Hej!
Mina funderingar kring att skaffa en loftsäng började formas redan då jag flyttade in i min lilla lägenhet på 27 kvadrat, men med tiden så glömdes det helt enkelt bort. Tills för ungefär en vecka sedan, då tankarna började väckas till liv igen och då jag insåg att jag skulle spara bra mycket utrymme om jag kunde höja upp sängen lite och ställa in datorbord och arbetsbänk.

*Kruxet är att ena kortsidan är en gipsvägg, bör man väl kunna lösa med pelare av något slag?
*Sängen+stomme är 205 lång och 145 djup, kommer sängen bli för tung, kommer den kunna bära 2 personer?

ndradbildfr3.jpg

Mått:

Sov-alkoven:
210 lång
250 hög
135 djup
Sängstomme:
205 lång
45 hög
130 djup
Madrass:
200 lång
30 hög
120 djup

Är det möjligt? Hur skulle ni göra? Övriga tips? Allt är välkommet :)

Mvh,
Blank
 
Jag är antagligen onödig konservativ men jag skulle vilja ha 4 stolpar ned i golvet. Ovanpå dessa en ram av tex 95X95. som sängen fästs i sista tio cm skulle jag använda till en liten avläggningshylla bakom huvudet
 
Om sängen bär två personer nu med det tunna virke den är uppbyggd av, ska det väl inte bli några problem om du lyfter upp den på t.ex 45x120 reglar eller liknande.
 
Hej!
Jag vet inte om du vill ha kvar din nuvarande sängram eller om du tänker dig att göra något nytt om du lyfter upp sängen. Principen som jag hade använt mig av är enligt följande för ditt fall. På långväggen som består av betong så fäster du en liggande 45x75 med plugg och rejäla skruvar (eller med confix eller expanderbult om du vill). Mellan kortväggarna fäster du en 45x75 regel som sängens andra långsida ska vila på. Mot betongväggen räcker det att fästa med en eller ett par rejäla fästelement, och vid gipsväggen kansek du behöver ha en stolpe till golvet. Ta reda på vad för vägg det är; enkelgips, dubbelgips eller gips+OSB? Fråga i byggaffären om lämpliga fästelement.

På reglarna lägger du sedan sängen och skruvar fast den med enkla beslag i reglarna. Sängens långsida kan du dölja genom att skrva vast en skiva i regeln som täcker sängsidan. Glappet mellan madrassen och väggen täpper du igen med en skivbit.

Hoppas mitt förslag hjälper dig!
 
Finns väl säkert många sätt att utföra detta, men det jag är lite orolig för i detta fall är tyngden - 2 personer, samt tyngden på den stomme jag för tillfället har.
Något jag måste fundera lite på! Tror jag skall strunta i den nuvarande stommen, och då kanske till och med detta kunde vara något att kika på?

http://www.tv4.se/byggabo/antligenhemma/253465.html

Men vem vet, den där konstruktionen kanske inte pallar tyngden heller?
Tack för tipsen, nu har jag lite att ta ifrån iaf!
 
Ingen som vet var man kan få tag i billiga Tube Clamps?(byggrör) - Letat som en galning men lyckas inte hitta några :/
 
Hmm, tyngden är inga problem! När man använder expanderbult för upphängning i tak så går det att hänga många hundra kilo i EN M12 bult. Du behöver inte alls vara orolig för belastningarna på de reglar du fäster i väggen. När det gäller en pelare så räcker det med en 45x95 om den fästs mot väggen om det inte handlar om mer tyngder.

Jag har för mig att www.compact-living.com säljer sådana satser. Men jagtror att det blir betydligt bättre att gära en väggfast variant, och det blir stadigt och tyst, till skillnad mot en rörställning.

//Magnus Nordmark, Högskoleingenjör i maskinteknik, Platschef på ett bygg-/anläggningsföretag.
 
Aha, det är så pass mycket alltså.. - Tjae, då låter det alternativet riktigt bra! - Fördelarna jag såg med rörsängen var ju att man kan skippa stommen, och spara centimeter från sängbotten till golv, samt att man inte behöver använda kortsidorna alls för att fästa den.

Priset från Compact living är ju rättså jäkla sjuka, ska kontakta "http://www.carenta.se/" imorgon och höra vad dom har för priset, köper isf hela rör och kopplingar och kapar själv - Lär man ju kunna komma ner en hel del i pris. Sedan så fästs ju sängen både i vägg och golv, så ljud borde man ju nästan kunna komma undan.

Så reglar på högra kortsidan, och långsidan - sedan en pelare, (mitt på, och emot) vänstra kortsidan, regel över pelaren?
Enda jag har gjort inom trä är princip en smörkniv i träslöjden för länge sedan, needå, men något åt det hållet. Vill vara säker på att det blir rätt ;)

Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.