Det är bara att inse, att fönster släpper ut mest värme i hela huset. Oavsett hur dyra eller bra de anses vara, så är fönster energitjuvar. Skillnaden vad gäller isoleringsgrad är tämligen liten. Man spar aldrig in de extra pengarna som de dyraste fönsterna kostar. Några direkt dåliga fönster säljs inte idag.
 
H
Sen vi bytte fönster så är det varmt, nästan för varmt. Så jag vet inte om jag håller med dig riktigt, beror iochförsig vilket energivärde fönstren har.
 
Kan rekommendera träfönster från Malec i Polen. Bra firma, bra kvalitet i hantverket, kostar hälften. Vi har köpt ett 50-tal fönster från dem. (se separat tråd).
 
Kolla Villafönster. Syster bytte alla fönster i sin kåk till Vridfönster med alu-utsida från Villafönster.


Bra kvalitet och riktigt bra pris. Enda är väl persiennerna som löper i spår på insidan som kändes rangliga. Föredrar mellanliggande, men det funkar ju inte på 3-glas tyvärr
 
AG A skrev:
Det är bara att inse, att fönster släpper ut mest värme i hela huset. Oavsett hur dyra eller bra de anses vara, så är fönster energitjuvar.
Beror lite på vilket hus man har. Mina källarväggar i putsad betonghålsten från 1937 har troligen U-värde runt 2,0 medan mina nya fönster har 1,0.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Beror lite på vilket hus man har. Mina källarväggar i putsad betonghålsten från 1937 har troligen U-värde runt 2,0 medan mina nya fönster har 1,0.
Haha...tänkte inte på det.
Hursomhelst är det ungefär det jag vill säga. Alla nya fönster, oavsett kvalitet pris ligger kring 1,0 i U-värde. Vilket i förhållande till en modern regelvägg är väldigt högt. Ett fönster med 0.9 eller 1,1 gör ingen större skillnad. Det tar många år att spara in 6-7000 kr/per fönster, vilket är den ungefärliga prisskillnaden mellan ett billigare och dyraste fönster.
 
Tack, för all hjälp som ni har bistått med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.