Hej!

Jag har aldrig gjutit något. Har letat i flera dagar efter en mycket grundläggande guide till hur man gjuter ett källargolv med betong/eps-betong. Finjas guide var ganska bra men jag har lite frågor.

Källarutrymmet med betonggolv på en oisolerad platta är 40 kvm varav ca 10 kvm ligger ca 80 mm lägre än det övriga. Ska gjuta upp det lägre golvet i nivå med det övriga. Har tänkt använda EPS-betong för att isolera lite grann plus att det innebär betydligt färre säckar.

Som jag förstår gör man på följande sätt:

1. Prima golvet, det befintliga underlaget av betong, dvs. plattan i detta fall
2. Fixera avdragsbanor i lite EPS-betong i önskad höjd
3. Blanda och häll ut betongen
4. Dra av betong med en rätkäpp/rätskiva mot avdragsbanorna
5. När rätt nivå är nådd, ta bort avdragsbanorna och fyll igen rännorna efter avdragsbanorna med EPS-betong
6. Låt torka
7. Efter ett dygn applicera avjämningsmassa/flytspackel minst 20 mm ovan EPS-betongen med armering

Mina frågor:
Är detta ovan absolut enklast?
Ska avdragsbanorna vara i trä, spelar det någon roll?
När plockar jag upp avdragsbanorna?
Hur stora avstånd ska det vara mellan avdragsbanorna - utrymmet är ca 2,8 m x 4 m?
Hur göra med EPS-betongen mot väggarna, fylla ut betongen ända ut mot väggen?
Något jag bör tänka på?
Verktyg som jag behöver? Tänkte köra visp i hink

Jättetacksam för hjälp! Jag vill prova göra detta i alla fall (nån gång måste vara den första! :)), går det åt helvete så anlitar jag ett proffs.

ad7YuLz.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är enklast ja.

Ta två eller 3 reglar bara beroende på hur brett det är. När du ska ha upp dom får du gräva upp lite i ena änden och sen dra upp regeln.

Beror var du ha att dra med. Har du en regel som är lika bred som rummet räcker två banor.

Är det betong/murad vägg ja, om det är organiskt så lägg en papp emellan.

Låna en blandare. Sparar du mycket tid på. En murslev kan vara bra också.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack!

Kom på en viktig fråga: Eftersom bearbetningstiden är 15-60 minuter, hur ska jag gå tillväga? Kommer nog att skippa cementblandare, tänkte köpa en rejäl borrhammare/borrmaskin istället alternativt en murbruksblandare. Ska jag blanda en säck och hälla ut den, blanda en ny och en sen hälla ut den? Finns det risk att avdragsbanorna fastnar om jag är för långsam?
 
risken med att ha för få banor är att man lätt tynger ner mellan banorna och får då bananform på golvet :)

Hur stort är rummet? går ganska smidigt att blanda i sopsäck också, använd inte tombola

Nej det är ingen risk, du får lätt upp dom dagen efter.

Jag gjorde så på ett ställe att jag helt enkelt la ut 45*45 reglar hopspikade med 2st 28*70 uppepå reglarna, gjöt mellan reglarna och bara drog alltihop bakåt och fortsatte gjuta
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack för svaret, nino!

Det här är ju ett ganska litet utrymme. Vad sägs om att ha 4 områden och fylla ett (1) åt gången? Utrymmet är 2,8 meter djupt, om man utgår från bilden ovan, och 4 meter brett. Fem reglar á 2,8 m = 4 områden. Varje område behöver då ca 150 liter färdigblandad EPS-betong, vilket är ca 4 säckar. Enligt Finja behövs 24 st 50 liters-säckar till 10 kvm och 10 cm skikt tjocklek, jag ska göra 11 kvm och ca 6 cm tjockt = ca 18 säckar. Är det för många, för få områden? Hinner jag blanda innan det stelnar? Tänkte då fylla ett område i taget.

Tänkte blanda i vattentunna från Jula på ca 200 l, antar att man kan blanda typ 2 säckar åt gången? Hur lång tid tar det med borrmaskin och blandarvisp?

Då drar jag bort avdragsbanorna några timmar efter, alternativt dagen efter? Och fyller då igen rännorna med lite nyblandad EPS-betong?
 
Redigerat:
Nu vet jag inte vilken tyngd/tryck som EPS skapar, är det inte risk att dragbanorna lossnar av sidotrycket?
 
