Sluta diskutera klimat och diskutera istället färg.
Det finns andra forum för klimatdiskussioner.
 
Får se hus länge det tar innan vi får måla om då? :)
Nordsjö Tinova VX+, dock är jag inte orolig :)
 
Vilket intresse för detta test :)

Från Frågor & svar:
"Jag har målat med en färg som ni har underkänt. Vad gör jag nu?

Färger som får betyget ”Rekommenderas ej” i vårt test kan fungera väl i vissa miljöer. Om det inte är några problem med fasaden är grundtipset att fortsätta med samma färg som tidigare vid ommålning."

Oavsett vad testet visar är det vanligaste problemet dåligt underarbete eller fel tillfälle. Struntar man i att ta bort påväxt innan målning, målar när bonden till granne skördar eller när det är högsommar och solen står rätt på väggen kanske det är orsaken till att färgen inte håller måttet och inte att färgen fått underkänt i ett test.
 
jgg skrev:
Jag är av annan mening, men jag släpper diskussionen här. Den ger sällan något när man passerat den här punkten.
Vilken punkt?
 
Målade om med Tinova VX+ i fjol, dock verkar det ju vara mögelpåväxten som är den enda anmärkningen.
Så i norra inlandet borde det inte vara någon större fara :)
 
Vem fasen målar linoljefärg med en pensel "AnzaElite 70 mm lackpensel"??? I princip tror jag att det är omöjligt att måla tillräckligt tunt med en sådan pensel. Läser man färgfabrikanternas rekommendationer är man ju tydlig med att rund eller halvrund anstryker bör användas, så det där att man följer fabrikanternas rekommendationer stämmer ju inte riktigt.

Märkligt också att Allbäcks linoljefärg inte är med i testet!
 
lars_stefan_axelsson skrev:
jgg skrev:
Jag är av annan mening, men jag släpper diskussionen här. Den ger sällan något när man passerat den här punkten.
Vilken punkt?
Jag tar det i PM, det saknar allmänintresse för tråden.
 
Intressant och min erfarenhet av 2014 syns tydligt på mossans framfart i gräsmattan.
Ligger i ett riktigt dåligt läge och skurar fasaden (trä/alkyd/30-talshus) 2-3 gånger per år.
Men, där fasaden är spikad är det fina kritvita prickar (=färg & ingen påväxt).

Så, nu när jag skall måla om blir det redigt rent inunder och gammal hederlig oljefärg med en liten burk rostskyddsfärg (zink) iblandat.

Skall jag skura huset 2-3 gånger per år som jag gjort i snart 10 år ger jag upp och emigrerar till Tunisien.

Vad tror Ni? Är det lagligt? Fungerar det?
Var köper man kopparsulfat numera?
Vilken färg målade Språkröret med?
 
Redigerat:
  • Gilla
Gulfxx
  • Laddar…
jgg skrev:
Om man märker av den skillnaden under den tiden har man en imponerande god känsla för temperatur, samt ett synnerligen gott minne för väder.
Det räcker med regnmätare/väderstation och en enkel dagbok. ;)
 
Tord_Lj skrev:
Intressant och min erfarenhet av 2014 syns tydligt på mossans framfart i gräsmattan.
Ligger i ett riktigt dåligt läge och skurar fasaden (trä/alkyd/30-talshus) 2-3 gånger per år.
Men, där fasaden är spikad är det fina kritvita prickar (=färg & ingen påväxt).

Så, nu när jag skall måla om blir det redigt rent inunder och gammal hederlig oljefärg med en liten burk rostskyddsfärg (zink) iblandat.

Skall jag skura huset 2-3 gånger per år som jag gjort i snart 10 år ger jag upp och emigrerar till Tunisien.

Vad tror Ni? Är det lagligt? Fungerar det?
Var köper man kopparsulfat numera?
Vilken färg målade Språkröret med?
En oljefärg som kritat blir ju bara mer mottaglig för mögel - fast å andra sidan lär den hålla sig blank och fin längre på skuggsidan där du antagligen har mest problem. Gammal hederlig oljefärg drabbas precis lika mycket som Ny ohederlig oljefärg (såvida du inte hittar en burk från 30-talet). Kan du köpa det i butik så är det ju lagligt i teorin, åtminstone så länge färg m. panel sitter på fasaden. Gissar att din fråga om huruvida det fungerar hänvisar till blandning av rostskyddsfärg och oljefärg; knappast. Som med de flesta ämnen folk petar i färgen så är de antingen verkningslösa pga utspädningen, eller så sabbar de färgen om de tillsätts i mängd som har verkningsgrad. De medel som färgindustrin använder är såpass giftiga att du inte får köpa / hantera dem själv.
 
Redigerat:
Någon som har prövat att blanda i Bensaltensid i färgen? Det ska visst vara toppen mot mögelpåväxt osv.
 
Tord_Lj skrev:
PS Har just funnit ut att det finns kopparsulfat i pulverform att köpa på nätet :)
Används inom hästsporten till hovar DS
Kopparsulfat är ju ett salt och det borde gå att lösa med bra resultat i vattenbaserade färger, men i oljebaserade kanske det blir knepigare? Dessutom får man nog räkna med en viss utfällning/urlakning pga regn så effekten avtar ju.
Men säkert väl värt att pröva.

Om jag får gissa så är slamfärg den lättaste färgen att lösa olika slags mögelgifter i eftersom den görs av både olja och vatten.
 
Redigerat:
Är det inte lite konstigt att de målat linoljefärgen på trä med så grov yta... känns inte som de gjort det efter konstens alla regler!?!?
 
och vem gör bara en strykning med linoljefärg? Läser man till exempel på Ottossons hemsida rekommenderar de 3 strykningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.