Hej, någon som har några bra tips? Jag ska behandla en stor yta ca 60 kvadrat nylagt furugolv. Jag vill inte att furut ska gulna och vill gärna ha en slittålig yta som man inte behöver behandla på nytt varje år eller så. Lättstädat och praktiskt.. Vill inte göra golven mörka eller måla i någon färg, utan vill ha kvar träutseendet. Tips mottaget tacksamt!!
 
För att förhindra gulnaden måste du luta golvet. Behandla sen med opigmenterad golvlack eller OSMO hårdvaxolja. Alla andra golvbehandlingar kräver återkommande behandlingar med olika tidsintervall.

Jag skulle rekommendera lut och sen behandla med OSMO hårdvaxolja. Den ytan känns mer levande än golvlack och är otroligt slitstark.
 
H
Vit olja och sedan tvättar du golvet regelbundet med vitsåpa, i början oftare så får du en fin yta. Du skall använda skurtrasoe av naturmaterial, aldrig microfibrer på trägolv, microfiber drar upp microträfibrer.
 
Redigerat:
Börja med att luta. Om du slarvar med detta kommer golvet gulna.
Sedan kan du behandla med lack, hårdvaxolja eller vitolja. Alla tre behandlingarna ger olika resultat.

Vi slipade om vårt furugolv i oktober och la på hårdvaxolja men vi blev inte nöjda med resultatet. Delvis för att vi tror att han som gjorde jobbet då inte lutade på riktigt utan istället färgade golvet vitt, delvis för att vi tyckte att det hårdvaxade golvet blev för hårt att gå med strumpor på (tidigare var vårt golv inte hårdvaxat utan vitolljat). Det blev i vilket fall som helst inte bra.

Så vi slipade om golvet på nytt. Lutade det som man ska och vitoljade det. Och nu är vi jättenöjda. Golvet är inte lika stryktåligt som ett lackat eller som ett hårdvaxat golv mot t ex rödvinsfläckar men det är väldigt vackert och behagligt att gå på. Vi skurar numera golvet med vitsåpa lite då och då.

Om det är lättstädat och praktiskt som är viktigast så skulle jag köra på lackat (obs! opigmenterat) eller hårdvaxat eftersom jag tror att det är mer praktiskt. Men glöm inte att luta först. :)

Mer om vårt golvslipningsprojekt här:
https://www.byggahus.se/bloggar/marleneskilsson/3619-slipa-golv-vaxa-golv-luta-golv-mla-golv-.html
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.