S
Jag och frugan går i tankarna på att bli särbos, ingen av oss vill då bo ensam i det här huset då det är för stort. Jag har läst så jävla mkt att jag knappt vågar sätta ut huset på annons pga. dolda fel.

För mig känns det helt absurdt att jag ska stå till svars för dolda fel 10 år fram i tiden på ett 45 år gammalt hus.

Vi kommer att upplysa köpare om de brister vi vet om, såklart. Vi har rivit ut nedgjutna reglar i hela källarplan och bytt mot nivellgolv, dock ej med fläkt då jag pratade med en snickare som inte tyckte det skulle behövas. Om han har rätt eller fel får tiden avvisa.

Hur som helst, om jag varudeklarerar huset för en massa pengar, är jag då skyddad mot dolda fel eller finns det massa klausuler från FB's sida där dom t.ex friskriver sig dolda fel på vissa områden. Jag ska som ensamstående med 1 årig dotter på halvtid köpa ett nytt hus, har inte råd med några rättsprocesser och så vidare.

Vad jag har förstått så är friskrivningsklausuler värdeminskande, samtidigt som dom inte är gällande heller. Så man sänker priset för ingenting för att domstolen inte godtar en "allmänt skriven" friskrivningsklausul.
 
Till att börja med så skall du inte oroa dig så mycket för dolda fel. Det är rätt ovanligt att köpare får rätt i sådana processer.

Varudeklarerat är så vitt jag förstår en av de bättre varianterna på dolda felsförsäkringar, framförallt för köparen. Utan att ha detaljkoll på exakt hur den försäkringen är upplagd, så kan jag säga att doldafelsförsäkringar generellt har en hel del friskrivningar, dvs. du blir inte totalt skyddad som säljare.

Väldigt vanligt är att installationer, både el och VVS exkluderas. Dvs. OM köparen hittar ett problem på el eller VVS, och lyckas få det klassat som dolt fel, så blir säljaren ersättningsskyldig. Jag vet inte om just varudkelarerat har denna begränsning, som jag personligen tycker är den allvarligaste.

Ofta ingår inte kompelemntbyggnader, utan bara huvudbyggnaden (dock ofta rätt billiga fel på komplementbyggnader). Samma sak gäller förhållanden på tomten (tänk nedgrävda gifttunnor/gammal oljetank).

Men som sagt, jag tycker inte man skall gå och gruva sig över risken för dolda felanspråk från en köpare.

Det som är rätt vanligt är att okunniga köpare ropar dolt fel för något, som säljare blir man rädd. När köparen sedan drar det vidare till advokat så avråder advokaten oftast från åtgärd, och du hör inte mer som säljare. I några fall så kommer det kravbrev från en advokat, då får man nog tyvärr prata med en advokat själv, rättsskyddet i hemförsäkringen kan då börja ta kostnader. Oftast blir det ett par brev fram och tillbaka.
 
S
Okay, jo jag har förstått att det är ganska svårt att få något klassat som dolt fel.

Men för att ta några exempel, huset är byggt enligt 70talets "standard" med tryckt syll som ligger på toppen av källarväggarna, det är ju ett fel i dagens mått, men samtidigt har det stått i 45 år nu utan problem. Om säljaren får problem nästa år kan det bli dolt fel?

Diffusionsspärren till vinden är inte tät, genomföringar för ventilation och el är slarvigt utförda med stora hål, likadå är skarvarna taskigt utförda. Men jag tror inte man kan anta att ett hus byggt på 70talet har en tät diffspärr, eller?

Anledningen att jag undrar är ju såklart för att jag inte vet hur mycket av husets "brister" man ska ta upp. Tryckta syllen innebär ju inget problem senaste 45 åren, om jag tar upp det som ett problem så kanske jag skrämmer iväg köparen?

Lika det med plasten, vi har installerat en ft ventilation som ser till att vi har undertryck, vad jag förstår ska då inte otätheter i diffspärren vara ngn katastrof, ska man då ens nämna det?
 
SueCia skrev:
Okay, jo jag har förstått att det är ganska svårt att få något klassat som dolt fel.

