hahalj
Jag har behov av ett litet fristående elskåp som ska placeras utomhus på min tomt. Det får gärna vara låsbart men ej krav.

Är det någon som vet var sådana går skaffa? Begagnade eller nya?
 
får nog utveckla dina önskemål lite söker du ett apparatskåp eller ett mätarskåp...?
 
Eller ska det bara sitta ett uttag där?
 
hahalj
Ska bara användas som kopplingsskåp, har en befintlig 3-faskabel som ska delas upp i 3 st 1-faskablar som ska till olika förbrukare. Ingen aning om rätt terminologi här, apparatskåp eller mätarskåp, det viktiga är att det är ett väderbeständigt rostskyddat skåp..
 
hahalj
Inga uttag, bara kopplingsplint eller -dosa.
 
hahalj
Nåt åt detta hållet kanske, men så litet som möjligt:

el.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Eller jag kanske skjuter över målet här? Kanske funkar lika bra eller bättre med en färdig kabelskarv, typ gelskarv?
 
Ska du ge dig på att dela en trefas till enfas i mark?

Nollsläpp är ju inte det man vill ska kunna hända.

Finns det ingen annan möjlighet att dra separata enfas hela vägen eller dra trefas till någon byggnad och därifrån dela ut.

Jag tror du tar i så du blir blå, men tänk om.

Protte
 
hahalj
Befintlig 3-faskabel har nollfelsbrytare, den går idag till ett ruckel till förråd som ska rivas. I förrådet delas den idag upp i tre 1-fas som går till a, motorvärmare 1, b, motorvärmare 2, c, allmän el och belysning

Förrådet ska rivas, men motorvärmaruttagen ska vara kvar.

Nytt förråd ska byggas på annan plats ca 30 meter från nuvarande ruckel. Tanken var att den fas som idag används för allmän el och belysning istället dras till nya förrådet.

Att dra helt ny 1-fas till nya förrådet är det mest krångliga av alla alternativ. Tillsvidare helt djupfryst om det inte går lösa på annat sätt.

Huvudalternativet är alltså att bryta upp befintlig 3-faskabel på lämplig plats, skarva ut en av faserna till nya förrådet, och låta de andra två gå till motorvärmaruttagen.

Så om det sker ett nollsläpp med dessa förutsättningar, vad händer då? Nollfelsbrytarna löser ut? Är jag helt ute och cyklar med detta? Ska givetvis låta behörig elektriker göra själva inkopplingen så det blir rätt gjort, själv gör jag bara grovjobbet med grävning och kabeldragning.
 
har du verkligen en nollfelsbrytare? Menar du inte jordfelsbrytare? jag är inte elektriker, men har lite svårt att se hur en nollfelsbrytare skulle fungera, framförallt om den sitter i matande ände.

OM det är en jordfelsbrytare så skyddar den inte mot bruten nolla. Du riskerar att få 400V på någon av dina enfasmatningar.

Strikt formellt finns det nog inget direkt förbud mot att göra en sådan uppdelning i en nedgrävd gelskarv. Men det är en såpass udda lösning att det kanske bryter mot "sunt förnuft regeln" och om att installationer skall vara tydliga.

Går det inte att göra uppdelningen i en dosa i anslutning till ett av uttagen?
 
hahalj
Jadu, har inte elcentralen framför mig, får kolla det. Har fått uppgiften att det är "nollfelsbrytare", men jag har inte kollat i detalj vad som står på dem.

Förklara gärna för mig varför uppdelningen av faserna i ett motorvärmaruttag skulle eliminera risken för nollsläpp? För att det är ovan jord? Men då är väl elskåpet med kopplingsplint en lika bra lösning? Om det är just nedgrävningen som är problemet.

Oavsett var det landar gör jag inget förrän jag fått ok från elektrikern.
 
Ja risken för nollsläpp finns ju oavsett. Men är det nergrävt så går det inte att inspektera.
 
hempularen skrev:
Ja risken för nollsläpp finns ju oavsett. Men är det nergrävt så går det inte att inspektera.
Det är väl då det är bra med ett skåp ?
Finns ju mindre skåp avsedda för tele, men jag vet inte om dessa är tillräckligt skyddade för kopplingen och hur det är med "petsäkerheten" i ventilerna.

Annars är det väl till att ge sig ut och googla på kopplingsskåp :(
Finner man bl.a. http://www.c3connect.se/?produkt=stolpskap-tomt

Kanske går att hitta ett mindre för att sätta på en av motorvärmarstolparna, och göra skarven där ???
 
Redigerat:
hahalj
Ja, då är vi tillbaka där jag startade. Ett litet väderskyddat låsbart/ihopskruvat skåp med plats för en kopplingsplint/låda. Eller kanske en mindre uttagscentral typ elstolpe som finns på campingplatser etc. Det gör ju inget om det råkar bli ett uttag i den, bara det finns plats för att koppla resten som jag tänkt.

Tar gärna tips om var jag hittar nåt sådant till rimlig kostnad. Begagnat inget problem.
 
jag har två förslag som bör vara Ok det ena och det snyggaste är nog en riktig motorvärmarstolpe sen mata vidare med en fas alt.2 stolpe med kopplingsdosa för utomhusbruk delat till 2 st godkända uttag (16A?)och en fas vidare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.