Vi har haft 12 m2 solpaneler (kopparrör, INTE heatpipes) direkt på sydvägg i 2,5 år nu och det fungerar utmärkt både vår sommar och höst. De börjar ladda tanken redan i slutet av januari och slutar ungerfär i oktober så det är bara cirka 3 månader de inte laddar värme. Vi bor i Jämtland - alltså mitt i Sverige. Även mitt i sommaren när solen står som högst värmer den tanken till 60 grader och varmare vatten än så behöver man inte. :)
 
Somliga påstår att heat-pipepaneler inte ska stå helt vertikalt, utan luta 15° eller så. Andra säger att de ska stå vertikalt. Vilket man ska tro på, det vet jag tyvärr inte.
 
Meta9 sitter dom direkt på väggen?
Alltså ingen lutning alls?
 
Ja, dom sitter direkt på väggen och det fungerar utmärkt, var dessutom enkelt att sätta upp dom med hjälp av en skylift och lite franska bult samt nägra små skyddsplåtar vid mellanrummet på mitten. Vi har inga problem med snö eller skräp på dom heller tack vara att dom sitter på väggen. :)
 
T
Tänkte bara tipsa om att man kan ta en gammal motor från en motoriserad parabolantenn (typ Landis & Gyr) och sätta på ramen så att motorn då ändrar elevationen ( höjdvinkeln - ramen sitter då med gångjärn uppe och motorn nere på ramen), vilket man ändrar med 12-36V styrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.