Jag vet att det finns krav på ventilation. Jag har för mig att man ska byta ut all luft varannan timme. Finns det lagkrav eller några andra regler som kräver att man har någon form av värmeåtervinning? Funderar närmast på om man kan ha bergvärme + mekanisk frånluft.
Har svårt att se att en frånluftsmodul betalar sig ekonomiskt med tanke på dess svaga effekt.
 
Har man mekaniskt ventilation "måste" man ju ha någon typ av återvinning. En VP på frånluften är kanske att ta i (iaf om man har bergvärme!) men någon passiv värmeväxlare låter rätt vettigt.
 
Frågan är om det finns lagkrav på detta enligt någon norm vid nybyggnation. Kan kommunen komma och tvinga mig installera återvinning? Om jag känner för att blåsa ut uppvärmd luft till fåglarna måste jag väl kunna få göra det?

Det är säkert bra med återvinning typ FLM30 från nibe, men jag funderar på att istället borra runt 20m till och bara blåsa ut luften. tror att det blir ungefär samma pengar...
 
En jag känner byggde en värmeväxlare av en "bilkylare" och lät jordvärmen värma inluften....så man slipper kalldrag från ventilerna....vilket det blir om man inte har nån värmeväxlare.
 
Gollum skrev:
Frågan är om det finns lagkrav på detta enligt någon norm vid nybyggnation. Kan kommunen komma och tvinga mig installera återvinning? Om jag känner för att blåsa ut uppvärmd luft till fåglarna måste jag väl kunna få göra det?

Det är säkert bra med återvinning typ FLM30 från nibe, men jag funderar på att istället borra runt 20m till och bara blåsa ut luften. tror att det blir ungefär samma pengar...

Nej jag har aldrig hört att det finns ett lagkrav på det (men vänta bara.. :) ), men ser inte riktigt poängen med att borra 20meter till och elda för kråkorna.
 
FLM30 är (tycker jag) onödigt dyr.
Det går att fixa billigare via Aircoil.
Förvärm brinet med en luft/vatten värmeväxlare innan den går in i värmepumpen så spar du energi (eftersom VP får ett mindre delta-T att jobba med)
Tänk dock på att allt måste isoleras så att inte det kalla batteriet och anslutningarna bildar kondensvatten.
 
Ö-byggaren skrev:
Vissa kommuner har som krav (via kontrollplanen) att nybyggda villor skall ha någon typ av värmeåtervinning. Enligt vaxholms kommun hade detta gällt oss om inte vårt bygge klassats som fritidshus!!! Enligt den konsult på Svensk Byggtjänst som jag pratade med, då det begav sig, lät det som ett nationellt krav???

Håller nu på att få igång vår Nibe 310P!!!
OK, låter som att man ska kolla med kommunen innan man bestämmer sig... Ska se om jag hittar något på kommunens hemsida :p
 
Bob_the_builder
Så här är det:

Det som reglerar detta är Boverkets byggregler. Dem är man som byggherre skyldig att följa. Där står det att energiförlusten måste begränsas till hälften om man eldar med fasta bränslen/olja eller värmer med el på vintern (vilket undantar merparten av fritidshusen, men eg inte ditt Ö-byggarn, för du ska väl bo där året runt...  ::)). Nåväl, mängden köpt energi kan ju minskas med tex en värmepump, en ventvvx eller solvärme. Har man alltså bergvärme BEHÖVER man inte ha ventluftsåtervinning.

Ref: BBR 2002, §9:3

Edit: såg att du har en 310:a, Ö-byggarn, så då uppfyller du ju kraven ändå... ;)
 
Tack Bob!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.