Jag har aldrig blandat mer än 1 säck i taget, tror jag räknade med ca 10min / säck blandning och utläggning
Gör kortare reglar, fyll första facket, börja med andra och när du kommit 1m eller så så flyttar du bak regeln och fyller hålet, fyller 1 m till och flyttar och fyller, då blir du klar direkt.

Tänk på att det dammar och du får cellplast kulor överallt :)

Du behöver inte få ytan 100% utan det fixar spacklet

Bäst är att öppna en säck och rulla ihop öppningen, vända den upp å ner i tunnan, öppna botten med tex en kniv och slå i vattnet i säcken, lyfta ur säcken och därefter i med blandaren, då dammar det minst
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Om det är rummet på bilden, se till att få bort träreglarna som sitter på väggen också innan du börjar bygga upp nytt golv. Organiskt material i källare kan ge problem i framtiden och gjut absolut inte in någon regel så ta som minst av dem så de hamnar över nya golvnivån.

När det gäller gjutningen och avdragningsbanorna passar jag för där finns det andra som har praktisk erfarenhet av det som har och kan hjälpa till
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
nino skrev:
Jag har aldrig blandat mer än 1 säck i taget, tror jag räknade med ca 10min / säck blandning och utläggning
Gör kortare reglar, fyll första facket, börja med andra och när du kommit 1m eller så så flyttar du bak regeln och fyller hålet, fyller 1 m till och flyttar och fyller, då blir du klar direkt.

Tänk på att det dammar och du får cellplast kulor överallt :)

Du behöver inte få ytan 100% utan det fixar spacklet

Bäst är att öppna en säck och rulla ihop öppningen, vända den upp å ner i tunnan, öppna botten med tex en kniv och slå i vattnet i säcken, lyfta ur säcken och därefter i med blandaren, då dammar det minst
Tack!

Varje Delområde nedan är ca 1 kvm, ungefär 2 säckar.

Ska jag göra så här då? Se bild också..

1. Regla upp ytan med fem reglar á 2,8 m som löper längs hela utrymmet på djupet, som jag skrev ovan.
2. Sätt en tvärregel (den gröna) i Område 1 som bildar Delområde 1
3. Blanda två säckar
4. Häll ut säckarna i området
5. Låt stelna
6. Ta bort tvärregeln och flytta en 1 m och bilda Delområde 2
7. Gör samma sak så Delområde 3 bildas
8. När hela område 1 är fyllt kan den röda regeln mot väggen tas bort.
9. På samma sätt fylls Område 2 och när hela Område 2 är fyllt så tas den blå regeln bort
10. Så fortsätter man så till allt är fyllt

Sorry, jag är helt borta på det här, förhoppningsvis hjälper den här tråden andra i framtiden.

ExTirto.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Jag hade gjort det enkelt för mig, sätt en krysslaser på golvet så du får ett riktvärde. Gjut på frihand, är inte så stor yta och eftersom eps kräver avjämningsmassa så hade jag låtit den lösa finliret.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Nej gör du så får du hålla på i flera dagar, gjuta flytta gjuta flytta så e du snart klar
Tycker själv det är svårt med laser men vet att många gör så
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
nino skrev:
Nej gör du så får du hålla på i flera dagar, gjuta flytta gjuta flytta så e du snart klar
Tycker själv det är svårt med laser men vet att många gör så
Hade du gjort som jag beskrev ovan med min "fina" ritning?
 
Hade alla gånger vägt av fina avdragsbanor och sen dragit av mot dessa. Du tjänar in på detta pga mindre behov av flytspackel än att köra laser om du inte är väldigt erfaren med att gjuta

Tvärreglarna tror jag dock är helt onödiga. Även om du blandar kontinuerligt kommer du alltid lägga EPS "vått i vått" så du behöver inte dela av med dessa. Längsgående som du drar av mot funkar finfint.

Glöm inte stövlar...
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
myrstack skrev:
Hade alla gånger vägt av fina avdragsbanor och sen dragit av mot dessa. Du tjänar in på detta pga mindre behov av flytspackel än att köra laser om du inte är väldigt erfaren med att gjuta

Tvärreglarna tror jag dock är helt onödiga. Även om du blandar kontinuerligt kommer du alltid lägga EPS "vått i vått" så du behöver inte dela av med dessa. Längsgående som du drar av mot funkar finfint.

Glöm inte stövlar...
myrstack, du tror alltså att det funkar som min ritning (ursäkta övertydligheten men jag måste vara säker eftersom jag är såå nybörjare på detta) även utan tvärreglarna, alltså bara lägga område 1, sen område 2, sen område 3, sen område 4 och ta bort 2,8-meters-regelarna längst bort allt eftersom det börjat stelna lite?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.