Nån som har koll på det? Jag har försökt googla men hittar inget.

Vi har en port från Wayne Dalton och jag misstänker att fjädrarna i motvikten behöver bytas (deras lösning heter TorqueMaster och jag har hittat instruktioner hur man byter, men man behöver ju ny fjäder också).
 
När jag köpte en var det från Skånska Byggvaror, men det är många år sedan nu.
Och den hade spiralfädrar kopplade till stålwire som "motvikt"/motkraft.

Minns fortfarande vad det stod på wellpapplådan:
"Installs in 30 minutes or less".

Jag skall inte skämma ut mig genom att berätta hur lång tid det tog för mig :p
 
Hej,
Jag tror att K-rauta har produkter från Wayne Dalton.
 
Porten satt på huset när vi köpte det så den är närmare 20 år. Idag när vi kom hem efter att ha handlat så stannade den efter 20 cm när vi försökte öppna.

Portöppnaren har en "nödöppning" som kopplar loss den från kuggkedjan den kör mot så man kan dra porten manuellt, det var så jag märkte att den där motvikten inte verkade fungera. Jag läste att deras TorqueMaster är en smart lösning men att dess fjädrar inte håller lika länge som andra, så det ligger nära till hands att det är fjädrarna som lagt av. Men nu när jag hittat instruktioner för att byta så vet jag ju hur man demonterar, det KAN ju vara så enkelt att det bara behöver spännas åt lite. Det jobbiga blir ju om fjädrarna är slut och man inte får tag på nya...

K-Rauta verkar ha deras portar, får svänga förbi dem och kolla om de även har reservdelar.
 
Redigerat:
Gav mig i alla fall på att demontera motvikten och visst hade ena fjädern gått av. Men undrar om den inte var för dåligt spänd från början också.

Nu gäller det då bara att få tag på rätt fjäder, tydligen finns det massa olika fjädrar beroende på modell, porthöjd och viktområde... Har mailat K-Rauta och frågat om de har reservdelar, annars verkar det gå att beställa på UK i alla fall.

I nödfall antar jag att man får köpa en nyare motvikt (vi har tydligen Torque Master classic, det finns en nyare Torque Master Plus, men den ser plastigare ut).
 
Enligt snubben vi pratade med på K-Rauta i Stäket så har de bara färdiga paket med dörrar och sen lås och handtag att köpa till. Inga reservdelar. Han rekommenderade att googla efter nån firma som reparerar garageportar...

Får nog försöka avkoda lappen som sitter på motvikten och beställa från UK på vinst och förlust. Det är liksom inte en variant av fjäder de har, det beror på om man har en eller två fjädrar, nya eller gamla systemet, portens vikt och portens höjd. Det ska framgå av den lappen men det står en handskriven siffra i en ruta där, rutan är för porthöjd så jag antar att siffran är vikt. Men porthöjden som står på den rutan finns inte att beställa fjädrar till och jag vet inte om siffran som står är i kg eller lb...
 
Nähä, nu har jag lyckats hitta info om att Wayne Dalton Europa gick i konkurs 2013, så det finns i princip inga reservdelar att uppbringa i Europa... (Undrar hur K-Rauta kan sälja deras portar då, har de köpt upp ett konkursparti som de kränger utan möjlighet att köpa reservdelar? Eller importerar de själva från USA?)

Det är ju för jävligt att man ska behöva byta garageport bara för att en fjäder gått av...

Får göra ett nytt försök på K-rauta och se om det går att hitta nån som vet lite (han vi snackade med sist verkade inte så insatt), annars får det bli ny port alltså:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.