Snart dags, men funderar lite. Hade en tanke att köra utan leca, men plattans läge kan nog vara för låg och folk rekommendera mura ett varv.
så tänkte, är ju sämre isolering i leca. Tänkte, kan man mura ett varv block på 190mm sen ställer man regel 145mm plus en liggande 45mm. Sen kör man stående 45mm som går ner och täcker även leca så man får iallafall 45mm isolering där nere?
Blir det bra, eller nån som ser nån nackdel med det?
 
Redigerat:
Jag satte 70mm cellplast utanpå kantelementen och lecastenen, cellplasten går även upp förbi syllen så köldbryggan där är helt bruten. Nackdelen är väl att man måste dit med ny sockelskiva, jag klämde fast den med makadam och en specialsågad träribba som även fick agera som nedre spikläkt.

En bild säjer mer än tusen ord:
IMG_4969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4973.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
aha =) intressant men jag tänkte just bara lite på insidan bara för enkelhets skull. =)
 
Finns ju leca med isolering i? Det sätter dem på jobbet nu. Typ 10 cm cellplast i mitten av lecablocket
 
ok =) men är väl dyra? finns väl inte i i 250mm ?
 
Det vet jag tyvärr inte. Har bara sett att de använder såna block på jobbet :)
 
ska kolla, men jag har för mig jag inte hitta några på typ 250mm eller om jag varit blind. =)
 
The_Nyll skrev:
ska kolla, men jag har för mig jag inte hitta några på typ 250mm eller om jag varit blind. =)
Osäker på storleken men Beijer säljer Isoleca, som nämts tidigare, leca med isolering i.
 
jo jag kollade nu beijer och först hade bara 300mm plus att dem skulle kosta närmare 10 så veti om de ät värt det..

så min fråga står kvar, man kan väl sätta 45mm stående på insidan och får lite isolering där nere?
 
Det jag blir lite fundersam till är om det inte finns viss risk för kondens mellan isolering och leca. Alltså att du får daggpunkten inne istället för på utsidan då luften kommer kylas av mot den kallare lecan. Men om du är noga med diffusionsplasten på den varma sidan bör det fungera. Är dock min lekmannabedömning.
 
hm, ok, var bara en tanke, leca släpper väl en del värme så tänkte om det hjälpte att fixa det. =) men kanske skippar de och tar en bredare leca och kör på den andra plaeringen. =)
 
Mikael_L
Jag fick ju frågan om allt detta, men jag väljer att skriva i en tråd istället, kan kanske hjälpa någon annan som söker info i forumet.

Och först och främst sitter jag ju inte på något vis på ett facit, utan har väl mest en massa tankar.


Jag kan börja med hur jag själv gjorde garaget.
Jag ville snåla med satsade pengar så det inte skulle bli snävt i slutänden, så huset kanske inte skulle bli färdigt. ;)

Så jag har en platta med endast 15 cm isolering under.
Sen murade jag 145mm breda LECA-block som sockel och nederdel av väggar.
(Jag anser att någon konstruktion med sockel bör man ha på garage av 2-3 olika skäl)

Sen byggde jag 120mm regelstomme med 120mm mineralull.
OSB + gips på insida så det livar med insida LECA-block-sockel och då livar utsida regelstomme nästan med utsida. Men så med lite tunn slamning/puts så sticker ändå sockeln ut 1 cm utanför regelstommen, så då blev det fint med asfaboard som vindskydd här, så ev fukt som rinner ner längs vindskyddet droppar ner på mark och inte på LECA-sockeln.

Jag var medveten om att 120mm isolering i vägg inte är mycket att hänga i julgranen, och dessutom har LECA ett lambda på ungefär 0.2, så sockeln som är 20cm hög släpper ut lika mycket värme som hela övriga väggen. :eek: :x

Men tanken från första början var att det får vara i huvudsak ett ouppvärmt garage som jag värmer upp lite snabbt vid behov.



