Dodenarnara
Hej..

Satt här och gjorde det vanliga igår klockan 2, när jag plötsligt känner en rökdoft slingra sig in genom fönstret. Den var ganska stark men tänkte att nu bränner de ett extra bål, så jag stänger mitt fönster och sätter på min hepaluftrenare https://www.google.se/search?q=dust...enser_dc_aircube_500_fra_dustcontrol;1181;925, märk väl att jag stänger den efter cirka 30min!!! cirka 3-4h senare öppnar jag fönstret igen och känner fortfarande rökdoft då tänker jag att detta var ju besvärligt så jag gör som jag alltid gör, jag googlar om det finns någon brand i närheten. Och det fanns det!!!

Så jag får en redig panikångestattack, blir helt vit i ansiktet, svettas någon deciliter och får det här höga ljudet i öronen, allt jag ser och hör är död.

Klockan är nu 7 och jag sätter på min hepaluftrenare igen och går och lägger mig men allt jag gör är att jag lägger mig får en stark oro, går upp igen och så håller jag på så i 5h, sen tar jag benzo och somnar.

Branden var 2km från där jag befinner mig men vinden låg på här. http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/05/02/andra-branden-inom-loppet-av-en-manad/

Stod att man skulle stänga alla ventilationer men vi har inte ens sådana man öppnar, jag bor hemma så är inte så insatt.

Är helt övertygad om att detta har förstört mig. Vad säger ni?

Mvh Den ångestfyllda.
 
Redigerat:
Ring 1177
 
Men det var ju bara lite stekta grönsaker, en jätte-wok så att säga. Ta nu inte mer benzo, Ta en kaffekask och en Prince, då blir allt bra.
 
Dodenarnara
Vad exakt ska jag säga till dem? Seriöst? Jag har svårt att andas, mitt hjärta slår hårt, är övertygad om att jag kommer dö? Eller ska jag säga snälla kan ni undersöka mig?
Tänk alla cancerogena ämnen, allt möjligt skit, för om man luktar något så betyder det ju att det finns en partikel som ger upphov till det.

Och jag luktade definitivt rök utomhus igår.
 
Dodenarnara
Röker givetvis inte. Benzo har jag tagit och det har tagit bort den värsta ångesten men är fortfarande övertygad om att jag kommer dö eller lida oerhört av detta. Svårt att andas har jag.
 
Tänk lite rationellt!
Hade denna brand varit så farlig, hade det efter så många timmar kommit någon sjukvårdsutbildad och ringt på din dörr, för att undersöka alla som bor i omgivningen. Eller hade det gått ut meddelande på radio och även internet, att alla i omgivningen OMEDELBART skulle uppsöka sjukvård.

Du har säkert inte fått mer rök, än folk får vid en vanlig majbrasa där det kan ligga både ris och ibland även en och annan olämplig sak. Ta djupa andetag och försök att lugna ned dig! Du kommer inte att dö tidigare, än om det inte brunnit.
 
Låt bli att ta mer Benzo... Det är väl inte hela världen att du luktade rök !!
Du varken kommer att dö eller att lida av brandröken dom närmaste 100åren , be någon förälder att skjutsa dig till någon släkting/bekant som bor ute på landet / i skogen så att du kan få lite frisk luft och sinnesro.
Det hjälper inte att grubbla mer , du mår bara sämre av det.:(
Människan är stark och tål sådana här tillfälliga nersmutsningar.
 
Dodenarnara
Tack så hjärtligt för ditt svar. Nej jag ska inte ta mer benzo, den värsta ångesten är borta. Och jag tar bara det för ångestlindring, använder det ytterst sällan.
Alltså jag sitter här på mitt rum med min luftrenare på, är ganska övertygad om att jag har mindre farliga partiklar än många av mina grannar.

Bränder har alltid funnits men detta är ju byggnader och inte som om något träd brinner ner.

#Thomas33.
Jag är alltid misstänksam mot människor när det gäller sådana här frågor, för jag anser att jag har mer insikt i vissa frågor som tex asbest än gemene man. Med andra ord försöker jag säga att brandkåren/samhället gör en kalkylering och kommer fram till att det är för mycket besvär att utrymma ett helt samhälle (1000 personer)
 
Ta det lugnt hade det varit så farligt som du verkar tro så hade jag varit död för länge sedan. Du verkar ha drabbats av någon sorts placebo-effekt.

Det är säkert farligare för hälsan att tillbringa lite i tid i Stockholms tunnelbana än att andas in rök från en brand 2 km bort.
 
Dodenarnara
Det jag främst fokuserar på nu är om jag har kemisk lunginflammation, har en hosta här så får se om det blir värre. Då får det bli akuten
 
Dodenarnara skrev:
Det jag främst fokuserar på nu är om jag har kemisk lunginflammation, har en hosta här så får se om det blir värre. Då får det bli akuten
Det är nog en vanlig förkylning...
Krya på dig.:)
 
Dodenarnara skrev:
Med andra ord försöker jag säga att brandkåren/samhället gör en kalkylering och kommer fram till att det är för mycket besvär att utrymma ett helt samhälle (1000 personer)
Så du tror att samhället skulle låta 1000 personer dö, för att det är besvärligt att evakuera???
 
Dodenarnara
Kanske inte dö men iaf lida enorma konsekvenser. Jag ser tom läkare som okunniga så handen på hjärtat har jag liten tilltro till samhällets riskbedömningar gällande detta.

Sen har jag detta slutande planet tänkande, om de nu varnar för att vara utomhus och fullständigt låsa in sig och stänga all ventilation så måste det ju tyda på något? :(
Då är det ju trots allt inte så ofarligt..
 
Röken orsakar framförallt problem för stunden. Den som har astma eller andra problem med luftvägarna kan få besvär av röken så länge det brinner. De långsiktiga effekterna av en enstaka sådan brasa är antagligen helt försumbara.
 
Hur kan du vara 2 km från branden i Helsingborg om du bor i Blekinge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.