Hej på Er.

Jag har en liten fråga.

När räntan stiger så sjunker huspriserna på begagnatmarknaden, men hur blir det när man bygger nytt? Sänker hurföretagen priserna då för att hänga med i konkuransen, eller ligger priserna kvar på samma nivå?
Eftersom jag inte har hängt med så vet jag inte, men det finns kanske några gamla rävar här på forumet som vet.

Ha en bra dag
 
När det gäller en sån här fråga kan man aldrig veta för säkert. Teoretiskt så bör tomtpriserna gå ner vid en räntuppgång. Det finns dock inget direkt samband med priserna för hustillverkare, möjligtvis är det så att de blir tvungen att sänka marginalerna för att kunna klara sig på en minskade marknad. Jag misstänker att hustillverkarna lever hyfsat gott för tilfället...
 
Det är nog några poster i en totalkostnad som blir billigare vid en ränteuppgång såsom tomtpriset som finansvalpen skriver. Däremot så kan tiden mellan ränteuppgång och "husmarknadens" reaktion variera beroende på andra faktorer.
Utan att vara en "gammal räv" så verkar kostnaden för själva huset bara öka, tyvärr.
 
Enligt vår bankkontakt så är det precis så hustillverkarna gör, höjer priserna när räntorna är låga och vise versa......:(
 
När räntorna är låga har husköparna möjlighet att betala mer, så att hustillverkarna har extra höga marginaler för tilfället låter inte otroligt

Jesca_j skrev:
Enligt vår bankkontakt så är det precis så hustillverkarna gör, höjer priserna när räntorna är låga och vise versa......:(
 
Jesca_j skrev:
Enligt vår bankkontakt så är det precis så hustillverkarna gör, höjer priserna när räntorna är låga och vise versa......:(
Jag tror det är så att hustillverkarna höjer priserna när efterfrågan ökar och sänker priserna när efterfrågan minskar. Sen är det ju ganska troligt att när räntan är lägre så finns det fler som tycker att de har råd att köpa hus och därför ökar efterfrågan. Jag tror alltså inte att det finns en direkt koppling mellan pris och ränta - bara en indirekt koppling.
 
När de har få order och inget att göra i sin husfabrik är de väldigt sugna att få nya kunder och kan tänka sig pruta betydligt mer på priset än om de redan har intecknade order för kommande 9 månaderna (tror jag i alla fall) Som det är nu så är det ju ganska vanligt att hustillverkarna köper upp lediga tomter (i storstadsområden) och både tar extrabetalt för tomten och undanröjer konkurrens om hustillverkningen...

General Failure skrev:
Jag tror det är så att hustillverkarna höjer priserna när efterfrågan ökar och sänker priserna när efterfrågan minskar. Sen är det ju ganska troligt att när räntan är lägre så finns det fler som tycker att de har råd att köpa hus och därför ökar efterfrågan. Jag tror alltså inte att det finns en direkt koppling mellan pris och ränta - bara en indirekt koppling.
 
Juni skrev:
Hej på Er.

Jag har en liten fråga.

När räntan stiger så sjunker huspriserna på begagnatmarknaden, men hur blir det när man bygger nytt? Sänker hurföretagen priserna då för att hänga med i konkuransen, eller ligger priserna kvar på samma nivå?
Eftersom jag inte har hängt med så vet jag inte, men det finns kanske några gamla rävar här på forumet som vet.

Ha en bra dag
Om räntan går upp,så lär lönerna hänga efter,allt för att förhindra en för stor inflation...
Om lönerna stiger så lär det bli dyrare att leva också,ränta upp-högre hyror..
Alltså lär det bli dyrare att bygga,vilket bidrar till en ny lågkonjuktur inom byggsektorn...

Men,nu rider husföretagen på ränte vågen,det är lätt att sälja hus alla har råd osv..
Går däremot räntan upp så lär det bli Volvo istället för Merca i fortsättningen..

Husföretagen måste sänka sina priser,men för en som bygger själv så lär det bli dyrare.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.