Tänkte lägga klinker vid min entre (ca 2 m2). Efter att ha brutit bort det gamla golvet så har jag 22mm råspont kvar. Det sitter på reglar med ca 400mm mellanrum. Det känns stabilt och jag hopas det räcker med att lägga en tunn skiva innan klinkern. Skulle vilja hålla totala bygghöjden (skiva + klinker) på runt 15mm. Vad kan jag använda för skiva? Golvgips blir i tjockaste laget. Vad tros om 6mm gips eller finns det något annan skiva man kan använda?
 
Totte_S
Utan att veta så låter det tight. Väggips är väl ingen succe att lägga å golvet. Kanske flytspackla, men fix och klinker blir väl minst 10 mm, så 5 mm flytspackel blir också lite i tunaste laget. Tror du kan glömma att få in skiva , fix och klinker 15 mm.
Om du är beredd att chansa lite ( det skulle jag övervägt på dem lilla ytan) Så kör på flytspackel och sätt klinker på det.
 
T
Det funkar faktiskt med renoveringsgips men du får limma dit gipset med vanligt kakelfix, använd 6:ans tandkam och kör fixet ganska löst och dra på detta på den primade råsponten och smacka sedan dit gipset. Låt torka tills nästa dag och fortsätt att lägga klinkern.
 
  • Gilla
Mikael Westerberg
  • Laddar…
Tack för tipsen. Varför limma gipsskivan isf att skruva den? Vad skall man prima råsponten med? Borde man också prima gipsskivan med något innan man lägger klinkern. En våtrumsspärr tex?
 
Det kan funka med väggips men det är ingen tillverkare som rekommenderar det, den är ju egentligen för mjuk.
 
ylletröja skrev:
Tack för tipsen. Varför limma gipsskivan isf att skruva den? Vad skall man prima råsponten med? Borde man också prima gipsskivan med något innan man lägger klinkern. En våtrumsspärr tex?
Limmningen gör det formstabillare, och en 6mm gips går som regel inte att skruva i, väldigt taja marginaler för skruvskallen.
 
Har aldrig haft några problem att skruva en skiva renoveringsgips mot en vägg, så det bör väl gå även mot golv, men jag inser vad du menar med formstabilt. Kanske limma huvudsakligen, och hålla ned skivan med några skruvar?
 
Mikael_L
Egentligen får man aldrig skruva en gipsskiva mot golv som det ska klinkras på.

Om man skruvat efter att limmat under måste man ta bort skruven när limmet torkat innan läggning av klinker.

Är skruv kvar är det stor risk att man "skjuter loss" klinkerplattor när golvet sen sviktar lite när man går på det.
 
ylletröja skrev:
Har aldrig haft några problem att skruva en skiva renoveringsgips mot en vägg, så det bör väl gå även mot golv, men jag inser vad du menar med formstabilt. Kanske limma huvudsakligen, och hålla ned skivan med några skruvar?
Problemet brukar vara att man skruvar så långt ned att gipset kalvar upp vid sidan av, och att hållfastheten minskar.
 
Ta bort råsporten och skruvlimma reglar på sidan av golvåsarna 22 mm nedanför.
Lägg golvspån imellan åsarna, flytspacka.
Glöm inte golvärmen för de kommer du inte ångra när dom blöta skorna torkat fort :)
 
  • Gilla
Mikael Westerberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.