Hej!

Min sambo har köpt sig en tomt i utkanten av Degerfors, ensligt och inte en människa bor i närheten. Det är verkligen i skogen.
Tomten är klassad med/som (?) småhusenhet med typkoden 213 (under 50000:)
Det som fanns på tomten innan har dock brunnit ner och sanering har gjorts av förra ägaren via försäkringsbolag, så ingenting står på tomten.

Vi är ju givetvis intresserade av att komma igång så snabbt som möjligt, men vad gäller?
Bygglov, anmälan?
Alla exempel som har hittats utgår ifrån att man redan har en huvudbyggnad att utgå ifrån samt de exempel jag har hittat rör sig om byggnation inom detaljplan vilket med största sannolikhet inte gäller oss.

Känns som att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag faktiskt ringer kommunen så jag kan droppa ett gäng frågor på en gång istället för att ringa varje gång jag kommer på något nytt.

Stugan i fråga är tänkt att vara 25m2 med plintgrund.
 
Du behöver bygglov. Det som klarar sig utan bygglov i vissa fall är mindre utbyggnader av bef. hus, och komplementbyggnader (=komplementbyggnad till bef huvudbyggnad) . Detta då om det är utanför detaljplanerat område, och inte inom sammanhållen bebyggelse.

Men i ditt fall är det ju en nybyggnad, eftersom det gamla huset är borta. Då krävs bygglov.
 
Hemmakatten
Precis som hempularen skriver så behöver ni bygglov. Ring till kommunen och fråga vad de behöver för underlag innan ni skickar in bygglovsansökan.
 
Kolla så det inte finns begränsningar i form av "prickad mark". Hoppas på att det inte finns vattendrag nära, nya avstånd för strand/bäck-nära nu.
Kolla vad kommunen har för inställning till VA, även väg är viktigt.
Sedan skicka in ansökan, via nätet är bra, kan spara mycket pengar.
 
Tack för så snabbt svar från er alla.

Fick också bekräftat via mail från kommunen i fråga att det var bygglov som gällde och ingenting annat.

@Tord_Lj
Vsst finns det en liten murken bäck som går in en liten bit och längst med tomtgränsen. Charmigt tänkte vi där och då. Har vi en mardröm att vänta oss?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.