Du får väll anmäla det till Arn och se vad de har för åsikt.
 
Nu vet jag inte hur mycket damm det var i maskinen men var det väldigt mycket så kan man väll inte klandra Bosch
 
TuXy skrev:
Vad har du för märke på dina maskiner som håller nu när man inte kan räkna Bosch till ett kvalitetsmärke längre?
Faktiskt Blå Bosch (y)
Nu har de några år på nacken, köpta 2008 bägge två, och Bosch har säkert ändrat konstruktionerna. (För att spara pengar?) Periodvis har de gått mycket, bland annat en 230mm maskin som fått käka massor av ölandssten och det dammar vill jag lova. Långa tider i skåpet också.
 
Polos skrev:
Nu vet jag inte hur mycket damm det var i maskinen men var det väldigt mycket så kan man väll inte klandra Bosch
Jo det tycker jag faktiskt. En vinkelslip ska vara konstruerad för att klara damm. Både stendamm och metalldamm. En vinkelslip producerar ju damm det är liksom en naturlig bieffekt av att slipa eller kapa med den. Om den inte tål massor av damm så är den faktiskt helt oanvändbar.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Eld skrev:
Jo det tycker jag faktiskt. En vinkelslip ska vara konstruerad för att klara damm. Både stendamm och metalldamm. En vinkelslip producerar ju damm det är liksom en naturlig bieffekt av att slipa eller kapa med den. Om den inte tål massor av damm så är den faktiskt helt oanvändbar.
En bil ska tåla vatten man ska kunna kör i regn , men du kan inte dränka en bil och tro att du kan köra den efteråt .
Klart en vinkelslip ska tåla damm men hur mycket ? Ingen här vet hur mycket damm det var i maskinen så att dra förhastade slutsatser att Bosch är skit är lite överdrivet
 
Jag kan hålla med om att ifall du proppar maskinen full med damm, alltså inte bara kör den i den dammiga miljö maskinen själv skapar, utan trycker ner den i en säck med cement. Ja då kanske maskinen får fallera. Men om maskinen körs i den miljö maskinen själv skapar, det skall den tåla.

Och något annat har inte framkommit i tråden.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
TuXy skrev:
Vad har du för märke på dina maskiner som håller nu när man inte kan räkna Bosch till ett kvalitetsmärke längre?
Jag har en röd flex från 80-talet som jag använder väldigt ofta i jobbet, den är min personligen men har fått följa med när jag bytt jobb då den är odödlig.
Jag har även en större Hitachi som säkert är lika gammal och även den bara går och går.

Jag värderar inte bosch lika högt som andra här då jag dödat väldigt många bosch maskiner genom åren men bosch har alltid hanterat garantier väldigt bra.
Jag tycker TS bör ta direktkontakt med bosch.
 
B
TuXy skrev:
...
I butiken frågade jag efter den mest hållbara maskinen och fick rådet att köpa en blå Bosch, närmre bestämt en Bosch GWS 12-125 CI.

...

Deras motivering lyder att det har kommit smuts i maskinen.

...

när jag gått in hos återförsäljaren och frågat efter en maskin specifikt för mitt ändamål?

...
Frågade du efter den tåligaste som du skrivit eller en som skulle klara att slipa bort kallasfalt?

Damm som alla skriver om i tråden tror inte jag är problemet utan större partiklar. Dessa är gissningsvis inte heller lika torra som damm från sten/betong utan kletar fast i maskinen när de värms upp av motorn. Detta är bara antaganden då jag själv inte slipat kallasfalt.

Dessa två punkter i manualen är lite intressant:
Rengör regelbundet elverktygets ventilationsöpp-
ningar. Motorfläkten drar in damm i huset och en kraftig
anhopning av metalldamm kan orsaka farliga elströmmar.
Ändamålsenlig användning
Elverktyget är avsett för skrubbning av metall, sten och kera-
mik och för borrning i kakel.
Vid kapning med bundna slipmedel måste ett speciellt
sprängskydd användas.
Vid kapning i sten bör en tillräckligt god dammutsugning
anordnas.
I kombination med handskydd (tillbehör) kan elverktyget
användas för borstning och slipning med elastiska sliprondel-
ler.
Elverktyget är endast lämpligt för torrbearbetning.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Polos skrev:
En bil ska tåla vatten man ska kunna kör i regn , men du kan inte dränka en bil och tro att du kan köra den efteråt
Bara om det är en Toyota...:)
[video=youtube;xnWKz7Cthkk]https://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk[/video]
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Givetvis har följt de instruktioner som står i manualen och i Boschs egna instruktioner står att den är till för att slipa metall, sten, betong osv med.

