Nu när Folksams senaste färgtest har kommit precis när vi har skrivit på kontrakt för ommålning av huset blir jag lite desperat.

Vi har haft tre målare på besök, och tagit prover på gamla färgen till två färgbutiker. Varannan säger att det är oljefärg, varannan akrylat. Toppen!

Vad jag har förstått kan man måla akrylat på olja men inte tvärtom. Dessutom finns det inga oljefärger bland de bra färgerna i Folksams test. Det verkar alltså som att vi ska måla med akrylat.

Men målningsjobbet enligt kontraktet inkluderar inte grundmålning av hela fasaden. Om det nu skulle vara oljefärg, måste man grundmåla för att kunna byta till akrylat?

Bäst vore förstås om hantverkarna kunde sitt jobb och offererade vad som behövs, men sådan tur har vi aldrig haft när vi renoverat.
 
Jag kan tilläga att det är Beckers akrylatfärg Max som vi är mest sugna på att använda, dels topptestad, dels står det så här på Beckers hemsida:

Fäster utmärkt på de flesta andra fasadfärger, dock ej slamfärg eller linoljefärg.
Det står alltså på själva täckfärgens sida, någon grundfärg nämns inte i sammanhanget.
 
Grundfärg har man ju på rent trä.
 
Stefan N skrev:
Grundfärg har man ju på rent trä.
Det låter ju rimligt, men dels var det en av målarna som offererade grundmålning av hela huset, dels står det i färgfakta att
Vid ommålning
av ytor i dåligt skick ska samtliga ytor grundmålas
med Grundfärg V.
Så jag vet inte om man har grundfärg bara på rent trä.
 
S
mumiemonstret skrev:
Det låter ju rimligt, men dels var det en av målarna som offererade grundmålning av hela huset, dels står det i färgfakta att

Så jag vet inte om man har grundfärg bara på rent trä.
skulle säga att dåligt skick är just att träet syns.
är ju lite förarbete innan man tar fram penseln.
 
Ja, de ska tvätta hela fasaden, och skrapar vid behov (alltså där det sitter löst).

Men jag tycker fortfarande inte att jag har fått entydig bekräftelse på detta:

Kan man måla med akrylat-täckfärg direkt på gammal oljefärg om man tvättar först?
 
S
mumiemonstret skrev:
Ja, de ska tvätta hela fasaden, och skrapar vid behov (alltså där det sitter löst).

Men jag tycker fortfarande inte att jag har fått entydig bekräftelse på detta:

Kan man måla med akrylat-täckfärg direkt på gammal oljefärg om man tvättar först?
allt trärent med grund först. sedan bara måla med akrylat.
grund gör ingen nytta på det målade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.