hej undrar om någon känner till något hobbysnickeri norr om Stockholm med lite maskiner där man kan "hyra" in sig?
 
Helt klart intressant, tyvärr inte norr om stan.. Har du fler alternativ på lager ?
 
Jag tror du skall vara glad att det fanns en i sthlm.
Googel is your best friend.

Pär
 
Jag har för tillfället till ett Hobbyrum i mitt hyreshus men bävar för den dag jag ska flytta (förmodligen norr om stan)

Därför har jag också letat efter snickeriföreningar och dyl. men inte hittat någon. I mitt sökande har jag kommit fram till några potentiella lösningar.

1. Stockholm Makerspace har ju lokaler inne i stan. Det är inte specifikt inriktat på träarbeten men tanken är ju inte omöjlig att om man blir aktiv också kan hjälpa till att inreda ett rum för träbearbetning. Kräver såklart en del jobb men det gäller vara kreativ när lokalbristen är så brutal som i Stockholm. Stockholm Makerspace behöver nog fler aktiva medlemmar. Alternativt kanske man kan få tips på lokaler från folk i Makerspace-miljön?

2. Höra med skolor och slöjdlokaler som står kvällar och helger.

Båda min förslag är lite långsökta, men de enda alternativen jag lyckats komma på för att lösa mitt problem (och uppenbarligen ditt).
 
Jag har varit sugen på att dra igång ett snickeri likt Gyllene Spiken, fast norr om Stockholm. Svårt att få till så låga medlemsavgifter som dom har dock, om man behöver köpa in alla maskiner. Det bästa vore nog om man hittade en existerande lokal (tex skola, om det finns några såna kvar) som man kunde hyra in sig på kvällstid.
 
  • Gilla
lercoo och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
För många år sedan var det några hobbysnickare som höll till i Jakobsbergs gymnasiums lokaler. Ingen aning om de är där fortfarande. Har tyvärr heller inga namn på de som var där. Men man kan alltid ringa dit och fråga.
 
Vad skulle ni betala för att snickra i Stockholmsområdet i en fullt utrustad lokal med tillgång alla dagar i veckan?
 
Beror ju på typ allt och är helt omöjligt att svara på.

Hur mycket tänkte du snickra? Jobba med det eller hobby? En eller 40 timmar i veckan? Hur långt är det till lokalen? Kan man väsnas på obekväma tider utan att grannarna klagar? Hur mycket värderar du att kunna snickra och hur förhåller detta sig till disponibel inkomst? Hur många andra är det i snickeriet, riskerar det att bli trångt på kvällar och helger? Vem pysslar om maskiner och verktyg, har man egna handverktyg eller dom är gemensamma? Har man fast plats eller allt man håller på med ska plockas fram och plockas undan efter avslutat pass?...osv osv...

Som sagt, omöjligt att svara på. Speciellt den frågan om hur mycket snickrande är värt för dig, för mig är det värt åtskilliga tusenlappar i månaden men det är jag det.
 
Jag inser efter Olas svar att man kan tolka inlägget nedan på massor med olika sätt...

ljungpiparen skrev:
Vad skulle ni betala för att snickra i Stockholmsområdet i en fullt utrustad lokal med tillgång alla dagar i veckan?
Min tolkning var att ljungpiparen hade en fantastisk lokal till förfogande och ville hyra ut den till forummedlemmar men det kanske inte var så det var tänkt?

Hursomhelst, när jag läste om Gyllene spiken ovan kände jag plötsligt en längtan att flytta till Stockholm. En dylik förening skulle jag nog gå med i tämligen omgående om jag bodde rimligt nära. Så mitt svar blir nog att med 1500-2000kr/halvår i avgifter så skulle i alla fall inte jag tveka även om jag bara är hobbysnickare med försvinnande få timmar att förfoga över.
 
Aha. Ja om jag läser det igen är det nog troligare att det är på det hållet.

Hursomhelst är många av mina frågor relevanta även i en "uthyresannons".
 
Finns en annons på blocket om del i snickeriverkstad vid slussen om det är någon som bor mer centralt som är peppad. Kollade med dem och de tog 3000kr i månaden. Då har man ett eget bås för sina prylar och montering. Har också sett att nära liljeholmen fanns en liknande lösning som kostade ca 2000kr (tror jag....). Blev eget i källaren för mig då jag inser att timmarna utanför hemmet är begränsade med tre småttingar. När de somnat är det smidigare att kliva ner i källaren även om utrrymmet är allt annat än stort där jag huserar.....
 
Den i slussen har bara hobbymaskiner. Jag skulle inte betala 3000 i mån för den maskinparken
 
tänker att det beror på vilka behov man har och om det finns intäkter kopplade till snickrandet.... Kul att det finns några alternativ alls :rolleyes:
 
Det är klart det beror på vilka behov man har. Men även om jag är ren nybörjare och inte har någon som helst koll så är det mycket pengar för det man får tycker jag. Men vist vissa lokaler i sthlm är väldigt dyra medans andra lokaler kan vara billiga även på samma adress.

Om man jämför med gyllene spikens priser och deras professionella maskinpark är slussen alternativet dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.