Larmet installerades när huset byggdes för 7-8 år sedan. Servades i våras då batteriet byttes. Inatt piper systemet var tionde sekund (går inte vidare till larmcentralen, har kollat).

Hur stänger jag av eländet ...

utan att behöva betala ett par tusen kronor för utryckning ... och slippa lyssna på pipet fram till måndag morgon?
 
Under tiden som jag lyssnar på eländet surfar jag på andra larm ... servicen på nuvarande är jag inte nöjd med. Förslag på lämpligt, ekonomiskt vettigt larm?
Jag är sällan bortrest, har god kontakt med grannar, bor på landet med polisstation som är bemannad ett färre antal timmar/vecka. Förslag?
 
Pip pip pip ...
Har 3 små barn som inte vaknat av pipet än (turligt nog är det inte stora larmet som gått) ...
Ja, vi har väl alla olika preferenser om hur man tillbringar natten ...
 
Tryck *2 så får du veta vad som fellarmar, har ni tappat teleuppkopplingen kanske?
 
Har följt manualen och kan inte härleda felet. Pipet slutade dock 04.20 så det blev en lång natt.

Nu ska jag skaffa nytt larm. Är vilsen. Larmet idag är trådbundet via fast telefoni med ett antal detektorer.

Tips?
 
Kanske köpa en ny knappsats med textdisplay så du lättare kan se fel och hantera koder. telefonnummer mm.

Power 608 är fortfarande ett bra larm och det är inte så stor skillnad mot de nya larmen.
 
Kan bara hålla med föregående talare, du har ett bra larm men en klartextdisplay är inte helt fel att investera i.Försökt sätta dig in i handhavarinstruktionen lite så ska du se att det inte är så svårt.
Har du fast tele så kan det vara bra att programmera bort ljudet vid fellarm, väldigt vanligt med små avbrott i fasta telenätet nattetid.
Och som någon sa, *2 så tystar du pipet en stund.
 
Lyfter tråden. Stängde larmet 2015 då jag installerade fiber och sa upp min fasta telefoni. Dvs jag trodde det var avstängt.

Åsk-och dunder häromdagen. Larmet satte igång. Hade glömt koden. Mycket pillande och knapptryckande utan resultat. Larmtjänst visserligen tjänstvilliga men kunde inte hjälpa då min adress inte längre fanns i rullorna.

Efter en halvtimme, då både jycke och jag led av tjutet, ringde dotter som - i motsats till mitt pensionerade gamla huvud - fortfarande har ett fungerande sådant - gav mig koden (som ju inte använts på alla dessa år).

Jag kommer ihåg att det var okristligt dyrt att göra om larmet till mobilen för 9 år sedan men nu börjar jag tveka. Inget batteribyte på all dessa år och larmet tycks till viss del ändå funka.

Finns det bättre larm idag eller ska jag beställa uppgradering av det befintliga?
 
Hur definierar man bättre?
Mer användarvänligt - ja, det finns definitivt larm med mer moderna gränssnitt
Bättre på att upptäcka inbrott? Det beror mer på sensorerna än huvudenheten och har man ett trådbundet larm så kan man byta sensorerna separat vid behov
Bättre på att ansluta sig mot nyare kommunikationsformer - japp. Men det brukar som du är inne på gå att bygga på äldre larm också
 
yonna yonna skrev:
Lyfter tråden. Stängde larmet 2015 då jag installerade fiber och sa upp min fasta telefoni. Dvs jag trodde det var avstängt.

Åsk-och dunder häromdagen. Larmet satte igång. Hade glömt koden. Mycket pillande och knapptryckande utan resultat. Larmtjänst visserligen tjänstvilliga men kunde inte hjälpa då min adress inte längre fanns i rullorna.

Efter en halvtimme, då både jycke och jag led av tjutet, ringde dotter som - i motsats till mitt pensionerade gamla huvud - fortfarande har ett fungerande sådant - gav mig koden (som ju inte använts på alla dessa år).

Jag kommer ihåg att det var okristligt dyrt att göra om larmet till mobilen för 9 år sedan men nu börjar jag tveka. Inget batteribyte på all dessa år och larmet tycks till viss del ändå funka.

Finns det bättre larm idag eller ska jag beställa uppgradering av det befintliga?
Är allting trådat kan du ju behålla sensorer och kabeldragning och bara köpa ny larmcentral. DSC PC1864 hittar du på Tradera för 500 kr eller så. Och som ersättare för telefonen finns ju SIP eller så går det att köpa en larmsändare/linjesimulator.

Kör du på Ajax finns det faktiskt ett originaltillbehör som tar in trådade sensorer och skickar ut en radiosignal till Ajax.

Tycker du sensorerna är ofräscha och har gulnat går det ju att behålla kablaget och bara köpa nya sensorer. Igen, Tradera är din vän.

Eller så behåller du helt enkelt larmet och skaffar en telefonlina, fast det har en fast månatligt utgift. Köper du en något nyare DSC som PC1864 kan du köpa en EnvisaLink som kopplar upp larmet mot trådat nätverk och ger dig en app där du kan kolla status. Finns även integration mot Home Assistant.

Finns ju även SPC att köpa om du vill invester en slant för att få ett modernare proffsigare larm.

Alltså, det finns allt från budget till proffs. Vad är din ambition? Skall du bara ha ett villalarm och inte har något speciellt att skydda är väl ett enklare larm plus kameror bra. Kameror har ju verkligen kommet senaste decenniet.
 
Suck. Du tar för givet att man förstår något av det du skriver. Förstår man nada får man ta in proffs - som kör över 'en fullständigt och ska bygga om systemet för 10.000 +. Fram till för ett par veckor sedan har jag haft kraftfull, kompetent vakthund 🤐.
 
yonna yonna skrev:
Suck. Du tar för givet att man förstår något av det du skriver. Förstår man nada får man ta in proffs - som kör över 'en fullständigt och ska bygga om systemet för 10.000 +. Fram till för ett par veckor sedan har jag haft kraftfull, kompetent vakthund 🤐.
Om du inte förstår något av det jag skrev, som jag försökte hålla på en enkel nivå, får du acceptera att bli överkörd av ett proffs. Men det är ok så länge det inte handlar om Verisure som säljer på dig ett abonnemang där månadsavgiften hela tiden ökar.

Annars är nog Ajax för 10 papp en bra väg att gå. Eller så finns SikkertHjem S7 på flera ställen, kolla på Prisjakt. S7 är modellen som har 4G så det är den du skall satsa på. Fördelen med SikkertHjem är att det använder internet med 4G som bakup och har en app, samt att tilbehör säljs lite varstans i bygghandeln och extra sensorer kostar inte skjortan. Finns även kameror att köpa till som integrerar och syns i appen.

Sedan finns Arlo, Ring med flera kamerasystem men de kostar en del.
 
Tack. Lagt detta på spara-listan. Satsar just nu i första hand på levande bevakning ... ❤️
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.