Någon Som har Biltemas Garageklinkers (granitkeramik) i sitt garage?

Hur har det hållit? Bilder?

Funderar på att lägga dessa i färgen Antracit, men är osäker på vilken färg på fogen jag ska välja. Vad blir bäst, Grå.......Svart..... Vill ju att fogen ska synas å inte smälta in i klinkersen, men samtidigt så får inte fogen bli skitig så det syns.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Klinker/Garageklinker-18-st-162-m-2000020574/

IMG_0888.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0886.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns motsvarande att köpa på Bauhaus för 63kr kvadraten.
Jag kör svart fog i garaget, blir ju dock inte jättesvart utan ser mer ut som mörkgrå, det var defintivt svart när man fogade...

Biltemas är nog inte sämre än några andra av liknande plattor, flytfix är ju att föredra för jämnare fördelning av fixen under, att se till att det är full täckning under plattorna är det som mest garanterar att det håller.
 
Är det Bauhaus variant du använde? Har du kanske någon bild?

Hittar inte granitkeramik klinkers på deras hemsida.
 
Rätt stor prisskillnad! men frågan är hur dessa står sig mot biltemas..... Står heller inte på bauhaus hemsida att det är granitkeramik, kan vara därför jag inte hittade de.
 
brainstorm skrev:
Rätt stor prisskillnad! men frågan är hur dessa står sig mot biltemas..... Står heller inte på bauhaus hemsida att det är granitkeramik, kan vara därför jag inte hittade de.
Jag stod i samma val när jag skulle göra mitt golv i garaget, men 50 kvadrat golv, då blev valet tämligen enkelt.
 
Jag hade tänkt lägga biltemas klinker i garaget, men fick vänta i över två månader på att de skulle få fram den mängd som jag behövde så jag skippade dem..

Jag har istället lagt denna:
http://shop.kakeldaxgruppen.se/farg/beige/paradyz-iowa-ljus ( de finns även som mörk http://shop.kakeldaxgruppen.se/farg/gra/paradyz-virginia-mork)

Jag kan inte se någon större skillnad på den, och den som biltema säljer. Dessutom bjöd de på fri frakt så det var riktigt smidigt. Jag har inte sett några skador av dubbdäcken efter denna vinter iaf.
 
Åkte till både Byggmax och Jem & Fix, de var samma förpackningar :p
Men det står inget om att det är Granitkeramik på dem, står att de är torrpressad lera.
 
Biltemas har även halkskydd. Dvs en sträv yta med lite korn i, medans de andra hade en slät yta.
 
Pumba skrev:
Finns motsvarande att köpa på Bauhaus för 63kr kvadraten.
Jag kör svart fog i garaget, blir ju dock inte jättesvart utan ser mer ut som mörkgrå, det var defintivt svart när man fogade...

Biltemas är nog inte sämre än några andra av liknande plattor, flytfix är ju att föredra för jämnare fördelning av fixen under, att se till att det är full täckning under plattorna är det som mest garanterar att det håller.


När man fogar med mörk fog är de viktigt att inte tvätta av för mkt.
Man tvättar ur pigmentet.
Ofta ser man tyvärr flammiga mörka fogar.

Köpte klinker till mitt garage på Höganäs, va svårt att hitta 20x20 plattor till vettigt pris men dom kunde fixa till ok kurs.
Dock inga 50:-/m2.
 
Gjorde ett litet test bara på en granitkeramik platta från stuvbutiken som jag var lite intresserad av att kanske köpa.
La den på en matta å släppte en liten, lätt hammare på den från ca 0,5m höjd å den sprack i 4 delar, sen gick jag ut med en av de delarna å la på stenplattorna ute å släppte hammaren från ca 2 dm höjd å de sprack.

Är de plattorna helt usla då eller skulle alla plattor spricka på det testet?
Det kanske måste vara fix å fog som håller fast dem? Testade att repa dem med en skruvmejsel, mynt och mortel å alla tillhyggen blev slipade, men plattan klarade sig mycket bra!
 
Hur är det med smält saltslask och dessa fogar? Jag fick tips här att använda epoxifog i garage för att täta neråt. En bil som parkeras på naket betonggolv för att tina bort saltblandad skit, ger ju snart upphov till fula gropar i betongen. Samma sak borde inträffa med klinker i garage. Saltet äter sig ner till fixen och till slut lossar hela plattan.
 
brainstorm skrev:
Gjorde ett litet test bara på en granitkeramik platta från stuvbutiken som jag var lite intresserad av att kanske köpa.
La den på en matta å släppte en liten, lätt hammare på den från ca 0,5m höjd å den sprack i 4 delar, sen gick jag ut med en av de delarna å la på stenplattorna ute å släppte hammaren från ca 2 dm höjd å de sprack.

Är de plattorna helt usla då eller skulle alla plattor spricka på det testet?
Det kanske måste vara fix å fog som håller fast dem? Testade att repa dem med en skruvmejsel, mynt och mortel å alla tillhyggen blev slipade, men plattan klarade sig mycket bra!
Tror du får svårt att hitta några plattor som håller om du gör på det viset.

Det är ju därför man inte vill ha luft under plattorna utan man vill ha bra täckning med fix under, annars är risken som bekant att det just går sönder.
 
  • Gilla
brainstorm
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Hur är det med smält saltslask och dessa fogar? Jag fick tips här att använda epoxifog i garage för att täta neråt. En bil som parkeras på naket betonggolv för att tina bort saltblandad skit, ger ju snart upphov till fula gropar i betongen. Samma sak borde inträffa med klinker i garage. Saltet äter sig ner till fixen och till slut lossar hela plattan.
Brukar inte vara nått större problem, mina föräldrar har klinkers i garaget sen 10 år tillbaka och det finns inte en tillstymmelse till problem där bilen står, däremot har kyla utifrån sabbat lite på de plattor närmast porten.
Inget märkvärdigt fix eller fog, typ Byggmax eller liknande de använde.

Sen så kan man säkert påverka med tex golvvärme, avfuktare osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.