Vad är optimal lutning på solpanel om man bor i göteborgsområdet och kan sätta paneler på ett sadeltak i SV-läge. Har hört att 20-30° är bra.
Vårt tak kommer bara luta 10° (av estetiska skäl). Är det meningslöst att fundera på solpaneler då?
 
Hej !

ca 43 grader är optimalt på denna breddgrad, ( bor själv i stenungsund ) det gäller att förlänga säsongen, med 10 grader får du bara effekt under högsommaren.// Goerana
 
Räknade via ett solberäkningsprogram fram att optimal lutning för mig här i Sörmland, med vakumrörsolfångare och för mesta möjliga upptagning under vinterhalvåret, låg på drygt 70 grader. Det skulle fortfarande gott och väl täcka sommarens varmvattenbehov. Vårt tak har 34 graders lutning så vi kommer att vinkla upp solfångarna från taket. På så vis slipper vi en del snölast också (vi kommer inte använda reflektorplåtarna). Enda nackdelen är väl estetiskt men jag tycker solfångare är en "snygg teknik" då det stör mig inte.
 
Vadför program andvände du för att få fram70 grader??? Låter rent och h...vete! Kan det verkligen stämma???
 
Leveau skrev:
Vadför program andvände du för att få fram70 grader??? Låter rent och h...vete! Kan det verkligen stämma???
Det kan väl stämma!
Vill man få ut maximalt vintertid och det fortfarande täcker varmvattenbehovet sommartid så kan en brantare vinkel vara optimalt för just deras behov.

/Patrik
 
Vadför program andvände du för att få fram70 grader??? Låter rent och h...vete! Kan det verkligen stämma???
Hoppsan så heta känslor vinkeln på solfångare kan orsaka  :) Jo det stämmer nog faktiskt - rent logiskt är det inte så konstigt med tanke på att solen vintertid står väldigt lågt på våra breddgrader. Jag har använt beräkningsprogrammet Polysun som utvecklas av schweiziska Institut für Solartechnik, http://www.solarenergy.ch

Egentligen skulle maximalt energiupptag för vintermånaderna uppnås vid c:a 80 grader
men då skulle jag förlora lite för mycket sommartid och det skiljer para ett par procentenheter vintertid mellan 70 och 80 graders lutning.

Programmet kostar pengar och tyvärr fungerar inte deras onlineversion av programmet längre  (åtminstone inte för mig) men jag har grafer utskrivna för effekter över årets månader beräknat på mellan 30 och 80 graders lutning. Jag lät en god vän dubbelkolla mot egna Excel-beräkningar och det stämde bra (han har skapat kalkylblad för effekt, ROI och allt annat möjligt/omöjligt för energisystem - tyvärr är det bara han själv som begriper sig på det, annars kunde han nog sälja det).
 
Nej det var inga heta känslor. Men jag är i köptagen av en ny värme anläggning och i den ingår solpaneler. Men det jag har fått höra och läst mig till är ca 45 grader optimalt men det gäller ju på sommaren. man kanske skulle sätta någon form av styrning så att man kan luta panelerna till olika vinkalr beroende på årstid hmmmm. Kanske ett trevligt litet projekt??

:D
 
Ja jag har hört sådana tankar förr om ändring av lutningsvinkeln och till och med automatisk styrning av solfångarna efter solens förlyttning över dagen. I teorin är det nog bra men frågan är om det inte blir onödigt kostsamt i jämförelse med att exempelvis "överdimensionera" men ytterligare en solfångare. Många solfångaresystem ger ju ändå ett överskott sommartid som inte kan tas till vara. Men å andra sidan borde det väl inte vara så svårt att göra en "teleskopvariant" av ställningen solfångarna lutar mot. Hör av dig om du hittar på ett smart/billigt sätt att veva upp och ner vinkeln från TV-soffan - för då blir jag riktigt intresserad ;)
 
Kasch skrev:
Ja jag har hört sådana tankar förr om ändring av lutningsvinkeln och till och med automatisk styrning av solfångarna efter solens förlyttning över dagen. I teorin är det nog bra men frågan är om det inte blir onödigt kostsamt i jämförelse med att exempelvis "överdimensionera" men ytterligare en solfångare. Många solfångaresystem ger ju ändå ett överskott sommartid som inte kan tas till vara. Men å andra sidan borde det väl inte vara så svårt att göra en "teleskopvariant" av ställningen solfångarna lutar mot. Hör av dig om du hittar på ett smart/billigt sätt att veva upp och ner vinkeln från TV-soffan - för då blir jag riktigt intresserad  ;)
Här finns solföljare för 8-10m2 solfångare http://www.solpanel.se/

Dom ska öka effekten på solfångarna med 20-30% men det blir nog billigare o lika effektivt att köpa en panel extra..
 
Jag kommer sätta mina "om jag köper" på en vägg med 10-15 gradersluning.
 
OK, du menar 10-15 graders lutning från vertikalplanet?
 
OK, man vet ju aldrig - ditt hus kanske ligger i nära ekvatorn ;-)
 
Det finns någon tumregel som säger att solfångarna ska luta lika mycket som latituden där du bor. Vilket i Sverige varierar från 55° till 68°. Detta då för att få optimal effekt över året.

Det är åtminstone ett värde som jag kan tänka mig att tro på, och som har fördelen att det är lätt att komma fram till. Bara att konsultera en kartbok eller en GPS, exempelvis.
 
60 grader skulle det vara hos mig då.

Det borde ju vara bra att ha dom på väggen för man slipper ju snö på dom då..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.