nikasp
Vi har strax klart med ett litet torp från sent 1680-tal. Pga barn och även husköp så blir det nog bara paniksaker som nytt dass, duschplats och enkelt utomhuskök i år.

Jag är särskilt intresserad av omläggning av tak och tegel då taket är lite tveksamt. Undrar lite om vilken rödfärg som är OK att använda/politiskt korrekt osv. Torpet är inte så farligt ombyggt, ska riva ut lite plastmattor i kök osv. bara. Hyfsat stor lada med verkstad finns också.

0138f5f7c8f251a6517619b5563d98ae127cfbbc51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar även tips om måste-prylar som stege, skottkärra, spadar osv. Elverktyg får jag kånka mellan.
 
Grattis till husköpet - ser fint ut! Bästa forumet för att diskutera byggnadsvård skulle jag säga att du redan hittat. Webbisor finns det däremot en del intressanta: hallahus.se, Byggnadsvårdsföreningen, och en massa byggnadsvårdsbutiker...

När det gäller rödfärg så är det egentligen ganska enkelt (välj röd slamfärg i den ton du gillar) men samtidigt svårt om man börjar kolla upp detaljerna. Här finns ett inlägg på ämnet.

Takteglet ska du så klart återanvända... ;-)
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tack för tips om Byggndsvård, ska kolla upp. Inflytt i hus i juli så det går först men kul att läsa om torp m.m.

Tack, jo det är en speciell känsla jämfört med vanligt fritidshus som vi också fick napp på. Vi körde en klassisk lapp på lilla ICA-butiken. Återstår att skriva på i helgen
 
Jag rekommenderar naturligtvis delforum Byggnadsvård på Byggahus.se. Här hittar du många likasinnade, prova att ställa en fråga så får du se! Om det är redaktionell information du saknar så får du gärna skicka ett pm till mig, så ska jag se vad jag kan göra.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag undrar vad du har för planer för renoveringen. Tegeltaket som ligger där idag borde ju inte vara från 1680-tal. Vill du lägga om och bevara så mycket som möjligt av taket som ligger där idag, eller vill du återställa till 1680-tal? Det samma gäller fasaden. Vad vill du ha för resultat?
 
nikasp
Tack Marlen! Ärligt talat så har vi inte hunnit tänka på saken alls (vi fick en liten tjej för bara 9 dagar sedan). Utan att ha inspekterat närmare så är nog planen att återanvända det tegel som ligger där. Plan för i år är att få det hyfsat funktionellt att bo i bara.
 
Hej,
Grattis, verkar ju som ett ganska orört litet hus. Att ha en lada är ju dessutom utmärkt, t.ex för renovering , målning av fönster, dörrar mm med linoljefärg.

Den vanliga ordningen är väl att säkra taket, sedan grunden. se alla litteraturtips i litteraturtråden.
De har bytt ut fönsterbågarna, troligen 1940-tal eller senare. Kanske är även fönsterfodren sena, de ser litet grova och sågade ut. En rolig detalj ser ut att vara att det finns kvar någon form av gångjärn att hänga fönsterluckor på (om jag inte ser fel). Kanske står luckorna i ladan? rent av de gamla fönstren med någon trasig ruta...
 
Grattis till barn och sommarställe.
Gör så lite som möjligt i sommar, bara akuta saker. Ett gammalt hus är tuffare än man tror.
Bo in er. Känn efter vad ni vill ha i framtiden.
Läs på om byggnadsvård. Låna böcker på biblioteket. Sök på nätet. Besök byggnadsvårds butiker.
Om man renoverar gamla hus med gammal teknik och traditionella material blir resultatet bäst.
När ni startar med renoveringen, börja inte med flera stora projekt.
Lycka till.
 
nikasp
Där fanns en del intressanta saker att apa efter helt klart. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.