Hej
Vi har precis köpt en fastighet som det för närvarande står en sommarstuga på. Vår tanke är att riva sommarstugan och bygga ett nytt hus på tomten. Nu är vi i färd med att söka bygglov och har tittat på olika alternativ till en ny avloppsanläggning. Den gamla anläggningen är inte godkänd för ett permanent boende. För att inte dra hela historien så är vi beroende av att dränera bort vatten som blir efter reningen i en ny anläggning (alltså i praktiken rent vatten). Vår granne äger marken runt omkring vår fastighet och vi är därför beroende av gräva en dränering över hans mark till ett dike som ligger ca 100m bort där vi kan släppa vattnet.

Vårt problem är att han vägrar låta oss göra detta. Han vill helt enkelt inte att vi ska kunna bygga. Han hävdar att det kommer bli problem med allt vatten som blir efter ett hushåll. Jag har försökt resonera med honom men allt tycks meningslöst.

Om vi inte kan få till denna dräneringen så kan vi inte bygga vårt hus. Vad ska vi göra? Jag har läst lite på andra trådar om officialservitut. Är detta en väg att gå? Kan man tvinga på en annan fastighet ett servitut?

Tacksam för hjälp!
 
Ja det går att tvinga fram ett servitut. Det är Lantmäteriet Du kontaktar.dom utreder då alla alternativ. Finns det inget annat så kan dom utfärda tvingande servitut .
 
  • Gilla
ByggWille
  • Laddar…
Samtidigt har jag viss förståelse att man inte är så pigg på att låta en nyinflyttad granne som man antagligen inte känner gräva en ledning ca. 100 meter över sin egen mark.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
lbgu skrev:
Samtidigt har jag viss förståelse att man inte är så pigg på att låta en nyinflyttad granne som man antagligen inte känner gräva en ledning ca. 100 meter över sin egen mark.
Jo iof. Men detta är ängsmark/hästhage och han har uttryckligen sagt att han gör allt han kan för att stoppa bygget endast för att han inte vill ha någon permanentbostad på den tomten.
 
ByggWille skrev:
Jo iof. Men detta är ängsmark/hästhage och han har uttryckligen sagt att han gör allt han kan för att stoppa bygget endast för att han inte vill ha någon permanentbostad på den tomten.

Oberoende av hans skäl så är det ju ändå hans mark som han bestämmer över vilket jag tycker man bör respektera. Även om det är hästhage där idag så kanske han någon gång i framtiden vill stycka av tomter där och då är kanske dina rör i vägen. Så oberoende av hans motvilja mot ditt bygge så finns det en del negativa effekter av att få andras avlopp dragna över sin egen mark.

Finns det ingen möjlighet att anlägga avloppet på din tomt? Det finns ju massor av olika typer av avlopp, vissa helt slutna som dock kräver tömning rätt ofta.
 
  • Gilla
HildeQ
  • Laddar…
Tro mig, jag har försökt alla alternativ med att lägga det på min egen tomt😕
 
Och varför går det inte att lägga på din mark? Eller ha ett slutet system? Blir det för dyrt och du tycker att grannen ska hjälpa dig att hålla ner din kostnad?
 
Hemmakatten
Efter infiltrations/mark/polerings bädden kan du kanske leda vattnet till en stenkista i utkanten på din tomt.
 
Haha nej jag är inte ute efter att dela kostnader (varför nu min granne skulle bekosta ngt för att jag har ett servitut?). Slutet system till en permanentbostad? Då får slambilen komma varje vecka. Nej tack. Jag sätter mina kort på Lantmäteriet.
 
Vill du nyttja grannens mark så måste väl det en belastning för den fastigheten och på så vis får grannen bekosta en del av ditt avlopp. Men jag förstår fortfarande inte varför du inte kan anlägga en infiltration på din egen mark. Har man nära till grundvatten kan man göra ett "högbyggt" uppe på marken och ev pumpa upp avloppsvattnet
 
ByggWille skrev:
...Den gamla anläggningen är inte godkänd för ett permanent boende. För att inte dra hela historien så är vi beroende av att dränera bort vatten som blir efter reningen i en ny anläggning (alltså i praktiken rent vatten)...
Men, som andra har påpekat, varför kan du inte leda vattnet till en stenkista på den egna tomten?
(Och det där med "i praktiken rent vatten" är väl en skönmålning?)

Det finns ju annat vatten som måste tas omhand också.
Hur gör du med dagvattnet (från taket)?
 
Det är inte grundvattnet som är problem. Det är nära till berg och det är bara lera i marken, alltså ingen uppsugningsförmåga. Enl. kommun så kvittar det hur stor infiltration jag bygger, det kommer bli problem med att leda bort vattnet ändå. Man ska kanske inte dricka vattnet efter anläggningen men i en modern markbädd så är det bra kvalité på vattnet som blir kvar.

Det kommer bli en belastning på min grannes fastighet i form av ett servitut men han kommer inte behöva lägga en krona på mitt avlopp. Jag har försökt alla medel för att komma överens med honom men allt är hopplöst. Han vill helt enkelt inte att jag ska bygga på min tomt. Så mitt sista hopp är att Lantmäteriet är på min sida och utfärdar ett servitut jag behöver för anläggningen.
 
Och "vinner" du mot grannen så kommer du att ha en fiende att kriga med för all framtid, så lycka till. Det som förvånar mig lite är varför du inte kollade hur och om det gick att lösa ditt problem innan du köpte ??
 
harry73
Grannen verkar i alla fall bli fiende för livet. Så lönlöst att försökahålla grannrelatio en bra
 
Grannen verkar har sin position helt klar, d.v.s. att alla försök till permanentbostad ska motarbetas med alla medel. Det är ju värdefull information att ha, men det gör ju inte TS situation rolig förstås.

Jag hade fortfarande försökt upprätthålla viss dialog med grannen och måla upp de alternativ grannen har att hjälpa till att lösa situationen och samtidigt vara väldigt tydlig med att det kommer att bli något av alternativen.

1. Servitut över grannens mark
2. Slutet avlopp där grannen får betala del av hämtningskostnaden över X år eftersom han inte medverkar till alt. 1.
3. Grannen köper TS fastighet så får TS bygga någon annan stans.
4. o.s.v.

Min erfarenhet är att väldigt bestämda personer måste behandlas med en kombination av vänlighet/artighet, tydlighet och bestämdhet (vilket kan vara lättare sagt än gjort när känslorna svallar).

Kanske finns det någon annan än grannen att prata med? Grannen kanske har en make/maka som är mer resonlig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.