tre av tre sovrum två grupper, vardagsrummet har tre grupper, gillestugan två grupper, hall uppe två grupper. Flera grupper täcker både källare och markplan.

Bägge gruppförteckningarna var från början väldigt spartanska.
 
Man brukar eftersträva minst två olika grupper i varje rum, av samma anledning dvs försvinner en fas ska man kunna ha belysning i alla fall.
 
  • Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
Det verkar ju finnas olika uppfattningar om gruppbildningen! Mitt hus är byggt i etapper så eldragningen är inte riktigt logiskt överallt och jag tänkte inte ändra mer än nödvändigt.
Eftersom det finns luftledningar till området så har vi alltid ficklampor på strategiska platser i huset. Därför behöver vi inte fler grupper i de olika rummen.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
När man bygger nytt är det inget merarbete att få två grupper i varje rum, men är det en ombyggnation eller en lite äldre hus så behöver man inte lägga någon större energi på det. Kan man genom ett hål rakt genom väggen få till två grupper i ett rum kanske man ska överväga det.
 
jag tycker iofs. att hela diskussionen om uppdelning av bekvämlighetsskäl är lite överdriven.

För när vi hade glödlampor så löste säkringar ut "falskt" lite då och då. Det blir med viss sannolikhet kortslutning i en glödlampa just när glödtråden går av (ljusbåge uppstår). Då hände det att säkringar löste ut.

Numera så löser ju säkringar eller jordfelsbrytare i princip bara ut på riktiga elfel. Som är väldigt ovanligt.

Undantaget är jordströmmar utomhus, ex. en kvarglömd skarvkabel som det regnar på. Så utomhusuttag kan fortfarande skapa falskutlösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.