Ska lägga nytt laminatgolv i ett av sovrummen. Men på ett ställe på det befintliga 22mm parkettgolvet så sviktar golvet.. Mellan parkettskarvar på en yta av c:a 50cm som man känner av svikten. Så nu till min fråga... Hur kan man åtgärda det utan att bryta upp hela golvet?
Det är ett mindre rum på 11m2... Parkettgolvet är från 80talet.

Funderar på om man kan såga upp just där och stadga på nåt sätt. Det övriga golvet är stabilt.

MVH Nrettan
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut med tyngd!
 
Skall du lägga ett laminatgolv över ett 22 mm massivt trägolv, eller läste jag fel?

Sista frågan: Vad gör det att ett vackert gammalt trägolv sviktar lite?

Välkommen till Bygga Hus-forumet!
Forumet där du får de svar du inte önskar :)
 
  • Gilla
naderiano och 1 till
  • Laddar…
Ja! precis det jag hade tänkt då jag inte tycker att ett trägolv är speciellt vackert!...
 
Hurudant laminatgolv har du tänkt att lägga?
Dvs vilket "mönster"?

De flesta är ju träimitationer. Men det finns andra.
Jag la ett som jag tror kallades Metal Slate i köket i förra huset.
Som skiffer, med lite rost/oxidspår. Det blev riktigt bra.
Så här såg det ut:
3969321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nrettan skrev:
Ja! precis det jag hade tänkt då jag inte tycker att ett trägolv är speciellt vackert!...
Om du inte gillar trät skulle du alltid kunna slipa upp det och behandla det på något sätt som tilltalar dig mer :)
Men det svarar ju egentligen inte heller på din fråga, såklart. :rolleyes:
 
Nrettan skrev:
Ska lägga nytt laminatgolv i ett av sovrummen. Men på ett ställe på det befintliga 22mm parkettgolvet så sviktar golvet.. Mellan parkettskarvar på en yta av c:a 50cm som man känner av svikten. Så nu till min fråga... Hur kan man åtgärda det utan att bryta upp hela golvet?
Det är ett mindre rum på 11m2...
...
För att återgå till ursprungsfrågan:
Skall du lägga laminatet i samma riktning som det gamla golvet, eller kan du lägga det i motsatt riktning, alltså 90° vridet.
För då tror jag inte du behöver göra något med undergolvet (om det inte är något allvarligt fel).
Fyll upp med lite extra underlagsfoam bara.
 
KnockOnWood skrev:
För att återgå till ursprungsfrågan:
Skall du lägga laminatet i samma riktning som det gamla golvet, eller kan du lägga det i motsatt riktning, alltså 90° vridet.
För då tror jag inte du behöver göra något med undergolvet (om det inte är något allvarligt fel).
Fyll upp med lite extra underlagsfoam bara.
Finns det inte risk för en ganska rejäl svikt när man går där om man "bara" har foam under?
Alt. en brytning?
Man får väl iof se till att skarven inte går över området där det är som värst.
 
Jag hade nog bara dragit några skruv rakt genom parketten så den fastnar i nedböjt läge och sen lagt lite massonite eller lumppapp för att fylla ut svackan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.