Hej!
Bor i radhus från 50-talet byggt helt i betong/lättbetong. I källaren finns en tvättstuga med plastmatta på golv och putsade väggar. Vet inte hur gammal mattan är men den ser hel ut, tyvärr så är den fantastiskt ful. Golvbrunnen är aldrig bytt och i gjutjärn. Vi funderar nu på om vi kan lägga klinker på mattan och låta bli att byta golvbrunnen, har så många andra ställen att lägga tid och pengar. Hur gör man detta på bästa sätt? Vad kan bli galet om man inte byter brunnen? Vi ser detta mest som en kosmetisk förändring, ev tillfällig då föreningen kanske gör stambyte de närmsta åren och då ryker förstås klinker och allt.
Det finns ingen isolering under källargolvet och golvbrunnen kommer bara användas av tvättmaskinen och avlopp från handfat.

Det står mellan detta alternativ, att göra ingenting eller att själva bekosta stambyte och helrenovering av tvättstugan, det senare alternativet är inte aktuellt. Tänker att om vi bara lägger klinker så försämrar det ingenting funktionsmässigt och det vi riskerar är att de pengar vi lagt på material ryker vid framtida stambyten men det är det enligt oss värt, men vi kanske missar något viktigt?

Tacksam för synpunkter!
 
Hade aldrig gjort så. Om ni vill behålla brunnen så ta i vart fall bort den äckliga mattan innan ni lägger klinker. Risken är att allt klinker släpper pga mattans egenskaper, sen är mattan säkerligen ganska äcklig undertill pga lim och fukt.

Att bila ur brunnen och ersätta den med en ny är ingen konst.
 
Räkna med att rör från 50-talet är i slutet av sin livslängd. Det vore väl rätt dumt att lägga klinker nu bara för att behöva bila upp och byta avloppsrör om ett år igen?

Det är inga stora summor det handlar om; hyra en bilningsmaskin en dag, köpa en skarvmuff och några meter nya avloppsrör och en ny brunn, och några säckar betong.
 
Fast att säga att bila ur och byta brunn inte är någon konst är väl lätt för den som kan och har tid? Vi varken kan eller vill göra det själva och då handlar det alldeles säkert om en kännbar kostnad.

B8q: Vi är medvetna om att ett stambyte kan vara nödvändigt inom några år, de ska dock vara i gott skick än så länge vad vi har fått höra. Håller med om att det bästa vore att byta allt och få det rätt och bra på en gång men då vi inte kan göra detta själva så blir det dyrt. Gör vi däremot en tillfällig lösning som kostar några tusen och föreningen bestämmer sig för stambyte om säg fem år så är det just några tusen vi har lagt ut, inte kostnaden för ett helt stambyte. Vi hade tänkt annorlunda om det inte varit en bostadsrätt.
 
Det största problemet med att lägga klinker på mattan är att du inte längre ser eventuella skador som kan uppstå i mattan. Det finns också risk för att primer/fix förstör mattan över tid och då har du inget fuktskydd kvar.

Om ni vill fräscha upp så måla istället mattan, det är både enklare och billigare.
 
Aha, hade ingen aning om att mattan kunde bli förstörd av det. Ang fuktskydd, är det nödvändigt med fuktskydd i tvättstuga i källare? Om man skulle ta bort mattan innan klinker, behöver man tätskikt då?
Ska fundera på målning istället, det skulle helt klart bli ett lyft det med även om jag föredrar klinker.
 
Från 50taöet, finns garanterat inget förutom schaktbotten lite sandblandad makadam och sen betongplattan så det där med fuktskydd kan du glömma om du inte tänker ha tvättstugan som pool. På sin höjd kan du sätta en brunnsmanchett runt den nya brunnen om du kommer ha mycket fritt vatten som skall rinna mot brunnen. Har du rör direkt ned från tex tvättställ och maskin kan du skippa även den.

Riv bort mattan, slipa bort limresterna och lägg ett billigt klinker om ni vill snygga till utan att förbättra.
 
Ska man göra det jobbet så ska man också byta brunnen och lägga den klinker man verkligen vill ha. Annars är man bara dumsnål :)
 
Menar du om man river bort och slipar?
Jag funderar lite kring hur bortrivningen går till rent praktiskt, har tidigare slitit bort limmad plastmatta från vanliga rum utan svårigheter men denna känns som att den sitter som berget. Använder man sig av nåt specialverktyg?
 
@Mexitegel jag tycker , ursäkta Ts, att Ts gjort klart att han just vill göra en "dumsnål" lösning. Hans hus, han som bestämmer. Därför kommer jag med förslag på enkla lösningar som inte kostar massa tid och pengar (just nu).

Bra till plastmatta på golv är en vass barkspade och lite vilja. Limmet tar du lättast med en betongväggslip med dammsugare till.
 
Steinmeister skrev:
@Mexitegel jag tycker , ursäkta Ts, att Ts gjort klart att han just vill göra en "dumsnål" lösning. Hans hus, han som bestämmer. Därför kommer jag med förslag på enkla lösningar som inte kostar massa tid och pengar (just nu).

Bra till plastmatta på golv är en vass barkspade och lite vilja. Limmet tar du lättast med en betongväggslip med dammsugare till.
Jag vet att min lösning inte är den bästa men att kalla den dumsnål känns inte rätt heller. Om vi skulle välja att göra det ordentligt nu så måste vi bekosta ett helt stambyte själva istället för att lägga ut lite pengar nu för att få det trevligare under de år som vi väntar på att föreningen ska besluta om ett stambyte som bekostas av föreningen. Dumt vore att frivilligt ta den kostnaden helt själv, anser jag.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Ligger det i röret :) hos föreningen bör du absolut inte bekosta det själv innan du vet mer, absolut inte om du tänker låte hantverkare göra jobbet.
 
När det gäller borttagning av plastmatta så har jag sett proffs köra med en maskin som har en vibrerande kniv/bredspackel fram. maskinen går på hjul ungefär stor som en gräsklippare. Den skalar bort mattan som om du skär ost med osthyvel.

Gissar att dylika maskiner finns att hyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.