När vi började titta på hus så var det de billigaste budgethusen som var de enda alternativen eftersom vi vill ha låg månadskostnad.

Sen släppte man in "frugan" i Edsviken på Husexpo och efter det så har liksom smålandsvillan inte varit något alternativ längre.

Så nu har vi vänt och vridit på offerter från alla möjliga tillverkare som kan göra något lite mer spännande hus, men den tråkiga verkligheten verkar vara den att det blir minst 2-3 hundra tusen mer för hus som är lika stora som standardhusen.

Nu till mina funderingar:

-Kan man inte göra några förändringar ALLS i typ smålandsvillan. Om man vill ha ett runt fönster istället för ett fyrkantigt, kan man inte få det???

-När man inreder övervåningen, kan man isåfall öppna upp i bjälklaget för att få lite mer rymd. Kanske i hallen eller över en del av vardagsrummet? Är det svårt? Vad måste man tänka på?

-Om man nu köper ett modulhus med oinredd övervåning så får man ju isolering i mellanbjälklaget. Om man sedan isolerar övervåningen så har man ju isolering på två ställen så att säga. Vad har det för konsekvenser? Fördelar/Nackdelar?

-Alla andra ideer om hur man kan spejsa till en smålandsvilla mottages tacksamt ;-)

Min ide är alltså att strunta i alla takkupor och istället sätta stora takfönster och öppna upp i bjälklaget, så att det blir "lite" mer spejsat i alla fall... Någon som provat? Låter det korkat?



/Micke
 
Du kan ju alltid ringa till en försäljare och fråga...

Jag har fått intryck av att man kan välja om man vill ha isoleringen i mellanbjälklaget eller i taket. Min granne, som byggt en Smålandsvilla har fått ett soutterrainhus, genom att de murat upp en källarvåning som de ställde huset på. De har även en mycket flashig altan på baksidan, över källarvåningen.

Du kanske kan byta dörrar, välja mönster på spröjsningen, välja kök...

Teoretiskt sett borde du kunna ändra planlösningen eller bygga till som du vill efter hand, förutom bärande väggar/väggen. Alla gamla kåkar går ju att bygga om. Men om du redan från början räknar med ombyggnadskostnaden i din kalkyl, blir det förmodligen inte billigare än att köpa ett annorlunda hus från början.
 
jovisst ska jag prata med säljarna också... det som är så bra med det här forumet är ju att man får lite kött på benen innan man snackar med en massa säljare. Dels förstår man mer vad dom snackar om och dels så kan man ställa dom rätta frågorna... thank you all!!
 
cat_stevens skrev:
-Om man nu köper ett modulhus med oinredd övervåning så får man ju isolering i mellanbjälklaget. Om man sedan isolerar övervåningen så har man ju isolering på två ställen så att säga. Vad har det för konsekvenser? Fördelar/Nackdelar?
Isolering är bra att ha i mellanbjälklaget i vilket fall som helst. Inte för värmeisolering utan för ljudisolering. Annars går det säkert att flytta upp isoleringen från mellanbjälklaget till taket.
Enda nackdelen är väl att det blir dyrare med dubbel isolering.
 
Vi har byggt ett Älvsbyhus och låtit snickarna ta bort en vägg mellan vardagsrum och sovrum. Istället fick vi ett stort vardagsrum med en snygg limträbalk i taket. Jag tror att de tog ca 10000:- för det.

Takfönster kan man väl sätta in "hur många som helst" bara man låter takstolarna vara ifred.
 
Jag ringde Smålandsvillan. Det var väl ungefär som jag trodde. Dom enda förändringar de kunde göra var i stort sett att man kunde välja färg och skåpluckor...

Enligt säljaren så berodde det både på att man ville hålle ned kostnaderna, men även att deras systerföretag Myresjöhus skulle ta hand om alla kunder som hade speciella önskemål. Helt ok indelning tycker jag.

Det tråkiga är dock att ett 1 1/5 plans myresjöhus går loss på flera hundra tusen mer (kanske 300) än motsvarande storleks smålandsvilla, med ungefär samma utrustning.

Vi har tittat på både myresjöhus och smålandsvillor och kan verkligen inte påstå att det känns som någon högre kvalitet i myresjöhusen. Iofs har dom golvvärme och platta, men det är faktiskt något som vi inte är helt övertygade om att det är det bästa.

..synd att det inte verkar finnas någon "budget" -modultillverkare som har lite fler och roligare husmodeller att välja mellan...
 
Vi har byggt ett Ä-hus och det är då inte speciellt "spejsat" i standardutförande, men vad är det du menar med "spejsat" egentligen??
Att sätta in ett extra fönster, runt eller kantigt, i efterhand är ju inte särskilt svårt/dyrt.
Att öppna mellanbjälklaget har jag ingen erfarenhet av, men jag undrar varför det anses så märkvärdigt att ha öppet ända till nock i ett 1 1/2 el 2-pl hus, iof. rymd uppåt men mycket förlorad boyta på övervån. samt (åtminstone hos våra bekanta) väldigt eko och inte särskilt mysigt.
Takkupa skulle jag absolut råda dig att ta, oavsett om du sätter takfönster eller ej, tänk på att det är brant takvinkel och det är bara full takhöjd i mitten, där ger takkupan, ju större dess bättre, ett fint tillskott av full takhöjd.
Vi har takkupa och har satt in 3 takfönster på öv. och dom släpper in mycket extra ljus.
Välj en planlösning som passar Er och sen kan ni göra huset jättefint efterhand utan att det behöver kosta "skjortan".
Vi har inrett övervåningen på en gång, gjort om lite i köket, satt nya innertak+takspotar,bytt lister,2 extra fönster i v-rum och hall.
Inte vet jag om man kan kalla det "spejsat" (trol. inte), men riktigt fint ändå ;)
MVH/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.