Ska byta ut 22 fönster och har tagit in offerter från Mockfjärds och Hemmafönster. Har förstått att just dessa ligger rätt högt i pris. En Veluxfirma har också varit här och de deklarerade att PVC fönster var absolut bäst. Vi vill dock inte ha detta då det känns lite B... Går ju inte att reparera utan då blir det ett till fönsterbyte om något händer.
Eftersom vi har andra stora utgifter för resten av huset så letar vi efter fönster som är snygga, har bra U-värde, 3-glas, helst vridfönster, helst aluminium/trä men som inte är svindyra! Några som har några tips? Traryd? SP? Outline? Andra märken? Jag vet inte riktigt vilket märke som Hemmafönster saluför men om några av er har koll på dem så skriv gärna vad ni tycker!
Hur ofta måste man sköta underhåll på endast träfönster? På trä/alu?
 
  • Gilla
Emar
  • Laddar…
Sunnerbo, Traryd och Sp fönster ligger nog lite lägre men håller alla ba kvalitet
 
Jag köpte Outline alu/trä tvåluftsfönster öppningsbara utåt för ett par år sedan när jag tog upp en öppning för altandörr+fönster.

Mina erfarenheter av de fönstren hittills: Bra kvalitet, känns gediget i gångjärn, handtag, lister mm. Bra ljudisolering (speciellt om jag jämför med husets övriga fönster, som bara är tvåglas).
Det enda negativa tycker jag är att de har en lite väl grov ram runt fönstren, det blir lite mindre glasyta än många andra tillverkare. De ger inget smäckert intryck precis.
 
b8q skrev:
Jag köpte Outline alu/trä tvåluftsfönster öppningsbara utåt för ett par år sedan när jag tog upp en öppning för altandörr+fönster.

Mina erfarenheter av de fönstren hittills: Bra kvalitet, känns gediget i gångjärn, handtag, lister mm. Bra ljudisolering (speciellt om jag jämför med husets övriga fönster, som bara är tvåglas).
Det enda negativa tycker jag är att de har en lite väl grov ram runt fönstren, det blir lite mindre glasyta än många andra tillverkare. De ger inget smäckert intryck precis.

Har du bara öppningsbara eller har du fasta också? Några skall vara fasta och jag vill inte ha så stor skillnad estetiskt på dem...
 
Nej, jag har bara öppningsbara. Men jag kollade upp särskilt att glasytan i altandörren skulle linjera med glasytan i fönstren bredvid, och det gör den.
 
Jag har Outline (3-glas aluminiumklädda) i hela nybygget, ca 30st enheter. Blandat fasta och vridfönster samt 3st helglasade dörrar.

Jag har inget att klaga på, jag upplever dem likvärdiga i kvalitet jämfört med andra Svensktillverkade fönster.
 
Ok, tack!
 
Gabbe1 skrev:
Jag har Outline (3-glas aluminiumklädda) i hela nybygget, ca 30st enheter. Blandat fasta och vridfönster samt 3st helglasade dörrar.

Jag har inget att klaga på, jag upplever dem likvärdiga i kvalitet jämfört med andra Svensktillverkade fönster.
Var det länge sedan du satte in dem? Hur mycket gav du för dem?
 
Kotteluringen skrev:
Var det länge sedan du satte in dem? Hur mycket gav du för dem?
Vi flyttade in i huset för två år sedan, fönsterna monterades för snart tre år sedan.

Jag gav ca 100papp för mina fönster och dörrar.
 
H
Mockfjärd är otroligt dyra. Finns inte rim o reson. Skippa dessa!
Flera som jag känner inkl. oss har fått offerter från dem och de har skrattretande priser. Eller rättare sagt, det är inte svårt att hålla sig för skratt. Med ett samtal med dem så slog han 30000 direkt, men låg ändå över de andra med 50000.
Frågade vad det berodde på att deras priser var så höga, om de tillverkade mindre serier än t.ex Elitfönster, men han svarade att det gjorde de minsann inte. Vi köpte Elitfönster med aluminium, superenegi. Vi betalade utan ROT, inkl. rivning av gamla fönster, insättning av nyafoder, och plåtararbete, inkl. allt material. 6 fönster, 1 helglasad altandörr säkerhetsdörr och 2 st dubbla balkokondörrar. 100.000 inkl. moms. Nu tror jag att vi fick 20-30 % på fönstren, det var någon kampanj på Elitfönster, det brukar det vara hos Beijer på vårkanten.
Nedan är en länk till en test från 2011. När du får fönstren titta så allt ser ok ut innan du lossar fönstren (brukar komma ståenes på pallar) FOTA alla fönster så kan ingen komma att säga att du har skadat dem själv. Vi valde Elitfönster för att de var bäst i test, snygga och aluminium, stänger ute ljud bra också. Det var dock fel i glaset på ett fönster men de kom och bytte ut den kassetten.
http://smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/guide_-_10_energifönster.html
 
Redigerat:
Jag fick väldigt bra känsla för Westcoast windows när jag pratade med dem. Snygga fönster dessutom. Har bara fått en budgetoffert från dem med ett ganska högt pris. De verkar aldrig ha kampanj vilket jag inte vet om det säger något om att de har tillräckligt mycket försäljning eller om det bara är så de jobbar. Skulle vara intressant att höra från folk som köpt Westcoast fönster.
 
Vi lät sätta in fönster från Tanumsfönster. Totalofferten (material + arbete) var lägre än från firman som satte in Elitfönster, men det avgörande för oss var att Tanumsfönster kunde leverera vårt stora matrumsfönster som öppningsbart.

Jag har inget att anmärka på kvaliteten, de känns väldigt gedigna. Det är ett par av källarfönstren som har kärvat lite (de är topphängda och relativt låga i höjdled, så det är väldigt små toleranser), men då har deras servicesnickare kommit snabbt och åtgärdat i sitt portabla snickeri.
 
H
kuntri skrev:
Jag fick väldigt bra känsla för Westcoast windows när jag pratade med dem. Snygga fönster dessutom. Har bara fått en budgetoffert från dem med ett ganska högt pris. De verkar aldrig ha kampanj vilket jag inte vet om det säger något om att de har tillräckligt mycket försäljning eller om det bara är så de jobbar. Skulle vara intressant att höra från folk som köpt Westcoast fönster.
De står med i testet också. Har dock inte någon erfarenhet av dessa. Tanumsfönster är lite skamligare enl. Firman som satte in våra fönster och de var inte återförsäljare av något speciellt fönstermärke.
 
Vi har nu 12 st Outline-fönster. Det första sattes in för fem år sen och det senaste för två veckor sedan. Inga av dem har aluminium, fyra av dem är fasta. Vi är väldigt nöjda och det syns att de är tillverkade i samma fabrik som Elitfönster för de är nästan identiska med de Elitfönster vi har i övrigt. Enligt personal på Hornbach skiljer endast glaset mellan de båda fabrikaten. Hornbach har ständigt 35% lägre pris än Outlines listpris. På lagerförda fönster brukar det vara ännu större avdrag. K-rauta har ibland 30-35% rabatt på Outline.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.