Men för att ta några exempel, huset är byggt enligt 70talets "standard" med tryckt syll som ligger på toppen av källarväggarna, det är ju ett fel i dagens mått, men samtidigt har det stått i 45 år nu utan problem. Om säljaren får problem nästa år kan det bli dolt fel?

Diffusionsspärren till vinden är inte tät, genomföringar för ventilation och el är slarvigt utförda med stora hål, likadå är skarvarna taskigt utförda. Men jag tror inte man kan anta att ett hus byggt på 70talet har en tät diffspärr, eller?

Anledningen att jag undrar är ju såklart för att jag inte vet hur mycket av husets "brister" man ska ta upp. Tryckta syllen innebär ju inget problem senaste 45 åren, om jag tar upp det som ett problem så kanske jag skrämmer iväg köparen?

Lika det med plasten, vi har installerat en ft ventilation som ser till att vi har undertryck, vad jag förstår ska då inte otätheter i diffspärren vara ngn katastrof, ska man då ens nämna det?
En känd riskkonstruktion kan aldrig bli ett dolt fel. Fel och brister som kan upptäckas vid en besiktning kan aldrig bli ett dolt fel. Saker man kan förvänta sig; dvs att ett tak, eller ett avlopp eller fönster som är 40 år gamla går sönder, kan aldrig bli ett dolt fel.

Ju mer du upplyser köparen om, saker du vet om eller saker du misstänker, kan heller aldrig bli ett dolt fel, för det föranleder att köparen måste gå vidare och undersöka saken själv, och gör han inte det faller allt på köparens undersökningsplikt.

Varudeklarerat är en objektsförsäkring, för huset. Köparen kan utnyttja försäkringen istället för att rikta ett skadeståndsanspråk mot dig som säljare. Om köparen skiter i det, och går direkt på dig, kan du som säljare använda dig av försäkringen istället. Du är mer skyddad mot dolda fel, än om du inte har någon försäkring alls.
 
Redigerat:
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
O
Man kan inte kräva att ett hus byggt på 70 talet håller samma standard som ett hus byggt 2015.
Dvs. Alltså dina tryckta syllar är inte ett fel ur ett dolda fel perspektiv. Så länge konstruktionerna är som de var då husets byggdes så blir det inget fel i den bemärkelsen. Var ärlig i frågelistan! Skriv upp de saker du själv har upptäckt...
Tänk igenom de dyra delarna av huset.... Badrum, sättningar...
har du haft några misstankar om sättningar? så ta upp det... Badrum kan vara en dyr affär... så var noga med det du vet om det...

Att sälja med friskrivning idag tror jag inte påverkar fsg priset... Idag är folk som galna... En bra konstruerad friskrivning gör det till en brant uppförsbacke för köparen...
 
Jag har inte sålt något hus, men däremot köpt ett med en dylik försäkring... Mäklaren sålde in det totalt till oss blåögda förstagångsköpare, och när det väl blev problem så skyllde försäkringsbolaget på mäklaren, mäklaren skyllde på besiktningsmannen, som hänvisade till försäkringsbolaget...

Summa summarum; idag skulle jag ALDRIG köpa ett hus med en sån försäkring. Blir det fel så är motparten din tilltänkta köpare möter en kader av jurister vars enda uppgift är att spara pengar till bolaget. Det önskar jag inte min värsta fiende. Som andra skriver, var ärlig mot mäklare/köpare och beskriv alla fel och allt du gjort i huset. Om du vill vara extra säker; ta dit en oberoende besiktningsman och gör en besiktning åt säljaren. Då har du gjort allt vad du kunnat, och kan sova gott.
 
Just det här med att det inte kan bli tal om fel om huset är byggt i enlighet med dåtidens byggnormer tror jag man ska akta sig för att förlita sig på. Det finns domar, tänker särskilt på ett fall från Hovrätten, där domstolen betonade att en konstruktion kan vara felaktig i jordabalkens mening även om den skett i enlighet med gällande byggregler. Grundregeln är att köparen normalt ska kunna förvänta sig att huset är allmänt funktionsdugligt och "saknar speciella brister som gör det mindre lämpat till bostad eller medför betydande olägenheter".

