Vi är inne på att köpa ett hus, men från besiktningsprotokollet går att läsa att det inte finns någon vindslucka. Huset är från 1971 och det är oklart om det någonsin funnits någon vindslucka.

Från protokollet:
Yttertaket är utfört som låglutande tak ovan låga vindsutrymmen. Typ av isolering/ångspärr okänt
(konstruktionsutförandet ej fastställt vid besiktningen).
Åtkomlighet: Vindsutrymme ej åtkomligt pga. att lucka saknas.

Värt att veta
Med tanke på att låglutande tak är känsliga för skador pga. såväl läckage som kondensbildning,
rekommenderas (om möjligt) upptagande av inspektionslucka-/or för att bättre kunna bedöma
vindsutrymmets konstruktionsutformning och förekomst av eventuella skador. Dessa
inspektionsöppningar kan dessutom nyttjas för de regelbundna kontroller av utrymmet (några
gånger per år).

Fukttillskottet inomhus var tidigare betydligt lägre än vid dagens boende med frekventare bad,
dusch, tvätt mm. Det är därför av avgörande betydelse om man ska undvika fuktskador i vind-
/takkonstruktioner att man har en väl fungerande ventilation (gärna mekanisk) som skapar
undertryck inomhus samt minskar det allmänna fukttillskottet. Detta måste särskilt beaktas om man
försämrar ventilationen, lägger om yttertak och/eller ökar fukttillskottet inomhus, t.ex. genom högre
personbelastning.

Iakttagelser
Vindsutrymmet är inte åtkomligt för besiktning. Inga skadesignaler noterades vid
besiktningstillfället. Inga tecken som tyder på pågående läckage noterades i innertak eller väggar.
--

Så, vågar man köpa ett sådant objekt? Skulle ni gjort det? Behöver man sedan inspektera det? Om man skulle göra en vindslucka och inspektera om fem år och det visar sig vara något fel, faller det då under dolt fel där säljarna kan hållas ansvariga?
 
Jag vet inte vad andra säger...Men personligen så skulle jag vilja komma in på vinden och kolla. Har aldrig varit med om en vind som man inte har tillgång till?

Vad det beträffar dolda fel så är jag osäker... Men det finns säkert någon annan som kan svara på det här :)
 
Finns det inga ventiler man kan kika in igenom? På mitt hus är vinden inte åtkomlig, men det gick att kika in genom några små ventiler på sidan. Det räckte för att besiktningsmannen skulle kunna bedöma huset som okej när jag köpte huset.
 
pelpet skrev:
Finns det inga ventiler man kan kika in igenom? På mitt hus är vinden inte åtkomlig, men det gick att kika in genom några små ventiler på sidan. Det räckte för att besiktningsmannen skulle kunna bedöma huset som okej när jag köpte huset.
Hur kan man göra en professionell bedömning av en vind genom att kika in genom en ventil? Man bör väl göra en okulär besiktning (mäta fukt i virket, lukta, titta efter mögelpåväxt m.m.)

Eller...?
 
Det går givetvis inte att göra en fullständig besiktning, men det går att skapa sig en grov bedömning av läget på vinden. Man ser ju om det överlag ser fint ut, eller om det är svart av mögel.
 
Okulär besiktning är väl just ATT TITTA ? För att nå längre in kan ju ljusledare med hjälp av fiberoptik och videokamera användas. För att göra mätningar behövs ju fysiskt tillträde.
 
Man kan ju sätta en kamera på en pinne och trycka av den med fjärrutlösare också. Tappa inte kameran bara :)
 
Det inte helt ovanligt med sådana vindar, som saknar alla former av lucka.

Vi hade en sådan på en del av vårt hus, den delen var gjord som en utbyggnad 1976 (originalbyggnad från -32). Vi rev den vinden för några år sedan när vi byggde på en våning på utbyggnaden.

Då fanns där inga fuktskador, trots att diffusionsspärren i innertaket var helt slut, den regnade ner som confetti, bitar på ca 4x4mm. Det fanns däremot en del mögelliknande skador som berodde på enorma getingbon, eller det kan ha varit bin. Det fanns flera stycken som täckte uppmot ett par kvm, och från dem hade det runnit någon seg vätska som förvandlats till svarta kompostliknande avlagringar.
 
Jag skulle ogärna köpa ett hus utan att få se alla delar av det innan köpet. Så se till att få tillgång till vinden om det så endast innebär en minimal lucka/öppning som man kan titta in genom. Hittar man något misstänkt då är det läge att utvidga undersökningen.
 
Med den indikation som nämns i tråden så skulle jag inte avstå från köp, såvida jag inte ser en ev. takreparation som oöverkomlig i min ekonomi. Dvs. jag skulle se det som låg sannolikhet för problem.

Sedan är ju frågan hur gammal takbeläggningen är. Är taket sedan 1971, så är det kanske dags att räkna med ett takbyte inom kort iallafall. Då kan man passa på och undersöka och ev. förbättra ventilationen av vinden.
 
Tack för alla åsikter. Taket är "platt/låglutande tak med taktäckning av papp på råspont". Från 2011, enligt ägaren. Jag tror det blir svårt att få såga upp ett hål med förbehåll om att ångra köp? Vågar vi köpa utan att kontrollera saken?
 
Det borde väl inte vara otänktbart att få sätta in en inspektionslucka till vinden. Om det är en vanlig träfasad så kan man ju bygga om en bit vägg till lucka.
 
När det är såna här papp tak finns det inte alltid vind under kan det vara så i detta fallet kanske?
 
Ta höjd för eventuell reparation för tak 100-150 tusen eller skruva bort/demontera ventiler för ytterligare kontroll.

Tilläggsisolerades vinden i samband med takomläggningen? Om ja skulle jag definitivt vilja titta lite noggrannare eftersom då har man ändrat på betingelserna så pass mycket att utökad besiktning är ett krav.

Antingen tar ni höjd för takåtgärd i budskedet eller så tar ni reda på hur det ligger till!
 
Redigerat:
Jag tror helt enkelt att vi struntar i att kolla vinden. Besiktningsmannen sade att det var väldigt vanligt att det saknades tillgång till vind. Eftersom taket gjordes om 2011 torde den vara i gått skick.

Vi funderar nu på om vi skall ta Densias jordabalksundersökning eller överlåtelsebesiktning? Eftersom vi tänker göra om elen och räknar med att renovera badrummen och köket inom de närmsta åren kanske en jordabalksundersökning är onödig?

Är jag naivt dumsnål i mina resonemang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.