"Rengör regelbundet elverktygets ventilationsöpp-
ningar. Motorfläkten drar in damm i huset och en kraftig
anhopning av metalldamm kan orsaka farliga elströmmar."

Ventilationsöppningar, ja ärligt talat har jag rengjort hela maskinen från damm. Dock har det inte direkt fastnat något damm vid ventilationsöppningarna att rengöra. Jag har dock rengjort det för att per automatik friskriva mig från den punkten.

Givetvis har maskinen ej dränkts i damm utan använts för att slipa med vilket alltså är det egenproducerade dammet/smutset som kommit in i maskinen. Maskinen har dessutom använts utomhus vilket talar för god ventilation. Ej heller något vatten eller ens metalldamm har nått maskinen.



Jag pratade med Bosch även idag och deras försäljningschef ska undersöka saker och se om det går att lösa.
Killen i supporten menade på att felbeskrivningen från ÅF var otydlig och ansåg sig förstå sig på ärendet lite mer nu efter mitt senaste samtal där jag ifrågasatte vinkelslipens funktion om den nu inte tål det damm den själv alstrar.
 
TuXy skrev:
Jag pratade med Bosch även idag och deras försäljningschef ska undersöka saker och se om det går att lösa.
Killen i supporten menade på att felbeskrivningen från ÅF var otydlig och ansåg sig förstå sig på ärendet lite mer nu efter mitt senaste samtal där jag ifrågasatte vinkelslipens funktion om den nu inte tål det damm den själv alstrar.
Det låter lite bättre, jag hade blivit väldigt förvånad om Bosch inte löser detta och ger dig en ny maskin.
 
Skulle ju vara lite kul att veta vad dammet ställt till med i maskinen. Generellt sett så tror jag de flesta vinkelslipar drivs av luftkylda allströmsmotorer och då får man ju räkna med att fläkten kommer dra in en del skit i maskinen. Jag har sett motorer där lindningen i rotorn blir sönder blästrad men att detta skulle uppstå på så kort tid är ju inte rimligt.

Ett annat inte helt ovanligt fel är att skiten hindrar kolen att "glida" i kolhållaren och därför slutar maskinen att funka. Men då skulle ju maskinen lätt lagas genom lite renblåsning.

Oavsett så låter det helt fel att en vinkelslip skall börja få problem av damm på så kort användning. Detta borde även Bosch innerst inne veta och därmed ersätta TS med ny maskin eller reparerad maskin.

Jag tycker TS skall fråga vad som är fel på maskinen eftersom de hävdar att det inte skall gå på garanti så borde man kunna få en motivering.
 
Redigerat:
Jag hade en liknande historia med en Makita 220 mm maskin. Skulle skära spår i betonggolv och slipa ojämnheter så jag ville ha en stadig "säker" maskin.
Efter andra dagen blev den superseg och säkringen började lösa ut.
Tillbaka med den och fick samma besked som du att jag använt den för hårt och "fel".
Medan jag hade maskinen inne på reparation köpte jag en Alpha Tools för ungefär 10% av priset på Makita.
Jag fick till slut pengarna tillbaka för Makitan, efter många, många samtal och till slut generalagenten...

Alpha Tools maskinen?
Ja, den använder jag fortfarande idag, två husrenoveringar (ett betonghus) och ett par slipade betongaltaner senare tuffar den som tåget och jag brukar inte ens putsa av den speciella noga... Att tänderna skallrar två dagar efter ännu får jag leva med...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Polos skrev:
Nu vet jag inte hur mycket damm det var i maskinen men var det väldigt mycket så kan man väll inte klandra Bosch
Kan förstå din poäng om det handlar om en mobiltelefon eller en liknande produkt som inte ska utsättas för damm, men här pratar vi väl om en vinkelslip som genererar damm! Om Bosch tillverkar en produkt som genererar damm men som samtidigt inte tål damm så borde man väl kunna klandra Bosch särskilt om någon lyckas knäcka maskinen på någon dag utan att ha frångått instruktionerna.
 
mr_bygg skrev:
Kan förstå din poäng om det handlar om en mobiltelefon eller en liknande produkt som inte ska utsättas för damm, men här pratar vi väl om en vinkelslip som genererar damm! Om Bosch tillverkar en produkt som genererar damm men som samtidigt inte tål damm så borde man väl kunna klandra Bosch särskilt om någon lyckas knäcka maskinen på någon dag utan att ha frångått instruktionerna.
Den tål damm men inte hur mycket som helst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.