Men idag har jag vacklat över detta val, tycker inte det var så smart.
Jag har t.ex. denna vinter hållt det på plusgrader hela vintern, för att färg och sånt jag har där inte ska frysa. Och jag känner mig faktiskt inte speciellt sugen på att börja vinterförvara färg, högtryckstvätt och en massa andra saker inne i huset varje vinter.
Sen har jag också upptäckt att det inte alls går att värma upp hela garaget speciellt snabbt, ska jag använda det bör jag sätta på värme dagen innan, så det blir dåligt med att göra saker där i stundens ingivelse.


Sen hatar jag periodiska utgifter som hela tiden tickar in, betalar hellre mer direkt och mindre eller inget i månaden sen.
Så det tar emot idag att värma upp garaget till säg +10°C.


Så skulle jag byggt idag skulle jag gått på lite mer isolering i väggen, men framförallt klurat ut hur jag skulle isolerat sockeln.
Gabbe1's förslag är en ide. (Den kan jag i princip tillföra idag, men det blir givetvis lite byggjobb, med all panel och så, men då fick jag typ 170mm isolering + 50mm på sockeln, bra mycket bättre).

Andra bygger med 10 cm högre L-element och låter alltså 10cm sticka upp över färdig platta efter gjutning, och sen gjuter på lite extra Betong för att skapa en 10cm hög sockel vid kantelementet.

Det finns säkert flera olika sätt att lösa problemet, för dålig energiprestanda i sockeln måste anses vara ett problem då så många anstränger sig för att finna en lösning.

Grundmäklarna har t.ex. tagit fram detta koncept.



Men byggde jag själv idag skulle jag alltså isolerat både vägg och sockel lite bättre.
 
Mikael_L
The_Nyll skrev:
Snart dags, men funderar lite. Hade en tanke att köra utan leca, men plattans läge kan nog vara för låg och folk rekommendera mura ett varv.
så tänkte, är ju sämre isolering i leca. Tänkte, kan man mura ett varv block på 190mm sen ställer man regel 145mm plus en liggande 45mm. Sen kör man stående 45mm som går ner och täcker även leca så man får iallafall 45mm isolering där nere?
Blir det bra, eller nån som ser nån nackdel med det?
Nackdelen med detta är att på insidan vill man ha sockel för att skydda väggen mot att suga upp vatten från golvet, på utsidan vill man ha sockel för att få lite avstånd mellan mark, gräs och panel, för att slippa kort livslängd på panelen.

Men kommer man använda garaget väldigt torrt, dvs inte köra in snöiga bilar osv, så kan man nog låta väggen gå ner till golv på insida, lämna 1 cm spalt mot golv bara.
 
Jag hade nog helst velat klarat mig utan lecan faktiskt. Invändigt är jag inte så jätte orolig att det ska bli vatten på väggarna mer än just vid porten för kommer inte direkt ställa en blöta grejer i kanterna utan dem hamnar mitt i garaget över brunnen om det kommer in några blöta grejer om säga.
Men det är just de att vissa och som ni säger att man bör ha lecan. Och på utsidan, jag vet inte om det är marken det sitter i men tittar man på denna bild t.ex så tycker jag kanten är tillräckligt högt upp plus kommer inte vara nåt gräs dät t.ex men problemet att den är lägre på andra sidan där porten är, iaf sidan in mot grusplan är just mest det som får mig att fundera på ett varv leca.
Men jag hade helst klart mig utan lecan, dels för värme och dem kostnaderna men också enklare när det kommer till att bestämma tjocklek väggen även om jag nu hitta tjockleken, 145+45+45 borde var dugligt tjock men hade kanske valt 170mm+45mm om jag inte hade fått lov att anpassa mig efter lecan, tror de var billigare men vet att 145+45+45 är billigare än 195+45 iaf.
. IMAG0775.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Vad har du för kantelement där?

Alba-balk?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.