T
Bra tips från Pasta. Som jag ser det kan jag koppla från radiatorretur utan problem med mitt blygsamma utrymme, och det finns ett äldre som går utan anmärkning så jag går på synpunkters linje.

Det som dock slår mig i denna diskussion är hur mycket som en prisolledning med isolering egentligen kyls ned per m i jämförelse med wirsbo:s plastledningar, jag tror man kan nog köra ganska stora längder med prisol men inte med Wirsbo:s plastledning, därav har vi nog kravet med shunt/regulator m.m för wirsbo.

På Hus och hem-mässan förra året var det en tillverkare av en luftvärmepump som hade slängt ned en rulle med 25m prisol i en vattentunna för att påvisa hur mycket energi han kunde ta ur tunnan innan vattnet frös till is. Han hade först kört 25 m plaströr men gick sen över till prisol då han nästan fördubblade tiden innan vattnet närmade sig fryspunkten. Med tanke på denna omvända "ekvation" med VP, borde samma gälla ingjutet i golv på x m2, rätta mig om jag är ute och cyklar.

 
TN-Funkis skrev:
Bra tips från Pasta. Som jag ser det kan jag koppla från radiatorretur utan problem med mitt blygsamma utrymme, och det finns ett äldre som går utan anmärkning så jag går på synpunkters linje.

Det som dock slår mig i denna diskussion är hur mycket som en prisolledning med isolering egentligen kyls ned per m i jämförelse med wirsbo:s plastledningar, jag tror man kan nog köra ganska stora längder med prisol men inte med Wirsbo:s plastledning, därav har vi nog kravet med shunt/regulator m.m för wirsbo.

På Hus och hem-mässan förra året var det en tillverkare av en luftvärmepump som hade slängt ned en rulle med 25m prisol i en vattentunna för att påvisa hur mycket energi han kunde ta ur tunnan innan vattnet frös till is. Han hade först kört 25 m plaströr men gick sen över till prisol då han nästan fördubblade tiden innan vattnet närmade sig fryspunkten. Med tanke på denna omvända "ekvation" med VP, borde samma gälla ingjutet i golv på x m2, rätta mig om jag är ute och cyklar.
Shunt eller inte shunt beror väl mer på flöde och temperatur än rörets värmeavgivning.
Man vill helst inte ha temperaturer över 38-40° i golvvärmeslingan medans radiatorsystemen i många fall är dimensionerade för 60°C och i vissa fall ända upp till 80°C vilket är olämpligt att kör ut som golvvärme.

Vid temperaturer över 40°C blir temperaturen ojämn i början och slutet på slingan eftersom flödet blir lågt. Med en shunt så får du ett högre flöde med en lägre temperatur och då blir temperaturskilnaden mellan tillopp och retur mindre.

Att bara strypa flödet som med LK:s minikretsventil, TA:s multibo eller med bara ventiler är endast lämpligt på korta slingor max 5 m² och i relativt lågtempererade radiatorsystem. Behöver man shunta ut 60°C eller mer på radiatorsystemet så rekomederas att man använder en shunt typ push eller liknande.

/Patrik
 
Jag är helt med på Pasta-Patriks resonemang att det med en shunt typ push blir bäst flöde, temp och samma temp i hela slingan. Det är alltså i många avseenden att rekommendera. Den aktuella frågeställningen uppkommer dock när man har ett mindre utrymme med bef radiator/radiatorstam och när man antingen vill spara en slant eller så vill/kan man av olika skäl inte ha en push i det aktuella rummet. Jag har gjort två rum, ett på 4 kvm ca och ett på 1,5. Jag har inte märkt av att golvet blir randigt eller olika varmt på olika ställen. Jag har lite foton på det senaste projektet, en hall på hela 1,5 kvm. Ska försöka lägga ut dom (om jag kan) och visa hur jag gjort. Jag har kört med 15 mm prisol.
 
