Hej!

Vi ska påbörja en köksrenovering innefattande bla byte av nuvarande bänkskivor. Önskemål är att ersätta dessa med stenskivor, antingen Carrara marmor eller ngn form av kvartskomposit tex silestone. Totalt rör det sig om ca 8m bänkskiva inkl. håltagning för två diskhoar och en spishäll.

Av praktiska skäl har vi inte möjlighet att köpa direkt från en stenfirma och själva ombesörja montering utan har via en köksleverantör fått en offert på ca 60 000kr inkl moms. Då ingår att få mätt på plats, skivorna levererade och monterade inkl diskhoar. (VVS och el ingår ej).

Låter detta som en rimlig kostnad eller borde vi titta vidare?
 
Hemmakatten
Marmor kostar väl 5-6000 kr per meter? Med slipning av kanter, håltagning och montering tycker jag nog det är ett rimligt pris. Fördelen med detta upplägg är att du bara har EN leverantör om något blir fel, t.ex. trasig skiva, fel mått mm.
 
  • Gilla
Jönåker
  • Laddar…
P
Ligger på ca 3000:-/m bara för skivorna. Mätning och montering tillkommer men 60000:- låter mycket.
Hamnar på ca hälften på granitop.se inkl. mätning,transport och montage.
 
Verkligen sjukt stora prisskillnader på stenskivor.

Fick offert på en liten Carraramarmorskiva (drygt 1 m) från Valter Eklund i Stockholm - 6.200 SEK inkl Moms.

Ett par andra leverantörer på andra sidan stan gav offerter på 2.500 och 2.900 SEK med samma klass på stenen (klass C), samma behandling samt kantprofil.
 
P
Köpte mina till förra köket hos Bror Thörner. Bra pris om man kan ordna transport och montering själv.
 
Låter fullt rimligt!
 
Tycker nog att det borde gå att få ner priset en hel del, jag... Vi tog in priser på bl a Carrara om totalt ca 9 löpmeter varav ca 3 m i 100cm djup och resten 63cm och med rätt leverantör borde det gå att skava av i alla fall 10000kr utan att det tummas på stenkvaliteten...

Vi valde dock inte Carrara då vi dels har väldigt ljusa kulörer i övrigt och behövde bryta av med en mörk skiva, och dels för att Carrara (och liknande mjuka, kalkrika stensorter) är väldigt känsliga och kommer att ta duktigt med stryk i ett kök -Ställ en tallrik på skivan och skjut den ett par decimeter. Är det minsta ojämnhet under tallriken så blir det en repa. Spill lite vin utan att torka bort det omedelbart och det blir en fläck och dessutom en frätskada. Några droppar Citron som får ligga i en timme -Ooouch! Har man en stil som funkar med en patinerad marmorskiva med lite fläckar och repor här och där så är Carrara helt OK, men räkna inte att den kommer hålla sig crispig och i nyskick speciellt länge.

Nu kommer jag inte exakt ihåg priset för Carraran, men jag är helt säker på att offerten vi fick från leverantören var klart under 50000 inklusive mätning, disko och blandare, kantlister och installation.
 
Tänk på att det finns olika kvalité på marmor. C, C/D etc. Själv har jag Silestone vilket fungerar grymt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.