Hej

Jag letar efter en dörrstängare till min ytterdörr som ser ut så här:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karmen runt dörren (C) och (D) är cirka 5 cm hög.

Finns någon lämplig lösning?
 
Redigerat:
Det funkar väll med en vanlig dörrstängare, typ denna:
dorrstangare2.PNG
Fast istället för att använda den plana monteringsbrickan används en vinklad, som fästs i insalningen ovan dörren istället ifall den håller för det.
 
Det går garanterat att montera en dörrstängare.
Det finns lite olika varianter dels de vanliga med en arm som sticker ut från dörren, eller monterad med parallell fäste eller glidarm.
Utöver det så finns det olika sätt att montera dörrstängaren på och lite att fundera över..
1. ska dörrstängaren sitta på utsidan eller insidan? svaret på en ytterdörr alltid insidan om det inte finns något som gör att den måste sitta på utsidan vilket det inte gör i en bostad.
Anledningen till att den sitter på insidan är för att den då är skyddad mot väder och temperatur vilket säkerställer funktionen av dörrstängaren.
2. Ska dörrstängaren sitta på dörren eller i karmen/väggen?
Detta beror på vad det finns att fästa den i. ibland finns det endast ett foder att fästa i och då sitter inte dörrstängaren fast speciellt bra vilket inte är optimalt, ibland måste fodret kapas runt dörrstängarhuset för att få en jämn fästyta om det finns något att fästa dörrstängarhuset i.
Vi måste även beakta om dörren är inåt eller utåtgående vilket vi ser på bilderna att det är en utåtgående dörr.
Ibland finns det en nisch som gör att avståndet från dörrblad till vägg blir för stort så dörrstängararmen inte räcker till men då kan en vinkelkonsol användas för att montera dörrstängaren i nischen men nackdelen är då att dörrstängarhuset tar en del av dörröppningen vilket inte alltid är så bra eller estetiskt.
Det kan även vara så att det är för stor höjdskillnad så att dörrstängararmens axeltapp är förkort men det brukar gå att lösa med en monteringsplatta.
Då kanske det istället är bättre att dörrstängarhuset sitter på dörren och en parallellarmsfäste eller glidarm används.
Nackdelen med parallellarmsfäste eller glidarm är effektförluster då stängaren tappar en del kraft men fördelen är att du slipper en arm som står rakt ut.
Glidarmen har även en begränsning i öppningsvinkel av dörren.
3. Dörrgången det är väldigt viktigt att dörrgången är bra och att den inte går trögt, spänner eller något annat påverkar.
Även under/övertryck i ventilationen spelar roll för att få en bra dörrgång som fungerar året runt samt inte smäller för hårt när ett fönster står öppet.

4. Hur tar vinden tag i dörren? Sitter dörren i ett blåshål?
Detta är i regel inget som behöver funderas över men på vissa ställen orsakar det väldiga bekymmer.


Detta är man behöver tänka på när du vill ha en dörrstängare och kunna välja vad som passar.

Om du talar om hur du vill att dörrstängaren ska sitta och lite bättre mått och bilder så kan jag hjälp till mer.
Jag ser inte speciellt bra på bilderna hur det ser ut, bild 2 hade jag gärna sett lite ut zoomad så det synts lite mer även dörrfodret samt tagen i vinkel mer från sidan i så nisch mått mm syns bättre.

Personligen så hade jag nog monterat en geze 4000 men monteringsplatta och parallellarmsfäste .
14070080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
POWERMATIC R100 är nog den som är mest dold.
St-Lukes-Hospital.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.