Inte så smart att använda expanderad cellplast under plattan, den tar till sig fukt och gör att isoleringsförmågan minskar, vilket kan leda till att värme läcker ut till väggar eller andra rum. Som då leder till fuktskador.
Ett annat problem är att den expanderade cellplasten har relativt dålig bärförmåga vilket kan ge sättningar och sprickor som i sin tur kan dra sönder rör och ledningar.
 
Atomic skrev:
Inte så smart att använda expanderad cellplast under plattan, den tar till sig fukt och gör att isoleringsförmågan minskar, vilket kan leda till att värme läcker ut till väggar eller andra rum. Som då leder till fuktskador.
Ett annat problem är att den expanderade cellplasten har relativt dålig bärförmåga vilket kan ge sättningar och sprickor som i sin tur kan dra sönder rör och ledningar.
Vad menar du med expanderad cellplast?
Vilken cellplast är ok att använda?
 
http://www.kvalitetsansvariga.se/ansvar/karf3.htm

Sen kan man ju fråga om det är en issue för oss som bilar upp ett källargolv med fegt säkerhetsavstånd till befintliga väggar...

Att ställa ett helt hus på 200mm Isodrän skulle inte jag heller göra :cool: I och för sig skulle jag inte ställa ett nytt hus på x mm "plast" isolering/dränering oavsett vad proffsen säger
 
Intressant länk - undrar hur kontroversiellt det där är egentligen.

Jag tolkade det där som att varken "vanlig" cellplast eller isodrän är bra att lägga under huset - vad lägger man där då?

Vad man lägger under ett källargolv spelar antagligen ingen roll ur belastningssynpunkt.
 
Det finns 2 huvudtyper av cellplast, en färgad (rosa, blå, grön) alla färjade är extruderade cellplaster. De andra helvita är expanderade dvs. ihoppressade frigolitkulor.
Dessa cellplaster har mellanrum mellan kulorna i vilka vatten kan tränga in, så de är mest lämpade i väggar och tak. Eftersom de ej heller tål så mycket belastning.
Trampa på en vit cellplast och den deformeras!!
 
Det där med att vita cellplaster ej tål belastningar är en saning med modifikation. EPS-kvaliteter typ S 60 tål 60 kpa vid korttidsbelastning samt ca 20 kpa vid långtidsbelastning. Går man upp i kvalitet t.ex. S300 så har man en korttidsbelastning på 300 kpa samt ca 110 kpa vid långtidsbelastning.
Vad innebär då dessa kpa i praktiken?
Jo 60 kpa innebär 60 000 N/ m2 och det betyder 6 000 kg/ m2 eller 4 st. Volvo S80 lastat på varje kvadratmeter cellplast.
Med andra ord så är belastningsegenskaperna för expanderade och extruderade cellplaster fullt jämförbara.
Nu läggs ju cellplasten under en hel platta där trycket fördelas jämt över hela ytan.
Så deformartion behöver man knappast oroa sig för. Vad man däremot inte kan säga annat än genom beräkningar är hur det kommer att fungera om säg 50 år.

Expanderade cellplaster kan absorbera något mer vätska än extruderade, men knappast något att oroa sig för. Även om vissa säger att cellplast är kapilärbrytande så lägger man nog normalt ett lager under av t.ex. tvättad makadam.
 
Intressant att ja hitta denna tråd...
Årets trådlyft?

Hursomhelst... Tror jag gjort världens miss... Lagt för dålig isolering under plattan...

Jag gissar s60 eller s80 svårt att känna skillnad på den isolering jag har kvar jämfört med ny s80 ja köpt på byggmax..

Ett garage på 135 m2....

När jag stampar på plattan hör man vibrationer... Det känns inte bra tycker jag, samtidigt som man här tydligen ska kunna ha 4 volvo per m2?
 
Redigerat:
ingen som har några kloka synpunkter?

dåligt med sömn inatt då man grubblat på detta... bila upp 135 m2 platta å göra en ny, alltså gör om gör rätt? känns lite synd om man säger så...
 
Lite vibrationer är normalt att känna även i en gjuten platta.
Jag har S100 under min platta och jag vill minnas att det gick att känna små vibrationer om en vuxen person hoppade på plattan.

En 10cm platta med 6150 nät fördelar ut belastningarna på ett mycket stort område, jag skulle inte vara orolig att använda S60 under ett normalt garage.

Har du använt kantelement så är dessa antagligen i bättre (kanske S200) kvalitet, och det är ju kantbalken som tar all vikt från väggar och tak.
 
Det okloka måste vara att bila upp en färdig platta bara för att hela garaget riskerar att hamna 1cm lägre om 35 år. Har du gjutit och armerat plattan på lämpligt vis kommer detta fungera utmärkt.
 
tack för lite lugnande ord...

jag gjorde egna kantelement i samma cellplast, under kantbalken finns 17cm cellplast och under plattan är det 27 cm.

plattan är ca 15-17 cm tjock med 6150 armering

kantbalken är ca 20x27 med 4 st 12mm armeringsjärn runtom samt egentillverkade villabyglar i 8 eller 10mm armeringsjärn, minns ej exakt. fördelade ca cc60 runt plattan

plattans storlek är 9,2x14,4 meter.

jag har även funderat om man ska ta bort kantelementen i cellplast och gjuta på kantbalken direkt ner mot marken, samt förbinda det med armeringsjärn inborrat i plattan... så den nya kantbalken står direkt på backen typ... men en stor köldbrygga bildas på samma gång...

men det kanske är bättre att vänta och se hur den beter sig. den borde fungera som "flytande" idagsläget, dock är plattan förbunden med armeringsjärn inborrat i tidigare garage 8 meter mitt på ena långsidan så här sätter den sig inte..

den kommer då luta 1 cm om 35 år om mathiasS teori stämmer...


en sak till om detta... har haft kanten motfylld sedan gjutning och det har vuxit in rätt grova rötter rätt in i cellplasten typ 4-5mm grova. det var pga detta jag började undersöka cellplasten... tänkte att, kan rötter växa rätt in... hur stabilt är det egentligen?
 
Din platta tål alltså 2ton/m2 i långtidslast, vilket i ditt fall ger 265ton, även om egenvikten i din platta är ca 40-45 ton så blir det en hel del över till belastningar.
Eftersom din platta är så pass tjock så kommer den antagligen fördela ut alla laster över större delen av plattan.

Som sagt, jag skulle inte ha sovit dåligt pga detta.
 
O
jag skulle nog sovit mycket sämre av att behöva bila upp hela plattan.... sov gott! ;)
 
tack tack tack och åter tack!

då ska jag inte ens fundera på att gjuta på kantbalken till marken...

tack igen :)

(blir nästan tårögd... kan vara kombination av lite sömn med :) )
 
...jag sa inte att det kommer luta en centimeter. Jag sa att hela garaget kommer ligga en centimeter lägre om 35 år. Det går nog att leva med.

Jag föreslår att du kör på. Fippla med kantbalken verkar även det onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.