  • Gilla
svenjonnys
  • Laddar…
Vi har lagt slang i tre närliggande rum, kanske 40-50 meter per rum.
Snabbt beskrivet:

De är i hopkopplade i en en "fördelare" som bara är består av en bit kopparrör med tre ingångar på, samt en till bit med tre utgångar, för retur.

Mellan dessa fördelare sitter en liten elpanna på ca. 3kw och expansionskärl, och en cirkulationspump.
Nackdelen är att det inte sitter mer än 1 termostat inne som styr alla tre rummen.

Men huset är så litet att vi mest använder termostaten för av/på. Den är i princip alltid på.
Det blev en rätt billig installation i allafall.
 
Tyvärr är de foton jag tagit av mitt snåljopsgolvvärmesystemsprojekt (ganska lång ord) på 1,6 MB styck, så det blev lite svårt att lägga in dom.... Jag ber att få återkomma om jag kan lösa det.
 
T
synpunkter skrev:
Tyvärr är de foton jag tagit av mitt snåljopsgolvvärmesystemsprojekt (ganska lång ord) på 1,6 MB styck, så det blev lite svårt att lägga in dom.... Jag ber att få återkomma om jag kan lösa det.
Om det är jpeg, gör så här:
tryck file > save as, bild kommer upp med optioner, längst till vänster finns en knapp märkt "more", klicka på den och du får upp en linjal som du kan dra från 1 - 100%.
Prova först 22% eller 12 %, därefter save och lägg på en siffra på filnamnet så du inte kvaddar originalfilen.

Är mycket nyfiken på din bild.
 
TN-Funkis: Det där får du gärna förklara en gång till - var är du i för program osv. Jag har alltså ett antal (för stora) bilder på hårddisken sparat under "mina bilder".
 
T
OK, vi tar om det.

Klicka fram en bild ( typ xxxxxx.jpg), när bilden är uppe på din skärm, för "pekaren" längst upp till vänster där det står "file", klicka på file och en rullgardin kommer ned,
dra ned pekaren till "save as", när du gjort detta kommer en ram upp inehållandes din fils namn/typ etc, på file name lägger du då in en siffra på namnet så att du inte sabbar originalet, (exempel xxxxx1.jpg), flytta sen ner pekaren till knappen "more" längst ner till vänster och tryck, linjalen komer fram (står förmodligen på 100%), dra linjalen till vänster med pekaren, prova först att stanna vid 22%, tryck sen save.

Därefter kan du se på filinehållet hur mycket som du lyckats komrimera din bild.
klicka upp den samt originalet och jämför blidkvalite med datamängden. Är du nöjd med bild/datamängd kan du då sen lägga in bilden via din hemsida med länk hit.

 
Nytt försök:


Snåljopsgolvvärmeprojektet avser en hall om hela 1,5 kvm som tidigare var en "kallhall/vindfång" innanför ytterdörren. När jag tog bort innerdörren in till nästa hall så blev det lite kallt. I hallen fanns dock radiatorrör med pluggade avstick. jag rev ur det befintliga brädgolvet och skottade ur pottaskan ner till underliggande betongbjälklag. På bilden ser man radiatorrören som jag gick på.
 
  • 3_004.jpg
Efter att ha skottat ur all pottaska isolerade jag botten.
 
  • 1_007.jpg
Sen bockade jag 15 mm prisol för hand enligt en mall, armerade och la även i elkabel i fall att.
 
  • 2_004.jpg
Sen fixerades rören och jag gjöt igen. Rören kom inte exakt rakt nerifrån och upp som jag ville ha pga av ett det råkade finnas en järnbalk i kanten på hallen.
 
  • 4_003.jpg
Därefter anslöt jag prisolrören till radiatörrören med vinkelballofix, termostat och klämkopplingar. Sedan primer och flytspackel så jag kom upp i rätt nivå. Avslutningsvis plattsättning med röd borghamnskalksten.
 
  • 5.jpg
Och till slut såg hallen ut så här. (tröskeln ligger löst för dom som undrar...).
 
  • 6.jpg
  • Gilla
Matte_425
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.