Husets ålder i sig har ju givetvis stor betydelse för bedömningen, men valt konstruktionssätt spelar nog mindre roll.
 
O
Plåthuset skrev:
Just det här med att det inte kan bli tal om fel om huset är byggt i enlighet med dåtidens byggnormer tror jag man ska akta sig för att förlita sig på. Det finns domar, tänker särskilt på ett fall från Hovrätten, där domstolen betonade att en konstruktion kan vara felaktig i jordabalkens mening även om den skett i enlighet med gällande byggregler. Grundregeln är att köparen normalt ska kunna förvänta sig att huset är allmänt funktionsdugligt och "saknar speciella brister som gör det mindre lämpat till bostad eller medför betydande olägenheter".

Husets ålder i sig har ju givetvis stor betydelse för bedömningen, men valt konstruktionssätt spelar nog mindre roll.
Om vi nu pratar om samma dom så var det en snickare som byggt huset troligtvis för att kunna sälja...
Eller är jag ute och cyklar nu?

Men tryckimpregnerade syllar lär vara nästan omöjligt att få som dolt fel, eftersom det är en känd konstruktion?
(egentligen en väldigt smart tanke... i teorin, dock blev det inte så lyckat i praktiken)
 
Redigerat:
O
Säker blir man nog aldrig ;)
För att gardera sig ganska väl, så får man ha en friskrivningsklausul, samt försäkring och en frågelista lika tjock som telefonkatalogen samt göra en egen besiktning även el och vvs... :p
 
@Odjuret: Det fall jag hade i åtanke är det som refereras i #25 i "Avgjorda fall"-tråden.

I övrigt tycker jag inte att man ska överdramatisera de risker en säljare utsätter sig för, men jag förstår om osäkerheten är jobbig. Själv skulle jag som köpare bli ganska misstänksam om en säljare gör allt den kan för att komma så nära en total friskrivning som möjligt och man kan väl vara ganska säker på att det påverkar priset negativt. En variant är ju att sälja huset på mer normala villkor men att - fysiskt eller mentalt - sätta av en del av köpeskillingen för "oförutsedda anspråk".
 
O
Plåthuset skrev:
@Odjuret: Det fall jag hade i åtanke är det som refereras i #25 i "Avgjorda fall"-tråden.

I övrigt tycker jag inte att man ska överdramatisera de risker en säljare utsätter sig för, men jag förstår om osäkerheten är jobbig. Själv skulle jag som köpare bli ganska misstänksam om en säljare gör allt den kan för att komma så nära en total friskrivning som möjligt och man kan väl vara ganska säker på att det påverkar priset negativt. En variant är ju att sälja huset på mer normala villkor men att - fysiskt eller mentalt - sätta av en del av köpeskillingen för "oförutsedda anspråk".
Måste kolla upp det! Så jag får lära mig mer....

Tja... jag var förvisso bara liiiiiite sarkastisk gällande risker och friskrivningar... Förvisso med tanke på att marknaden just nu är galen, så skulle jag inte bli förvånad om det skulle dra iväg en hel del.
Men en sund inställning räcker oftast.... Tja... så länge man inte säljer ett hus som är ett riktigt renoveringsobjekt, så kan det för sin egen skull skaffa en säljarförsäkring....

Sen så är det inte jätte lätt att få igenom saker som dolt fel...
 
O
haha.... den hade jag missat, eller förträngt....
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
S
Jag kommer nog att varudeklarerar huset och sen göra en friskrivningsklausul beträffande dräneringen ifall den är undantagen i varudeklareringen. Detta pga. att dräneringen är utförd av tidigare ägare, med pordränskivor och gjort enligt instruktionerna enligt min sambo. Men det finns inga bilder och jag vill inte stå ansvarig för något jag inte har en aning om.

Däremot vet jag att under mina 3 år i huset har väggarna varit snustorra iallafall.

Jag kan inte heller hävda dolda fel mot tidigare ägare då jag köpte halva huset av min sambo, och det är hennes före detta sambo som gjorde dräneringen, han överlät huset till henne vid bodelningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.