Har kommit över några lokaler o med den lyckan att dom finns i samma hyreshus där jag bor men tyvärr är dörren kass så jag funderar på att bygga en ny. Men då jag aldrig byggt en dörr så undrar jag vad som måste tänkas på. Dörren befinner sig inomhus o funderar på om inte 20mm spånskiva är tillräckligt stark men håller den sig från att börja skeva? Där trycke o gångjärn ska vara placerar jag plank 40mm tjock så det borde ju hålla för deras funktion. Några tankar om detta?
 
Min gissning är att den kommer skeva. Är det inte lättare att bygga en plankedörr med ett Z på ena sidan?
 
Jovars, men tror du att det skulle gå med vanligt byggvirke av gran? Kanske om man tar entum fyra hyvlat ståendes o lägger kärnvirket omlott o en skiva till på samma sätt men med bräderna liggandes o sammanfogar skivorna med bult?
 
Vad har du för krav på dörren? Springor ok? Inbrottsskydd eller bara en markering?

Varför bygga själv? Kul? Ekonomi? Udda mått?

Och välkommen till forumet!
 
Tack Nimhed!

Dörren ska funka som inbrottsskydd o se snygg ut till den milda grad där inga springor kan tillåtas!:)rolleyes:) Jag vill bygga den själv då jag tycker det är kul att bygga. Men denna dörr ska alltså vara stark o se proper/professionell ut, ha ett vanligt trycke (låskolc etc) o gångjärn o undrar då vad som uppfyller dessa krav enklast o billigast?
 
Enklast och billigast, måste vara att köpa en begagnad dörr.
 
Hm! Kanske får söka på begagnade dörrar då.
 
Meddela gärna hur det slutade :)
 
Japp det ska jag!
 
Varför inte köpa en ny ytterdörr bara?
För drygt 2000:- får du ju en en på bla BH.
 
Kollade med ett företag som enbart sålde dörrar o verkade kunna sin sak o dom sa att köper man dörr så ska man köpa tillhörande karm också för annars kan det vara så mycket som inte passar. Jag har inte tänkt att byta karm för nästa problem blir ju då att passa in karmen i hålet i väggen.Vet inte hur korrekt dom är i det dom sa om svårpassat då det ju bara är att mäta karm o sedan fota den o skriva in alla måtten på fotot. Då borde det ju vara tydligt hur dörren ska vara för att passa.
 
De har rätt i att man även ska byta karmen, det är endast i undantagsfall som man endast byter dörrbladet.
Om det är gammalt brukar det aldrig bli bra att endast byta dörrbladet.
Vad säger att den gamla karmen är rätt monterad och inte har eller kommer slå sig.
Utöver det så kan den nya dörren vara tyngre och då kanske inte karmen/karminfästningarna samt gångjärnen klarar tyngden även tröskeln kan ha rest sig (bågnat).
Om du endast byter dörrbladet i en äldre karm så får du räkna med att det det kan bli strul samt att det ev tätar dålig.
Att byta karmen är oftast inte speciellt svårt och brukar snabb så länge det inte är putsat mot dörrkarmen.
Det borde även vara billigare att köpa en ny dörr med karm än att beställa ett dörrblad så länge ni inte har en rätt ny dörr och kan köpa löst dörrblad direkt från de som tillverkat den befintliga dörren.
Gör då hellre som smiler säger och köp en ny dörr med medföljande karm på Bauhaus om det är av ekonomiska orsaker du över detta.
http://www.bauhaus.se/dorrar-fonster/utomhus/ytterdorrar.html

I övrigt så finns det folk på byggahus som gjord egna snygga dörrar, om du söker så borde du kunna hitta något.
 
Ok, då får jag börja vänja mig vid tanken på att även byta karm o ska förstås kolla hur den är satt i väggen. Egentligen spelar inte det ekonomiska någon roll o dessutom har hyresvärden sagt att dom betalar halva dörrbytet. Men får läsa på om karmbyte då jag aldrig gjort detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.