Har tittat på färdiga förråd som kommer med färdiga väggar och allt, men fått tipset om att man kan bygga billigare själv. Och lite roligt är det ju också.

Så jag har ritat och räknat och landar på en summa av 9800kr. Vilket känns lite väl billigt. Jag är dock medveten om att jag behöver köpa till lite mer småsaker, som beslag och annat, för totalt 1000kr ca.

Grunden ska stå på 12 st lecablock, har bara sand och grus på tomten, så det borde fungera.

Golvet bärs upp av 145x45 reglar

Väggarna med byggs av 95x45 reglar med c/c 50cm (Förrådet ska inte inredas eller isoleras på något sätt.

Pulpetttak med 10st reglar 120x45, c/c 50.

Ska ha en egengjord dubbeldörr, 1,5m bred, så där förstärker jag väggen med en 170x45 för takreglarna.

Golv och tak täcks med råspont.

Fasadbrädor 145x21 och lockläkt 22x45

Råsponten på taket täcks av underlagspapp fram till vi bestämt oss om det ska ligga plåt eller om vi ska försöka oss på att odla ett sedum-tak... (Den posten tillkommer såklart).

Fasaden ska inte målas, utan åldras fint. Hjälp på vägen löser vi med järnvitriol...

Summan landar på 9800kr på Byggmax och jag tycker det hela känns alldeles för billigt om jag jämför med de skrangliga "färdiga" bodarna som i samma storlek lätt kostar det dubbla, trots klenare virke. Eller har jag missat något väsentligt?
 
Åsa Lund
Jag hade definitivt satt reglar etc c/c 60 så att man i framtiden kan klä insidan med plyfa eller andra skivor om man vill. Sätt in ett fast fönster så du får dagsljus i förrådet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har funderat på avståndet med reglarna, tänkte att det blir lite mer stabilt med ytterligare en regel, om jag nu ska göra ett grönt tak. Men c/c 60 och lite grövre reglar blir kanske lite bättre.

Förstår tanken med fönster, vi har dock valt att skippa det.
 
Har du inte helt enkelt räknat helt åt skogen fel på exempelvis mängden fasadpanel så är det nog rätt. Du verkar ju ha med alla delar i alla fall. Spontant kände jag att kan det verkligen gå på 9800:-? Jag köpte en Jabo Smara i byggsats för 20 papp för några år sedan, den är ju klart större och stabil dessutom. Materialet verkar även matcha din bod på ett ungefär, exkl. grundstenar men inkl. dörr och fönster. Något klenare dimensioner i väggarna bara, annars likvärdigt. Vad jag far efter är vad det är för färdiga bodar du tittat på?

Hur som helst, det är ju klart roligare att göra det från grunden själv. Lycka till! (y)
 
http://www.bygghemma.se/utomhus/utemiljo/forrad/forradsbodar/forrad-jabo-lida-15-m2/p-488854

Något motsvarande en sådan har jag tänkt att bygga. Och för 21.000 får du inte ens golv, utan får köpa till det för 4.800kr. :x Så, för ca 26.000 kr (med avdragen "rabatt" på ca 7000kr) får du ett förråd som jag vill ha...

Visst, du får någon kvadrat större och en riktig dörr, men annars förstår jag inte grejen riktigt.

Jag har räknat åtgången på virket flera gånger och kommer fram till samma resultat och lagt på lite extra. Det kan dock vara så att jag räknar fel varje gång, men jag känner mig skapligt övertygad om att så inte är fallet :)
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Shiiit! Får man varken råspont som golv eller takpapp för det priset??? :eek:

Alhammar är väl egentligen mer som din storlek och du får med golv men å andra sidan kostar den ännu mer. :D

Iofs hittade jag min Smara till kampanjpris på K-Rauta, jag kanske hade tur där....? :)

Jaja, du har säkert räknat rätt då, varje gång. :D Go for it! (y)
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Hittade den gamla sammanställningen över virkesåtgången för vår bod. jag får det till att motsvara ca 7500-8000 kr för våra 2,5x5 m2 i någon slags överslagsberäkning på dagens byggmaxpriser. Detta räknat på faktisk åtgång, spill tillkommer. Finns säkert någon slags schablon för spill man kan slå till med. Det jag tog med var:
Stående reglar, syll, hammarband i 45x95, cc60.
reglar till pulpettak i 45x120 (10 st fördelade på hela bredden)
Råspont till undertak, ca 17,5 m2 (tänk på överhänget...)
Panelbrädor 21x145
Lockläkt
strö och bärläkt till taket (plåt)
Foder, vindskivor
Dock ej bjälklag/bärlina i mitt fall eftersom vi ställde vår bod direkt på en gjuten platta

Detta då utöver våra övriga kostnader från länken i inlägget ovan...
 
regla cc45 passar med 90 skivor.eller cc40 för 120 skivor för framtiden.
 
Som tidigare sagts, känns spontant dyrt.
Virke är billigt :)
 
Ja, jag tycker ju det också känns billigt med virket. Även om du tycker slutsumman blir dyr. Var kan man hitta billigare och fortfarande vettigt virke / Förråd?
 
Är det uppvärmda bodar? Har ni plast i väggarna?
 
Jag ska inte ha någon isolering utan boden ska fungera som rent väderskydd för cyklar och trädgårdsredskap.
 
Ahh de stämmer nog hyffsat när man väl börjar räkna ihop allt.
Ca priser på Beijer utan att snacka med säljare.
Går alltid å slipa lite även för privatpersoner.

45x95 30m 500:-
22x45 lockläkt 200m 2000:-
22x145 200m 3000:-
45x145 30m 750:-
Rote 200m 2000:-
Papp 500:-

Plockepinnbodar är jävligt klent dimensionerade så även om en i lösvirke ev blir dyrare så är de lätt värt de :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.